اخبار

جزئیات پرونده مرضیه محمودی در گفت و گو با وکیل رضا شفاخواه

وکلاپرس- رضا شفا خواه وکیل مدافع مرضیه محمودی خبرنگار که این روزها داستان شکایت های رسایی از این خبرنگار، حواشی زیادی را به همراه داشته، ایرادات حقوقی این پرونده را بررسی کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویداد ۲۴ سال گذشته و در میانه اعتراضات مرضیه محمودی سردبیر سایت تجارت نیوز در توییتر خود با انتشار تصویری از رسایی و گفته های منتسب به وی نوشت: «کلمه وقاحت در برابر ایشون کم می‌آورد»

همین توییت باعث شد رسایی در دادگاه از مرضیه محمودی شکایت کند. محمودی در مرحله اول به پرداخت ۶ میلیون تومان محکوم شد و همان زمان بدون درخواست تجدید نظر، این مبلغ را پرداخت کرد و پرونده بسته شد. چندی بعد، این خبرنگار در توییتر خود با بازنشر همان خبر، از سرنوشت پرونده خود خبرداد، اما در اقدامی عجیب رسایی بار دیگر دست به شکایت زد و اعلام کرد این خبرنگار در حال تکرار جرم است!

با این شکایت این پرونده دوباره از سر گرفته شده و در جلسه‌ای که مرضیه محمودی هم در آن حضور نداشت، او به پرداخت جریمه ۲۴ میلیون تومان و تبعید به تربت جام محکوم شد.

پرداخت ۶ میلیون جزای نقدی در مرحله بدوی و مختومه شدن پرونده در اولین شکایت

رضا شفاخواه وکیل مرضیه محمودی درباره این پرونده توضیح داده و می‌گوید: حکم اولیه برای توییتی بود که خانم محمودی آن را بازنشر کرده بود نسبت به آن واکنش نشان داده بود. در مرحله بدوی دادگاه، ایشان از خودشان دفاع کردند، اما مجرم شناخته شد و محکوم به پرداخت جزای نقدی شد و در همان مرحله با ساقط کردن مرحله تجدیدنظرخواهی، مبلغ جریمه را پرداخت کرد و پرونده مختومه اعلام شد.

شکایت مجدد رسایی برای اطلاع رسانی پرونده و بازنشر خبر

او ادامه داد: با توجه به اینکه کار خانم محمودی خبرنگاری و رسانه است و نسبت به وقایع جامعه و حتی این پرونده باید اطلاع‌رسانی کند، با بازنشر همان توییت، اعلام کرد که سرنوشت پرونده‌اش چه شده است. متاسفانه آقای رسایی این را حمل بر این گذاشتند که خانم محمودی دوباره درحال تکرار همان کار است و دوباره یک شکایتی را در دادگاه کیفری مطرح کردند.

پرونده در دادسرای کارکنان دولت باز شده است

وی افزود: نکته جالب اینکه این پرونده در دادسرای کارکنان دولت باز شده است در صورتی که این خبرنگار کارمند دولت نیست و قاعدتا باید در دادگاه فرهنگ و رسانه این پرونده باز می‌شد.

نسبت به این حکم اعتراض و واخواهی خواهیم کرد

شفاخواه می‌گوید: جلسه دادگاه دقیقا با روز عمل خواهر خانم محمودی مصادف شده بود و او در این جلسه شرکت نکرد، دادگاه نیز به صورت غیابی این خبرنگار را به دلیل تکرار جرم مجرم شناخت و او را به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جریمه و ۱ سال تبعید به تربت جام محکوم کرد. طبیعتا ما نسبت به این حکم اعتراض و واخواهی خواهیم کرد. کسی که در جلسه دادرسی دادگاه کیفری حضور پیدا نکند، در هر صورت حق واخواهی دارد و دادگاه موظف به برگزاری جلسه و شنیدن دفاعیات موکلم است. ما تا ده روز وقت داریم تا واخواهی را ثبت کنیم.

کوت کردن یک توییت اصلا نمی‌تواند به معنای تکرار جرم یا بازنشر آن باشد

این وکیل ادامه داد: اصلا قوانین مشخصی درباره این اپلیکیشنی که هر روز دستخوش تغییر است نداریم، همین اپ امروز نامش به «ایکس» تغییر کرده و حتی لوگوی آن هم چیز دیگری شده؛ چگونه یک اقدام در این فضا را به معنای تکرار جرم تلقی کرده‌اید. معتقدم کوت کردن یک توییت اصلا نمی‌تواند به معنای تکرار جرم یا بازنشر آن باشد. امیدوارم در جلسه واخواهی موکلم برائت شود، اگر برائت موکلم صورت نگیرد و او محکوم شود، دقیقا مصداق صدور دو حکم متفاوت در یک موضوع واحد است که مطمئنم قضات محترم کشور حتما دقت و توجه بیشتری خواهند داشت. موکلم مرتکب جرم جدیدی نشده و صرفا درباره حکم قبلی اطلاع‌رسانی کرده است.

شکایت رسایی گویی تسویه حساب با طیف خبرنگار است

شفاخواه با بیان اینکه شخصا به تازگی اعلام وکالت کرده‌ام، گفت: در پروسه دادرسی حضور نداشتم و به تازگی افتخار وکالت خانم محمودی را برعهده گرفتم. آنچه از اوراق قضایی دیده می‌شود، آقای رسایی خودشان شکایت را طرح کرده‌اند و وکیل نداشتند. اگر در جلسه واخواهی حکم دوباره تایید شود، ما فرصت تجدیدنظرخواهی داریم که به دادگاه‌های تجدید نظر ارجاع می‌شود و اگر این دادگاه‌ها رای را عینا تایید کنند، آن زمان رای قطعی خواهد بود و باید اجرا شود، اما به صورت کلی با مرحله اجرا فاصله زیادی داریم و به نظرم می‌توان این سوءتفاهم رخ داده را حل و فصل کرد و برای قاضی محترم دادگاه توضیح داد که عمل ایشان به معنای تکرار جرم نبوده و صرفا به معنای اطلاع‌رسانی است. شخصا معتقدم شکایت آقای رسایی اصلا وارد نیست و شکایت رسایی گویی تسویه حساب با طیف خبرنگار است.

منبع: رویداد ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا