وکلاپرس- مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به انتشار سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی (نسخه آذر ۱۴۰۲) کرده است.
به گزارش وکلاپرس، این دستورالعمل در راستای پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و جمع آوری صورتحسابهای الکترونیکی مودیان و ایجاد وحدت رویه در صورتحسابهای الکترونیکی و … تدوین شده است.
بر اساس جزء دوم بند ط از تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲، کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و پزشکان مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
با ابلاغ قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای «قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان» در روزهای گذشته، صاحبان برخی مشاغل از جمله وکلا از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان هستند.
جهت دانلود پی دی اف دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی از لینک زیر استفاده کنید:
دانلود پی دی اف دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی
دانلود پی دی اف دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی (۲.۸ مگا بایت- ۸۲ صفحه)
بخشی از دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی
۱- هدف
در راستای پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و جمع آوری صورتحسابهای الکترونیکی مودیان و ایجاد وحدت رویه در صورتحسابهای الکترونیکی صادره و کاهش موارد خطا، قالب و الزامات مورد نظر سازمان در این سند تبیین شده است. سند حاضر به بیان اقلام ،چارچوبهای فنی و چگونگی صدور صورتحسابهای الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان میپردازد.
۲-دامنه یا محدوده سند
مودیان مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان.
شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی.
۳– انواع صورتحساب الکترونیکی
۱-۳ صورتحساب الکترونیکی نوع اول
در این نوع صورتحساب اطلاعات کامل خریدار و فروشنده ثبت میگردد. این اطلاعات شامل: نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا/خدمت میباشد.
باتوجه به اینکه در این نوع از صورتحسابهای الکترونیکی، اطلاعات هویتی خریدار درج میشود، صورتحساب پس از صدور و ثبت در سامانه مودیان، اعتبارسنجی و پذیرش توسط سامانه، بر اساس شماره اقتصادی در کارپوشه خریدار درج گردیده و در صورت تایید خریدار به عنوان اعتبار مالیاتی برای ایشان محسوب خواهد گردید.
۲-۳ صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده و کالا/خدمت.در این نوع از صورتحساب، ثبت اطلاعات خریدار اختیاری بوده واز بابت این صورتحساب اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمیباشد.
۳-۳ صورتحساب الکترونیکی نوع سوم
این نوع از صورتحساب الکترونیکی، همان رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته میشوند، میباشند. در این نوع از صورتحسابهای الکترونیکی صرفاً مبلغ پرداختی و مشخصات پذیرنده (شماره سوییچ، شماره پذیرنده، شماره پایانه)، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمیباشد. شایان ذکر است، این نوع از صورتحساب الکترونیکی نیز دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی می باشد.
۴-۳ صورتحساب غیر الکترونیکی (کاغذی)
این نوع صورتحساب برای اشخاصی که حسب مقررات و مهلتهای قانونی مربوطه امکان صدور صورتحساب غیرالکترونیکی را دارند، موضوعیت داشته و اقلام آن شامل کلیه اقلام صورتحساب الکترونیکی است به استثنای اقلام اطلاعاتی که از طریق سامانه مودیان نظیر: شماره منحصر به فرد مالیاتی به صورتحساب اضافه میشود.