گفت و گوویژه

در اصلاح اساسنامه اسکودا باید نگاه ها به این اتحادیه فراتر از یک نهاد هماهنگ کننده باشد

نگاهی به تلاش ها برای اصلاح اساسنامه اسکودا از زبان عضو کارگروه اصلاح اساسنامه اسکودا

وکلاپرس- عضو کارگروه اصلاح اساسنامه اسکودا درخصوص آخرین وضعیت اصلاح اساسنامه اسکودا گفت: پس از طرح و تایید اصلاحات اولیه در جلسه شورای اجرایی آینده، برای تصویب به هیأت عمومی تقدیم می شود.به گزارش وکلاپرس، علی رغم اینکه حداقل از سال ۹۵ گفتگوها برای اصلاح اساسنامه اسکودا آغاز شده و بارها مسئولان اسکودا و دیگر مدیران نهاد وکالت بر اصلاح این اساسنامه تأکید کرده اند، هنوز اساسنامه مذکور و ساختار اسکودا اصلاح و تغییر نکرده است.

براساس آخرین مصوبه جلسه شورای اجرایی اسکودا در تاریخ ۲۷ آذرماه سال گذشته، کارگروهی متشکل از برخی کانون های وکلا مأموریت یافتند تا فرآیند اصلاح اساسنامه اسکودا را به سر انجام برسانند.

متن اساسنامه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (مصوب ۱۳۹۳)

براساس مصوبه مذکور، کارگروه مشترک با حضور دکتر حسین عسگری راد و دکتر داریوش اشرافی از کانون وکلای مرکز، شیخی از کانون وکلای کردستان، علی اسدالله پور از کانون وکلای البرز، دکتر یوسف زاده از کانون وکلای آذربایجان شرقی، شهرام مختاری از کانون وکلای فارس و کهگیلویه وبویراحمد، محقق از کانون وکلای اصفهان، شهبازی از کانون مرکزی و دکتر ابراهیم کیانی از اسکودا بایستی در خصوص اصلاح اساسنامه اسکودا و آیین کار، نظرات پیشنهادی را بررسی و حداکثر ظرف دو ماه ارائه می کردند.

علی اسدالله پور، عضو هیأت مدیره کانون وکلای البرز و عضو کارگروه اصلاح اساسنامه اسکودا، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به بررسی آخرین وضعیت اصلاح اساسنامه اسکودا پرداخت.

شرح این گفتگو در ادامه امده است.

تاکنون چند جلسه توسط کارگروه اصلاح اساسنامه برگزار شده است؟

در ابتدا باید عرض کنم که اساسنامه‌ حال حاضر اسکودا، مصوب سال ۱۳۹۳ هیأت عمومی کرمان است. کارگروه فعلی، کار خود را از دی ماه ۱۳۹۹ آغاز کرد و تاکنون جلسات متعددی برگزار شده است که هریک از جلسات بیش از ۳ ساعت به طول انجامیده و این اواخر برای اینکه اصلاحات به مجمع عمومی خردادماه در اصفهان برسد، حداقل هفته ای دو جلسه برگزار شده است.

نحوه برگزاری جلسات کارگروه چگونه بوده است؟

جلسات کارگروه به صورت حضوری و برخط (آنلاین) در محل اسکودا تشکیل می شد که از ماه گذشته به علت تشدید اوضاع کرونایی صرفا به صورت برخط و مجازی برگزار شده است.

مهم ترین موضوعاتی که کارگروه درصدد اصلاح آن برآمده، چه بوده است؟

در چند سال گذشته از یک سو با توجه به تجربیاتی که در مدیریت اسکودا و برگزاری هیأت های عمومی به دست آمد و از سوی دیگر اتفاقات و تحولات اخیر گسترده راجع به جامعه وکالت، وکلا و مدیران اساسنامه فعلی را واجد برخی نواقص دانستند. هرچند قبلا هم کارگروه هایی برای اصلاح اساسنامه تشکیل شده بود اما به هر دلیلی نتیجه آن اصلاح یا تغییر اساسنامه نبود.

در ابتدا اسکودا صرفا به عنوان نهاد هماهنگ کننده کانون ها مطرح شد ولی درحال حاضر نگاه ها، متفاوت تر است و به عبارتی اسکودا مسئولیت و وظایف بیشتری را می تواند به دوش بکشد که در برهه کنونی اثرگذار است. مسائلی مانند اختیارات و وظایف رییس و نواب رییس، شیوه برگزاری جلسات هیأت عمومی، انتخابات اسکودا، عملکرد شورای اجرایی و… ازجمله موضوعاتی است که در کارگروه اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

اعضای کارگروه تاکنون با چه چالش هایی در اصلاح اساسنامه مواجه شده اند؟

به نظر اینجانب به طور کلی باید گفت که چالش اساسی در تدوین یا اصلاح اساسنامه و یا شیوه کار اسکودا، حفظ استقلال کانون ها در تصمیم گیری و مدیریت در حوزه جامعه وکالت است؛ با این توضیح که اساسنامه باید به نحوی باشد که هم اسکودا بتواند با اختیارات لازم به نقش محوری خود عمل کند و هم عملکرد آن، در عملکرد کانون ها تداخلی ایجاد نکند یا به نوعی موازی کاری صورت نگیرد. این چالش بسیار مهم است که با تدوین صحیح اساسنامه، آیین کار آن و سعه صدر مدیران کانون ها و اسکودا می توان به راحتی از آن عبور کرد.

آیا انتقادی نسبت به اصلاحات صورت گرفته دارید؟

شخصا فکر می کنم نگاه ما به اسکودا باید فراتر از یک نهاد هماهنگ کننده و به اصطلاح میانجی گر یا ریش سفید در صنف باشد. اگر اسکودا از حالت فعلی خارج شود و بتواند به عنوان یک نهاد فعال و کنشگر در کنار کانون ها فعالیت بیشتری در جامعه و مسائل مرتبط با صنف در سطح کلان  اجتماع داشته باشد به نفع همه اعم از جامعه وکالت، شهروندان و دستگاه قضایی خواهد بود.

برای اینکه بتوانیم به مطلوب برسیم ابتدا باید مطالعه تطبیقی داشته باشیم و عملکرد اتحادیه های وکالت در سایر کشورها را بررسی کنیم و اساسنامه جدید را براساس ساختار مطلوب و خواسته ای که داریم، تدوین کنیم. در غیر این صورت اساسنامه فعلی با اصلاحاتی که انجام شده است در حوزه فعالیت فعلی اسکودا کفایت می‌ کند.

زمان تقریبی موردنیاز برای تهیه و تدوین متن پیش نویس چقدر است؟

در حال حاضر اصلاحات اولیه توسط کارگروه انجام شده است و می بایست در جلسه شورای اجرایی آینده طرح و در صورت تایید، برای تصویب به هیأت عمومی تقدیم گردد.

بیشتر بخوانید:

آیا در تدوین متن از نظر صاحب‌ نظران نیز بهره گرفته شده است؟

اگرچه در جلسات صرفا اعضای کارگروه و نایب رییس محترم اسکودا (آقای ابراهیم کیانی) حضور داشتند اما از نظرات سایر همکاران و صاحب نظران نیز استفاده شده است؛ به طور مثال اینجانب شخصا نظرات کسانی را که در این خصوص صاحب تجربه و نظر بودند دریافت و در جلسه مطرح می کردم. قطعا سایر اعضاء نیز به هر شیوه ممکن نظرات صاحب‌ نظران را کسب می کردند.

متن پیش نویس تقریبا چه زمانی منتشر خواهد شد؟

در خصوص اصلاح اساسنامه می شد به دو شیوه عمل کرد؛ نخست، نوشتن اساسنامه جدید که به نظر می رسید در حال حاضر هم ضرورتی ندارد و هم اینکه زمانی تا مجمع عمومی باقی نیست. دوم، اصلاح موادی از اساسنامه فعلی که دغدغه همکاران، مدیران و صاحب نظران بوده است که این کارگروه به شیوه دوم عمل کرده است. بنابراین مواد اصلاحی پس از طرح در شورای اجرایی و تایید آن، در اختیار کانون ها قرار خواهد گرفت تا در هیأت عمومی نسبت به تصویب آن تصمیم گیری شود.

سخن آخر

ضمن تشکر از شما و همکاران پرتلاش وکلاپرس، شایسته است از زحمات اعضای محترم کارگروه که از دلسوزان و صاحب نظران صنف هستند و زمان زیادی را صرف این مهم کردند تشکر کنم. آقایان عسگری راد و اشرافی از کانون مرکز، آقای محقق از کانون اصفهان، آقای شهبازی از کانون مرکزی، آقای شیخی از کانون کردستان، آقای مختاری از کانون فارس و آقای یوسف زاده از کانون آذربایجان شرقی و همراهی جناب آقای کیانی نایب رییس محترم اسکودا که همواره در جلسات حاضر بوده و از محضر این عزیزان بسیار آموختم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا