گفت و گوویژه

گزارش یک ماهه از عملکرد اورژانس وکیل کانون وکلای قزوین

وکلاپرس- مدیر مستقیم اورژانس وکیل کانون وکلای قزوین ضمن ارائه گزارشی از اجرای یک ماهه این طرح گفت: در مجموع حدود ۴۰ وکیل در طرح اورژانس وکیل همکاری داشته اند.

به گزارش وکلاپرس، «اورژانس وکیل» ۳ شهریور ۱۴۰۱ از سوی کانون وکلای دادگستری قزوین رونمایی شد و هدف از راه اندازی این نهاد، جلوگیری از خشونت‌های اجتماعی در خانواده‌ها و کودک‌آزاری عنوان شد. شماره ۳۳۹۱۱-۰۲۸ به همین موضوع اختصاص یافته و به صورت شبانه‌روزی در اختیار مردم قرار گرفته است.

همکاری ۴۰ وکیل در طرح اورژانس وکیل

وکیل فریبا رضایی، مدیر مستقیم اورژانس وکیل و رییس اداره معاضدت کانون وکلای قزوین، در گفتگو با خبرنگار ما ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک ماهه این طرح گفت: در مجموع حدود ۴۰ وکیل در طرح اورژانس وکیل همکاری داشته اند که روزانه یک یا دو همکار به تماس ها در طول ساعات شبانه روز پاسخ می دهند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر تعداد تماس ها گفت: روزانه به طور میانگین ۲۰ تماس صورت می گیرد. تماس ها از طریق سخت افزار مخابراتی، روی موبایل همکاران دایورت و کلیه مکالمات ضبط می شود. همین مسئله سبب می شود همکاران به دقت و با حوصله کافی به سوالات شهروندان پاسخ دهند.

او در پاسخ به چگونگی ارزیابی سطح مشاوره ها گفت: با توجه به امکان ضبط مکالمات و جدول زمان بندی تهیه شده برای وکلا، چنانچه شکایتی از عدم پاسخگویی در روز خاصی وصول گردد، قابل پیگیری است. خوشبختانه تاکنون خدمات ۲۴ ساعته با جدیت انجام شده است مگر در زمانی که وکیل داوطلب به جهاتی امکان پاسخگویی نداشته باشد.

رییس اداره معاضدت کانون وکلای قزوین افزود: البته تماس هایی که با اورژانس وکیل صورت می‎گیرد، لزوما با خشونت‌های اجتماعی خانوادگی و کودک‌آزاری مرتبط نیست و موضوعات پراکنده دارد.

بیشتر بخوانید:

همکاری ۸۰ وکیل با اداره معاضدت کانون برای ارائه مشاوره تلفنی

وی با اشاره به آمار مشاوره های تلفنی این کانون در اداره معاضدت نیز گفت: در مشاوره های روزانه، ۸۰ وکیل با این اداره همکاری دارند که در ساعات اداری (از صبح تا ظهر) در اداره مستقر هستند و مشاوره می دهند. تعداد این مشاوره ها به طور میانگین ۱۰۰ مورد در روز است که پرسش های شهروندان در همه مسائل مطرح میشوند.

رضایی به عنوان ایده پرداز این طرح عنوان کرد: طرح اورژانس وکیل با رویکرد حمایتی حقوقی از شهروندان در اوایل سال ۱۴۰۰ عنوان شد و با حمایت هیات مدیره کانون وکلای قزوین، مقدمات سخت افزاری و نرم افزاری برای اجرای آن فراهم شد.

نحوه فعالیت اورژانس وکیل

او ادامه داد: اورژانس وکیل در دو بخش فعالیت خود را آغاز کرد؛ در بخش اول اورژانس به شهروندانی که از لحاظ بعد مسافت و یا عدم توانایی مالی در پرداخت هزینه رفت و آمد امکان حضور در کانون وکلا برایشان فراهم نیست، از ساعت ۹ لغایت ۱۴ مشاوره تلفنی رایگان میدهد. در بخش دوم (بخش ویژه)، به طور شبانه روزی به زنان، کودکان و سالمندان در معرض آسیب خدمات مشاوره رایگان می دهد و‌ بر حسب ضرورت، وکیل معاضدتی یا تسخیری به فوریت در اختیارشان قرار می دهد.

او با اشاره به نوع همکاری وکلا در این طرح گفت: در بخش اول و‌ مشاوره حقوقی به عموم شهروندان، از ظرفیت همه وکلای استان استفاده شده است اما در بخش خدمات شبانه روزی از ظرفیت وکلای داوطلب و‌ نیکوکار استفاده شده است. لازم به ذکر است در مشاوره های عمومی چنانچه وکلا امکان خدمت نداشته باشند وکلای داوطلب در صحنه حضور خواهند داشت.

مدیر مستقیم اورژانس وکیل افزود: همکاران وکیل در هر محلی که حضور داشته باشند میتوانند به شهروندان مشاوره دهند و نیازی نیست در محل کانون یا دادگستری حضور پیدا کنند. فایده این نهاد، این است که وکلای عضو کانون قزوین که در استان‌های دیگر ساکن هستند و تکلیف به ارائه مشاوره دارند، نیاز نیست حضور فیزیکی در کانون داشته باشند و از طریق دایورت شماره پاسخگو خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا