اخبار صنفیویژه

وکلا دیگر نیازی به دریافت دستگاه کارتخوان(POS) ندارند

سنجر فخری در حاشیه رونمایی از سامانه مالیاتی ویژه وکلای دادگستری توضیحاتی درباره این سامانه ارائه کرد

وکلاپرس- مراسم رونمایی از سامانه مالیاتی ویژه وکلای دادگستری به جای دریافت دستگاه POS روز گذشته با حضور مدیران اسکودا، صندوق حمایت وکلای دادگستری سراسر کشور و کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز، روز گذشته (۲۵ اسفندماه) طی مراسمی با حضور مدیران اسکودا، صندوق حمایت وکلای دادگستری سراسر کشور و کانون وکلای دادگستری مرکز، از سامانه مالیاتی ویژه وکلای دادگستری رونمایی شد.

در این جلسه دکتر جعفر کوشا (رییس اسکودا)، دکتر ابراهیم کیانی (نایب رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلا)، دکتر جلیل مالکی (رییس کانون وکلای دادگستری مرکز)، دکتر کارن روحانی و دکتر عبدالله سمامی (نواب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز) و دکتر سنجر فخری (رییس صندوق حمایت وکلای دادگستری سراسر کشور)، سلیمان جعفری (نایب رییس صندوق حمایت وکلا) و دکتر طیب افشارنیا (خزانه دار صندوق حمایت وکلا) حضور داشتند.

طراحی سامانه ای برای معافیت وکلا از داشتن دستگاه POS

دکتر سنجر فخری، رییس و مدیرعامل صندوق حمایت وکلای دادگستری، در مراسم رونمایی از این سامانه به جای دریافت دستگاه POS گفت: به موجب قانون سامانه فروشگاهی که در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید کلیه مشاغل باید در سامانه فروشگاهی ثبت نام کنند؛ به گونه ای که این سامانه بتواند صورتحساب مالیاتی را صادر کند. در سال گذشته و ابتدای امسال چندین جلسه با مسئولین امور مالیاتی به همراه دکتر عیسی امینی (سال گذشته) و به همراه دکتر جلیل مالکی (امسال) داشتیم، در نهایت قرار شد سامانه ای طراحی کنیم تا وکلا از داشتن دستگاه POS در دفاتر معاف بشوند. به همین علت هیأت مدیره صندوق حمایت وکلای دادگستری تصمیم گرفت مسئولیت این امر مهم را به عهده بگیرد.

سامانه مالیاتی ویژه وکلای دادگستری آماده بهره برداری است

وی ادامه داد: هیأت مدیره با یک شرکتی که در زمینه پرداخت الکترونیکی فعال و دارای مجوز است وارد مذاکره شد و پس از جلسات متعدد منتج به انعقاد تفاهم نامه ای شدیم که این شرکت برنامه ای را طراحی کند که مورد تایید سازمان امور مالیاتی باشد. این کار صورت گرفت و به فوریت سامانه پس از جلسات متعدد فنی و اداری، طراحی شد و مورد تایید سازمان امور مالیاتی و مدیریت تنظیم مقررات قرار گرفت و گواهی تایید سامانه را دریافت کرده ایم و آماده بهره برداری است، که امروز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ رونمایی شد.

بیشتر بخوانید:

رییس و مدیرعامل صندوق حمایت وکلای دادگستری گفت: جزئیات مربوط به این سامانه را متعاقبا اعلام خواهیم کرد اما مقدمتا عرض می کنم پس از ثبت نام در این سامانه دیگر نیازی به دریافت دستگاه POS نیست. این سامانه به سامانه مالیاتی کشور وصل است؛ وکلا در همین سامانه ای که طراحی شده درمقابل حق الوکاله ای که دریافت می کنند، می توانند صورتحساب دریافت کنند و همچنین موکلین نیز می توانند بابت وجوه واریزی برای حق الوکاله صورتحساب دریافت کنند و دیگر نیاز به دستگاه های POS و دستگاه های کارتخوان جانبی نیست و همه خدمات ارائه شده در این سامانه ثبت می باشد.

ثبت نام وکلا در سامانه با پرداخت ده هزار تومان

فخری گفت: طراحی این سامانه هیچ هزینه ای برای صندوق حمایت و وکلا نداشته است. فقط حق عضویت بسیار اندکی که احتمالا حدود ده هزار تومان می باشد برای ثبت نام در این سامانه نیاز است که سالانه می باشد و رقم قابل توجهی نیست. امیدواریم همه همکاران از این سامانه بتوانند استفاده کنند و مشکلات خرید و دریافت دستگاه های pos را نداشته باشند.

چه باید کرد؟

این در حالی است که نمایندگان مجلس در نشست علنی ۱۲ اسفند ماه در جریان بررسی بخش هزینه‌ ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با جزء الحاقی تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه مبنی بر الزام وکلای دادگستری به استفاده از پایانه فروشگاهی موافقت کردند.

در جز الحاقی تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: «کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده، در چارچوب آئین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.»

همچنین هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی مجوزی بر عدم لزوم استفاده از پایانه فروش توسط وکلای دادگستری منتشر و ابلاغ نشده است.

با توجه به گفته رییس صندوق حمایت از یک سو و مصوبه مجلس در لایحه بودجه و دیگر قوانین الزام آور از سوی دیگر، جای پاسخ به این سؤال باقی است که در صورت عدم استفاده از پایانه های فروش توسط وکلای دادگستری چه ضمانتی برای عدم جریمه مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی وجود دارد؟

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا