اخبار بین المللی

مجازات روزانه ۱ میلیون یورویی لهستان توسط ECJ به علت نقض استقلال قضات این کشور

وکلاپرس- دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (ECJ) لهستان را به علت نادیده گرفتن احکام دادگاه‌های اتحادیه اروپا و نقض استقلال قضات به پرداخت روزانه یک میلیون یوررو جریمه محکوم کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز، پس از آنکه لهستان اعلام کرد از رای ماه ژوئیه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مبنی بر “تقدم قوانین اروپایی به قوانین داخلی” تبعیت نمی‌کند و قوانین داخلی خود را برای انجام اصلاحات حقوقی و قضایی مبنی قرار می‌دهد، این نهاد قضایی اروپایی با وضع جریمه روزانه یک میلیون یورویی سنگین‌ترین مجازات را علیه ورشو اعمال کرد.

 نقض استقلال قضات و لغو مصونیت منتقدان دولت

ورشو با نادیده گرفتن حکم دادگاه اتحادیه اروپا برای تعلیق فعالیت هیئتی ویژه که برای نظم‌بخشیدن به کار قضات ایجاد شده بود، به این اتاق انضباطی اجازه فعالیت داد و مصونیت منتقدان دولت را نیز لغو کرد.

بیشتر بخوانید: دیوان حقوق بشر اروپا فرانسه را محکوم کرد

همچنین ورشو با استناد به رای دادگاه قانون اساسی لهستان، اصل تقدم قوانین اروپایی را نادیده گرفته و اعتقاد دارد که اجرای چنین اصلاحاتی در دستگاه قضایی برای از بین بردن بقایای رژیم کمونیستی سابق در این کشور لازم و ضروری است.

روزانه یک میلیون یورو جریمه تا تعلیق اتاق انضباطی قضات

بر اساس رای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، لهستان موظف است برای اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز خود روزانه یک میلیون یورو جریمه پرداخت کند.

این اقدام تنبیهی تا زمانی اعمال خواهد شد که ورشوبا با درخواست ماه ژوئیه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا برای تعلیق فوری فعالیت «اتاق انضباطی» دیوان عالی این کشور موافقت کند و کلیه تصمیم‌های اتخاذ شده برای دادن اختیارات به این نهاد و یا تشکیلات مشابه برای لغو مصونیت قضات و تصمیم‌گیری در باره نحوه استخدام و یا بازنشستگی این افراد را ملغی اعلام کند.

در حکم تازه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تاکید شده است که لهستان تغییرات لازم در قوانین داخلی برای سلب اختیارات از اتاق انضباطی دیوان عالی را به اجرا نگذاشته و این بدان معنی است که نهاد یاد شده همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مخالفت اتحادیه اروپا با تامین هزینه ایجاد موانع مرزی جهت جلوگیری از ورود مهاجران

در این حکم تاکید شده است: انحلال اتاق انضباطی برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر به نظم حقوقی اتحادیه اروپا و مخدوش شدن قوانین و ارزش‌هایی که شهروندان باید از آن برخوردار باشند و اتحادیه اروپا نیز بر آن پایه گذاری شده، لازم و ضروری است.

نایب رئیس دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در این حکم یادآور شد: «تمایل اعلام شده لهستان برای اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات در راستای اصلاح ساختار نظام قضایی» در این کشور برای پیش‌گیری از آسیب‌ها کافی نیست.

لهستان تاکنون با کمک مجارستان از مجازات‌های احتمالی گریخته است

اتحادیه اروپا پیش‌تر در پی شدت گرفتن اختلاف‌ها و نیز طرح درخواست‌های مکرر برای بررسی وضعیت حاکمیت قانون در لهستان تحقیقی را آغاز کرد اما ورشو تاکنون با کمک مجارستان که این کشور نیز تحت تحقیقی مشابه در خصوص عمل به حاکمیت قانون قرار دارد از مجازات‌های احتمالی گریخته است.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا برای آنکه کشوری به دلیل نقض قوانین مصوب و یا عمل نکردن به حاکمیت قانون تحت مجازات قرار گیرد باید در میان بیست و هفت عضو اتفاق آرا حاصل شود.

بیشتر بخوانید: اعتراض روزنامه نگاران ارمنستان به محدودیت آزادی بیان و مطبوعات با قانون جدید تشدید مجازات توهین و افترا

کمیسیون اروپا تاکنون چندین پرونده رسیدگی به تخلف علیه دولت لهستان را باز کرده اما همزمان با پیشرفت این اقدامات ورشو دست به تغییرات بیشتری در قوانین خود می‌زند که به اعتقاد منتقدان منجر به حذف بیشتر تضمین‌‌های مرتبط با استقلال نهاد‌ها و مراجع قضایی می‌شود.

اصلاح قوانین و ساختار قوه قضاییه تنها در صلاحیت انحصاری کشورهاست

از سوی دیگر پیوتر مولر، سخنگوی دولت لهستان در واکنش به حکم دیوان دادگستری اروپا گفت که اصلاح قوانین و ساختار قوه قضاییه تنها در صلاحیت انحصاری کشورهای عضو است.

وی با انتشار یک پیام توییتری تاکید کرد: «شیوه در پیش گرفته شده برای اعمال مجازات و باج‌‌‌‌گیری از کشور ما درست نیست. این الگویی نیست که اتحادیه اروپا – نهادی متشکل از کشورهای مستقل – باید بر اساس آن کار کند.»

لهستان بیشترین بخش از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا را دریافت کرده است

لهستان با دریافت بیش از ۱۸ میلیارد یورو در سال گذشته میلادی از جمله کشورهایی است که بیشترین بخش از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده بود.

بیشتر بخوانید: حمایت اروپا از کمک‌های مالی به شرکت‌های هواپیمایی

این جریمه تا زمانی که ورشو به حکم دیوان دادگستری اروپا تن ندهد از منابع مالی اختصاص داده شده به لهستان در بودجه اتحادیه اروپا کسر خواهد شد.

جریمه  ۵۰۰ هزار یورویی لهستان به دلیل بستن یک معدن زغال سنگ در مرز لهستان با جمهوری چک

لهستان پیش‌تر نیز به دلیل شکایت پراگ و نیز امتناع ورشو از بستن یک معدن زغال سنگ در مرز لهستان با جمهوری چک به پرداخت روزانه ۵۰۰ هزار یورو جریمه نقدی از سوی نهاد قضایی اتحادیه اروپا محکوم شده بود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا