اخبار بین المللیویژه

اصلاحات قانون اساسی روسیه از امروز اجرایی می شود

وکلاپرس ـ اصلاحات قانون اساسی روسیه پس از آنکه در روز پنجشنبه از سوی اکثریت نزدیک به ٧٨ درصد رأی‌دهندگان این کشور تأیید شد، با امضای  ولادیمیر پوتین و انتشار رسمی اش، از امروز شنبه، اجرایی خواهد شد.

بر اساس نتایح رسمی اعلام‌شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات در این کشور، فقط ۲۱/۲۷ درصد رأی ‌دهندگان با اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی مخالفت کرده‌اند. همچنین بر اساس آمار منتشر شده نرخ مشارکت در این همه پرسی ۶۵ درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم متن اصلاح شده قانون اساسی روسیه روز جمعه از سوی ولادیمیر پوتین امضا شد، بامداد امروز (شنبه) در وب سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شده و بر این اساس لازم الاجرا شده است.

گفتنی است کمیسیون انتخابات قانون اساسی روسیه از مخالفت ۲۱.۳ درصدی رأی دهندگان خبر داده است.

مفاد برخی اصلاحات قانون اساسی روسیه

به گزارش برخی رسانه ها در قانون اساسی روسیه بیش از ۲۰۰ اصلاحیه صورت گرفته که مطابق با آن، ۹۸ قانون کشور باید روند اصلاح و تصحیح را در نظام قانون گذاری این کشور بپیمایند. اگرچه هنوز متن ترجمه شده این اصلاحیه به زبان فارسی منتشر نشده، لیکن برخی از مهمترین تغییرات در قانون اساسی جدید به شرح زیر می باشد:

۱- پیشتر شورای فدراسیون روسیه از صلاحیت انتخاب و انتصاب اعضاء دادگاه قانون اساس و دیوان عالی دولت، دادستان کل و یا برکناری آنها برخوردار بود. اما در متن قانون اساسی جدید، شورای فدراسیون روسیه نه تنها از حق انتخاب و انتصاب اعضا دادگاه قانون اساسی و دیوان عالی دولت برخوردار است ، بلکه از حق رد صلاحیت و یا عزل آنها نیز برخوردار است .

۲- دادگاه قانون اساسی بنا به درخواست رئیس جمهور می تواند صحت تناسب قوانین مصوب شورای فدرال را بررسی و تایید کند. همچنین براساس قانون اساسی جدید تعداد اعضای این دادگاه از ۱۹ نفر به ۱۱ نفر کاهش می یابد.

۳- شرایط و صلاحیت انتخاب رئیس جمهور فدراسیون روسیه بسیار سخت تر و حساس تر شده است. در قانون اساسی جدید روسیه نامزد رئیس جمهور باید حداقل ۲۵ سال(قبل از اصلاح حداقل ۱۰ سال) در روسیه اقامت داشته باشد. رئیس جمهور نباید در طول زندگی خود تابعیت کشور دیگر و یا مجوز اقامت کشور بیگانه را داشته باشد.

۴- بنا به ماه ۱۵ بند چهارم قانون اساسی ۱۹۹۳ میلادی روسیه فدرال، اصول و ارزشهای حقوق و قراردادهای بین المللی، بخشی از نظام قضایی و عدالت روسیه است و در صورت لزوم اصول حقوق بین المللی خلاف اصول قانون اساسی روسیه هم باشد، باید اجرا شود. اما در قانون اساسی جدید روسیه، اصول و مواد قانون اساسی روسیه ، برتر از اصول حقوق بین المللی است و اگر اصول و ارزشهای حقوق و قوانین بین المللی و یا قطعنامه های و مصوبات محاکم بین المللی متضاد با اصول قانون اساسی روسیه باشد، اصول قانون اساسی روسیه برتر از حقوق بین المللی خواهد بود و لازم الاجرا خواهد شد.

۴- قدرت نظارت نهاد قانونگذاری از طریق مجلس فدرال بر دادگاه قانون اساسی و دادگاه عالی دولت به عنوان نهاد های عالی قضایی افزایش خواهد یافت و در عین حال به نهاد قضایی از طریق دادگاه قانون اساسی نیز حق نظارت و کنترل بر مجلس فدرال تفویض خواهد شد.

۵- در قانون اساسی جدید فدراسیون روسیه، دوره‌ها و مدت ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، صفر شده و بنابراین پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی می تواند مجددا نامزد ریاست جمهوری روسیه گردد.

۶- ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان در روسیه؛ بر اساس اصلاحیه قانون اساسی ازدواج تنها به عنوان امری بین زن و مرد تعریف شده است.

لازم به ذکر است همه پرسی اصلاحات قانون اساسی روسیه که از پنجشنبه ۵ تیرماه آغاز شده بود در روز ۱۱ تیر ماه به اتمام رسید.

منبع: عصر دیپلماسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا