وکلاپرس ـ معاون دادستان کل کشور درباره درخواست دادستان کل کشور گفت: حذف دادسرا در این ۵۰ شهرستان باعث صرفه جویی در بودجه و نیروی انسانی قوه قضاییه و تسریع در رسیدگی به پروندههای مردم در دادگاه خواهد شد.
به گزارش وکلاپرس به نقل از دادستانی کل کشور، عبدالصمد خرم آبادی معاون نظارت و هماهنگی امور دادسراها و ضابطین دادستانی کل کشور به یکی از کارکردهای مثبت نظارت الکترونیک بر دادسرا ها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال معاونت نظارت دادستانی کل کشور در سال ۱۳۹۸ از طریق نظارت الکترونیکی آنلاین تعداد پروندههای وارده به هر یک از دادسراهای سراسر کشور را به تفکیک مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسید که حدود پنجاه شهرستان از شهرستانهایی که دادسرا در آنها تشکیل شده است در واقع به لحاظ قلت تعداد پروندههای وارده ظرفیت تشکیل دادسرا را نداشتهاند و تشکیل دادسرا در آن شهرستانها از ابتدا اشتباه بوده و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
موضوع به دادستان محترم کل کشور گزارش شد و دادستان کل کشور نیز از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست کردند که دادسرا در حدود پنجاه شهرستان حذف شوند و دادگاههای شهرستان در آن مناطق با روش دادگاه بخش به پروندهها رسیدگی نمایند.
وی توضیح داد: لذا حذف دادسرا در این ۵۰ شهرستان هم باعث صرفه جویی در بودجه و نیروی انسانی قوه قضاییه و هم باعث تسریع در رسیدگی به پروندههای مردم در دادگاه خواهد شد. در آن شهرستانها که دادسرا حذف شده است رئیس دادگاه وظیفه دادستان و مدعیالعموم را نیز بر عهده دارد.
بیشتر بخوانید: پس از انقلاب اسلامی بارها شاهد کنار گذاشتن یک قانون و برگرداندن آن بودهایم
نظارت مردمی بر دادسرا
نظارت از طریق رسیدگی به شکایاتی که مردم حضوراً و یا از طریق پست از نحوه عملکرد دادسراها مطرح میکنند. یکی از روشهای مؤثر نظارت رسیدگی به شکایات مردم است از این طریق نقاط ضعف و قوت دادسراها برای دادستانی کل کشور مشخص میشود.
خرم آبادی کرد: رسیدگی به شکایات و انتقاداتی که مردم از طریق صندوقهای نصب شده در داخل ساختمانهای دادسراها به ما اعلام میکنند و رسیدگی به شکایات و انتقاداتی که مردم از طریق فضای مجازی و پایگاه اینترنتی دادستانی کل کشور از نحوه عملکرد دادسراها مطرح میکنند دو مورد دیگر از روشهای نظارت این معاونت بر دادسراها میباشد.
وی خاطرنشان کرد: مردم شکایات و انتقادات خود از عملکرد دادسراها را در سایت دادستانی کل کشور به نشانی dadsetani.ir بارگذاری میکنند و یکی از همکاران دادستانی کل کشور مسئول بررسی شکایات و انتقاداتی است که از این طریق مطرح می شود و هر روز بلااستثنا این شکایات مورد بررسی قرار میگیرند و پاسخ افراد نیز داده میشود.
بیشتر بخوانید: واژه سوت زنی را نمیپسندم؛ مردم گزارشات را مستدل بفرستند
بیشترین شکایات از دادسرا ها
خرم آبادی در رابطه با بیشترین شکایات واصله به این معاونت گفت: در حال حاضر ماهیانه بیش از هفتصد شکایت از طرق مختلفی که ذکر شد از عملکرد دادسراها به اداره رسیدگی به شکایات و مراجعات مردمی معاونت نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور واصل میشود و مورد بررسی قرار می گیرد.
این مقام قضایی مهمترین شکایات واصله را اطاله رسیدگی، سنگین بودن قرارهای تأمین صادره، عدم پذیرش وثیقه و کفیل، عدم تعیین تکلیف در خصوص اموال ناشی از جرم، عدم توجه به دلایل و محتویات پرونده، عدم پاسخگویی صحیح قضات و مدیران دفاتر به مراجعین، خروج قضات از بیطرفی، ندادن مرخصی به زندانیان، بدرفتاری مأموران زندان با زندانیان، توجه نکردن به مدارک پزشکی برای مداوای زندانیان و عدم تعویق در اجرای حکم زندانیان و بدرفتاری ضابطین با شکات و متهمین عنوان کرد.
معاون دادستان کل کشور موارد دیگری همچون عدم اهتمام قضات به جلب و دستگیری متهمین، عدم اجرای دستور جلب متهمین توسط ضابطین، عدم اهتمام قضات اجرای احکام نسبت ادغام پروندههای مربوط محکومیتهای متعدد زندانیها، شکایت نسبت به دادن مرخصی زیاد به محکومین، شکایت در خصوص ضبط وثیقهها و وجهالکفاله، اعتراض نسبت به متواری شدن زندانیانی که با قرار تأمین خفیف به مرخصی رفته و متواری میشوند و عدم جدیت در اجرای احکام کیفری را از دیگر شکایات واصل شده به معاونت نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور اعلام کرد.
منبع: دادستانی کل کشور