یادداشت

به زودی و با تداوم روند جدید جذب وکیل، ادامه حیات کانون وکلای دادگستری فاقد مبنا خواهد بود

عضو هیأت مدیره کانون وکلای گیلان: کمیسیون‌های اقتصادی مجلس کانون وکلا را به مثابه بنگاه کاریابی می‌بینند

وکلاپرس– وکیل محمود پورعسکری، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان در یادداشتی پیامد های قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار را متذکر شده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان، وکیل محمود پورعسکری در این یادداشت با بیان آمار و ارقام پذیرفته شدگان آزمون وکالت بعد از اجرای قانون تسهیل، عنوان داشته است که صرف ازدیاد تعداد وکیل سبب افزایش مراجعه مردم به وکیل و ترویج این فرهنگ نخواهد شد.

پورعسکری در انتقاد از تصمیمات نمایندگان و مصوبات مجلس نوشته است: اگر دغدغه ی نمایندگان مجلس در حلِّ مشکل بیکاری جوانان واقعی بود، چرا گام عملی در جهت لغو قوانین موجود مربوط به اعطای پروانه وکالت به بازنشستگان برداشته نمی شود؟! چرا گام عملی برای رفع مُعضَل کمبود قضات به تناسب پرونده های موجود برداشته نمی شود؟! چرا قانون صدور مجوز جذب و استخدام قاضی بیش از ۸۰۰ نفر در سال وضع نمی شود؟!

بیشتر بخوانید:

متن کامل یادداشت این وکیل دادگستری به شرح زیر است:

کانون وکلا به مثابه بنگاه کاریابی مأمور به اشتغال زایی

از زمان تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بحثها و تحلیل های زیادی در باب آثار و نتایج اجرای آن مطرح شده و واضعین قانون در توضیح عللِ تصویب آن به جهات عدیده ای اشاره نموده اند. از شکستن انحصار کانونهای وکلای دادگستری در جذبِ سالانه ی وکیل تا مبارزه با بیکاریِ فارغ التحصیلان رشته حقوق و …

امّا همانطور که قبل از تصویب این قانون قابل پیش بینی بود، در اولین آزمون پذیرش داوطلبین کارآموزی وکالت ۱۴۰۱ که وفق مقررات این قانون برگزار شد و با اعلام نتایج آزمون از ناحیه سازمان سنجش آموزش کشور، کانون های وکلای دادگستری سراسر ایران با انبوهی از پذیرفته شدگان (بیش از ۷ هزار نفر) مواجه شدند در حالی که در آگهی اولیه این آزمون -که پیش از لازم الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار منتشر شده بود – ظرفیَّتِ پذیرش مطابق قانون سابق، با درنظرگرفتن معیارهایی مانند میزان جمعیت و پرونده های مطروحه و نیز تعداد وکلای هر استان توسط کمیسیونی مرکب از رئیس کانون وکلا، رئیس کل دادگستری و رئیس دادگاه انقلاب آن استان مجموعاً ۴۳۰۲ نفر تعیین شده بود و حدود ۳ هزار نفر بر ظرفیَّت اعلامی قبل از اجرای قانون جدید افزوده شد.

رشد دو برابری تعداد ثبت‌نام کنندگان آزمون وکالت ۱۴۰۲

این آمار و نتایج اعلامی، مشخصاً در کانون وکلای دادگستری گیلان به بیش از ۲ برابر ظرفیت مورد نیاز رسید! اخیراً با اعلام و انتشار آمار شرکت کنندگان در آزمونی که ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، تعداد داوطلبینِ ورود به این حرفه و عضویت در کانون وکلای دادگستری گیلان ۴۱۶۹ نفر ( ۱۸۹۲مرد – ۲۲۷۷ زن ) اعلام شد که در قیاس با تعداد متقاضیان این کانون در آزمون قبلی( ۲۰۸۷نفر)، افزایش چشم گیر و قابل توجهِ تعداد پذیرفته شدگان در این کانون مُسجَّل و مورد انتظار است.

با ادامه این روند ادامه حیات کانون وکلای دادگستری فاقد مبنا خواهد بود

در چنین وضعیتی و در صورت تداوم این روند و اصلاح نشدن قانون فعلی، اگرچه مُنادیان شعار جذّابِ «هر هزار ایرانی، یک وکیل»، در مدت زمانی غیرقابل باور به اهداف خود خواهند رسید امّا بررسی های آماری و میدانی نشان از آن دارد که با درنظرگرفتن برگزاری آزمون و تعداد پذیرش کارآموز وکالت در نهاد موازی، طولی نخواهد کشید آمار فارغ التحصیلانِ بیکار رشته حقوق – متقاضیِ جذب و ورود به حرفه وکالت- به صفر خواهد رسید و در این صورت، با حذف لزوم کسب حدِّ نصاب حداقلی بمنظور صلاحیت سنجی و نیز با بی توجهی به رقابت علمی و شاخص های استاندارد تخصُّص نسبی، اساساً ادامه حیات سازمان حرفه‌ای و تخصُّصی «کانون وکلای دادگستری» که امورات این حرفه را راهبری نماید، فاقد مبنا و توجیه منطقی خواهد بود.

و این در حالی ست که در جامعه ای که عموم شهروندانش، هنگام بروز مُشکلات و مُعضَلات حقوقی، از فقدان فرهنگ مراجعه به وکیلِ مُتخصِّص و مُتبحِّر رنج می برند، به نظر نمی رسد صرف ازدیاد تعداد وکیل، بدون نیازسنجی و توجه به میزان تقاضا، مآلاً مراجعه آحاد مردم به آنان را رقم بزند.

در چنین شرایطی، واضعین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تاکنون اقدامی در جهت بهبود و ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان در مراجعه به وکیل دادگستری و بهره گیری از دانش و تخصُّص وکیلان موجود بعمل نیاورده اند و بزودی شاهد تَزایُد نرخ وکلای بیکار و جایگزینی آنان با فارغ التحصیلانِ بیکار خواهیم بود و انتظار می رود واضعین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که وعده ی رفع مُعضَلِ بیکاری فارغ التحصیلان رشته حقوق را داده بودند با پرسش هایی از ناحیه ایشان اینبار در جایگاه وکیل بیکار مواجه شوند که اگر دغدغه ی نمایندگان مجلس در حلِّ مشکل بیکاری جوانان واقعی بود، چرا گام عملی در جهت لغو قوانین موجود مربوط به اعطای پروانه وکالت به بازنشستگان برداشته نمی شود؟! چرا گام عملی برای رفع مُعضَل کمبود قضات به تناسب پرونده های موجود برداشته نمی شود؟! چرا قانون صدور مجوز جذب و استخدام قاضی بیش از ۸۰۰ نفر در سال وضع نمی شود؟!

کمیسیون‌های اقتصادی مجلس کانون وکلا را بمثابه بنگاه کاریابی می‌بینند

قِصّه ی پُر غُصّه ی این روزهای حرفه و نهاد وکالت در ایران وقتی بُغرَنج میشود که پشت پرده ی قوانین وضع شده برای این نهاد، ردِّ پای پُررنگ دخالت کمیسیون‌های اقتصادی مجلس مشهود است که کانون وکلا را بمثابه بنگاه کاریابی مأمور به اشتغال زائی قلمداد نموده و وضعیت موجود آنرا به حالتی درآورده اند که گویا اهداف و آرمان هایی که کانون وکلای دادگستری برای رسیدن به آن تشکیل و تأسیس شده است و نقش مؤثر نهاد وکالت در عرصه احقاق حقوق تضییع شده ی مردم و اجرای عدالت، به جهت عدم امکان بهره مندیِ شهروندان از خدمات وکیل دادگستریِ متخصِّص و واجد صلاحیت لازم، در فرآیند دادرسی، لاجَرَم باید کنار گذاشته شود.

ضرورت به ترویج فرهنگ مراجعه به وکیل و الزامی شدن حضور وکیل در پرونده‌

از این رو با توجه به آشکار و هویدا شدن نقاط ضعف قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در اولین سال اجرای آن، انتظار است مجلس نشینان با شنیدن نظریّات کارشناسیِ مدیران نهاد وکالت و نیز مسئولین قوه قضائیه که صراحتاً به آسیب های ناشی از تداوم اجرای این قانون برای نظام حقوقی کشور اذعان نموده اند، دیدگاه فعلی خود نسبت به کارکرد اصلی سازمانهای حرفه ایِ ارائه کننده خدمات عمومی به شهروندان همچون کانون وکلا را تغییر داده و به جای تنزُّل معیار صلاحیت علمیِ آزمون حِرَف تخصُّصی از طریق حذف ظرفیَّت و رقابت علمی، با وضع قوانین مورد نیاز،

از یک سو سازمان های ملی و نهادهای حاکمیَّتیِ برخوردار از بودجه عمومی و دارای رسانه را مُلزم به اقداماتی مؤثر در جهت ارائه آموزش حقوقی و نیز بهبود فرهنگ عمومی مراجعه شهروندان به وکیل در هنگام مواجهه با مشکلات حقوقی نمایند و از سوی دیگر با الزامی کردن حضور وکیل در پرونده های قضائی، علاوه بر کمک به کاهش نرخ وکیلان بیکار و بهبود وضعیت معیشتی وکلای دادگستری، روند خوددرمانی حقوقی شهروندان را نیز پایان داده تا با مراجعه به موقع ایشان به وکیل دادگستری، امکان اقدام مناسب جهت احقاق حقوق از دست رفته ایشان مقدور باشد و با موانع قانونی مواجه نشود.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. درود
    دقیقا درست فرمودید . دیواری کوتاه تر از مراکز جذب وکیل پیدا نکرده اند. این همه وکیل بیکار چه مشکلی رو حل میکنند مگر اینکه وکالت در تمام پرونده ها اجباری شود .

    1. اون وکلای بیکار خودشون علم سواد و جربزه کافی ندارند، درضمن چه اشکالی داره این رقابت سالم؟کاش مردم تو درسخوندن رقابت کنن، تو هر رشته ای هم توانایی خود فرد اونو مشهور میکنه تو وکالت هم همینطوره، اگر خوب خوند و بلد بود دفاع کنه طبیعتا موکل هم داره..چرا بقیه زورشون میاد؟

  2. سلام

    بارها شما وکلای گفتید که وکالت شغل نیست
    ودرتعاریف قانون مدنی ،وکالت رابه عنوان شغل معرفی
    ننموده است بنابراین هر ایرانی که دارای شرایط باشد
    محق است که درصورت تمایل بتواند وکیل بشود اینکه
    شخصی سالهاازفارغ التحصیل شده است اتفاقاکشوربه
    شدت به ازدیادوکیل نیازمند است وکلابهتراست تخصصی
    بشوندوهروکیلی دریک دعاوی حقوقی وکالت کند مثلاً
    یک وکیل فقط وکالت طلاق را انجام بدهد یک وکیل
    فقط وکالت چک و سفته را انجام بدهدیک وکیل فقط
    وکالت مهریه واجرت المثل ایام زندگی زوجین را وکالت نمایدیک وکیل فقط دعاوی مالک ومستاجرراوکالت نماید
    وغیره ….. بنابراین اگر برنامه ریزی درست انجام بشود
    هیچ وکیلی بیکارنخواهدبود. وخدایی اگرهمه فارغ التحصیلان رشته حقوق راهم واردوکالت نمایندبازهم
    کمبودوکیل وجوددارد.باتوجه به اینکه وکلادرمخالفت
    نسبت به قانون تسهیل ، وکالت راشغل ندانسته آمد
    بنابراین برای بازنشستگان نیزمانعی نیست که بتوانند
    وکیل بشوندهمچنین در دعاوی خانوادگی زوجین میان
    سال تمایلی به بکارگیری وکلای جوان ندارندوتمایل
    زیادی دارند که از وکلای میانسال استفاده کنندمتاسفانه
    وکلای فعال بمانندکسانی می‌باشند که سوار کشتی
    شده اندودیگراجازه نمی دهنددیگران سوارشوند.
    واقعاً چرا؟!!!

    ً

    1. بسیار عالی فرمودید
      همین آقایون مدعی بودند وکالت شغل نیست الان صداشون بالا رفته
      پس معلوم شد که خوب پول درو میکردید که الان آه و ناله تون بلند شده
      اتفاقا به دلیل کمبود وکیل
      هر جا مردم میرن
      همه شغلها زیاد هست جز وکیل !
      خیلی از وکیل ها در تحویل گرفتن پرونده ناز هم میکنن!

      1. گل فرمودی دقیقا ناز میکنن یه پرونده ۱۰۰میلیونی بیگیرن.
        وای بحال پرونده های خرده .
        به خدا قسم میخورم که بالاتر از خدا چیزی نداریم یه پرونده داشتم بایکی از قضات بازنشسته رفتیم پیش یکی از وکلا که خودشم بازرس کانون وکلا بود صحبت برای مطالعه پرونده شد حرف ۵ سال پیش بود گفت به خاطر فلانی که اوردی۵۰میلیون مطالعه پرونده من هست از تو ۳۰میلیون میگیرم ویه پرونده معمولی بود من فقط بلند شدم بدون خداحافظی وحتی طوری ناراحت شدم که یادم رفت رفیقم که با هم بودیم ببرمش .
        همین حرفای چرند وپرندی که بعضی وکلا به خاطر منفعت شخصی خودشون وجیبشون زندندباعث شد که نمایندگان محترم این طرح تسهیل را پیاده کردن وباوجود این بازم کانون وکلا قانون را دور میزنه.خلاصه کار خودکرده را تکلیف نیست .

    2. مثل کبک سرتان را زیر برف کردید.خوب چرا این فارغ التصیلان حقوق را برای کارشناسی،قضاوت،شورای حل اختلاف و نهادهای اداری قوه قضاییه استخدام نمی کنند.؟ همه وکلای فعلی بیکارند واین هم ترفند جدید مجلس بی خاصیت برای ساکت کردن و سر کار گذاشتن و تسلسل باطل بیکاری فارغالتحصیلان حقوق است و لاغیر.العاقل یکفی فی الفشاره.

  3. مجلسیونی که بجای حل مسئله و مشکل، صورت مسئله رو پاک میکنه
    مجلسی که بفکر معیشت و زندگی مردم نیست
    البته که کسی که توی پر قو زندگی میکنه معلومه از کارتن خواب خبر نداره

  4. نتیجه عملکرد نمایندگان بی دانش مثل آقای حسینی در تصویب این قانون قابل پیش بینی است امیدوارم واسه فرزندان و‌ آشنایان خودش هم همین وضعیت رو انجام بده که مطمئنم انجام نمیده الان تمام نزدیکانشون بهترین اداره ها سر کار هستن و مردم بدبخت دنبال هم

  5. طرح تسهیل با تصویب قانون شد و عدم رعایت آن به منزله تخطی از قانون است ، مسلما هر تغییر خصوصا در اسلوبی که درازمدت باشد به کام همه شیرین نیست و مخالفانی دارد اما بیاییم به چشم درست نگاه کنیم این طرح اتفاق افتادن و صدها مقاله ای که در باب مخالفت با آن بیان گشته بیفایده است ، موثر ثمر آن است آنرا بپذیریم و با آن به مثابه یک رود خروشان جاری شویم زیرا جریان سریع آب هر سنگی را که سر راهش قرار بگیرد از جا خواهد کند .

  6. درود بر شرفت ای مرد اما کو گوش شنوا اومدن فقط تصویب کنند بروند اما ده سال بعد اسامی ننگین این اشخاص از یاد نخواهد رفت سیاح، نقد علی و…

    1. بنده خدایی که میگی وکالت کسب و کاره و چرا کانون وکلا نارحت هستند!! رجوع کن به قانون اجازه تاسیس مطب ( برای پزشکان) وظیفه وجودی کانون وکلا هم همین موضوعات است ، این که درآمد دارد یا خیر هیچ ارتباطی با شغل بودن ندارد ، پزشکی هم پر درآمده ولی حرفه است نه شغل!! مثل استادی دانشگاه و هنر نگارگری و غیره ، عیبی ندارد شخصی از حرفه خود پول کلان در بیاورد اما در حرفه پول هدف اول نیست مانند پزشکی که بدوا جان بیمار و اخلاق پزشکی برایش مهم است. (اینکه در عمل پزشکی یا وکیلی پول را اهم قرار دهد بحثی است علیحده و اصل را تغییر نمی‌دهد) و جزو وظایف اصلی کانون‌های وکلا مثل سازمان نظام پزشکی بالا نگه داشتن سطح تخصص و کیفیت افراد است. شاید خیلی‌ها ندانند اما شخص پزشک هم پس از فارغ التحصیلی حق طبابت ندارد ! و باید طی مراحلی جواز مطب را کسب کند که از آزمون کانون وکلا سختر و طولانی تر است! سخنان طرفداران تسهیل به مثابه شخصی است که از رشته پزشکی عمومی فارغ التحصیل شده می‌گوید بدون طی روال قانونی و کیفی می‌خواهم کار کنم!! چنین شخصی نه تنها به حقوق و مال و جان مردم تجاوز می‌کند بلکه به حقوق دیگر پزشکان نیز تجاوز می‌نمایند.
      بعضاً نظراتی شنیده می‌شود که انسان شک می‌کند آیا این افراد واقعاً حقوق خوانده هستند یا خیر و اینکه با این سطح از ناپختگی چگونه می‌خواهند وکالت کنند؟!

  7. جالب اینجاست که نمایندگان محترم مدعی رفع مشکل جوانان فارغ التحصیل بی کار هستند ولی هیچ تجدید نظری در خصوص مقررات مربوط به جذب و به کارگیری قضات و کارمندان بازنشسته به عمل نمی آورند.

  8. راست میگه اجازه بدید همچنان انحصار طلبی کنند و مردم بیچاره برای یه دادگاه ساده خدارت تومان تو جیب این انحصار طلب ها بریزند ، باید آنقدر تعداد وکیل زیاد بشه که من بعد وکیل ها التماس کرفتن وکالت مردم را بکشند و مردم خودشون بهتر می توانند تشخیص بدهند کدام وکیل کارش بهتر خواهد بود ، شما کانونی ها خیلی خودتون را تافته جدا بافته از دیگر مشاغل فرض کرده اید دیگه.

    1. باید انحصار شکسته بشه.سونامی وکیل بیکار هم توسط عده ای که درآمد بالا دارن طرح شده .قوه قضاییه بالاخره باید یک اساسی بکنه هرچه قدر قبولی کانون زیاد باشه باز تو مرحله کارآموزی بچه ها رو میندازن تا انحصار نشکنه .قبولی های ۱۴۰۰که با امید وهزار آرزو قبول شدن بلاتکلیفی چقدر باید آزمون داد باز تو مرحله اول کار آموزی خیلی ازاین قبولی هارو میندازن به هرگونه شک نکنید

  9. در خصوص مطالب ایشان چند نکته رو قابل به عرض می‌دونم:

    اینکه تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر شده قسمتی به برداشتن محدودیت حداقل سن داوطلبان هم برمیگرده و تعدادی هم از فارغ التحصیلان سالهای قبل با تصور اینکه قبول شدن بسیار راحت شده ثبت نام کردن که حتی قادر به کسب نمره طراز بیش از ۲۰۰۰یا ۳۰۰۰هم ندارند.نمونه هاش رو اطراف خودم زیاد دیدم طرف اصلا نمیدونه( ق م ا )سال ۹۲ عوض شده و ادعای قبولی هم داره مشخصه که این افراد نمیتونن ۷۰ درصد میانگین بیشترین نمرات رو بیارن…
    در خصوص بیکاری هم مثل بقیه مشاغل مگه کم پزشک عمومی داریم که حتی اجاره مطب هم در نمیارم و برعکس پزشک عمومی هم هست که به جهت به روز بودن و فعالیت خودش نه به اندازه متخصص اما درآمد مناسب و بالایی دارند.همینطور جامعه مهندسین مهندس برق قدرتی میشناسم که قهوه فروشی کوچکی تو مغازه سر منزلشون زده.آیا تقصیر نظام مهندسین هست که به هر فرد قبول شده در آزمون شماره نظام مهندسی میده؟
    قطعا کارکرد و درآمد هرکس در هر شغلی بیشتر از اینکه به رقبای اون شاغل بستگی داشته باشه به دانش و تخصصی و زحمتی هست که می‌کشه…
    با این همه دعوی در حال رسیدگی به گفته آمار هنوز تعداد وکلا کمه.

  10. جناب پور عسکری میشه لطفا بفرمایید کدام بررسی و تحقیق میدانی که شما به ان استناد کرده اید که اینده وکالت با خطر سیل بیکاری حرفه وکالت منجر خواهد شد ،قشنگ معلومه از متن مکتوبتان احساس خطر میکنید ،صرفا برای کم شدن تعداد. مراجعه کنند گان خودتون و نهایتا این مکتوب نه از سر دلسوزی و صرفا جهت از دست دادن جایگاهتان در کانون وکلاست چون بیشترین دغدغه خود را معطوف به از بین رفتن کانون به جهت رشد شرکت کنندگان حرفه وکالت میدانید و به واسطه رشد وکیل تنزل درامد باعث رنجش خاطر تان شده است .

  11. اگر برنامه عصر جدید ساخته نمیشد ! امروز ما افرادی که دارای استعداد خاصی بودند را نمی شناختیم قطعا در بحث تفکر ! هم افرادی هستند که توانایی های فکری خوبی دارند اما شرایط طوری نبوده که بتوانند خودشان را نشان دهند
    اثبات کردن بیگناهی یک فرد هم یک نوع استعداد است ؛ شاید کسانی باشند که استعداد این رشته را داشته اند اما در رشته دیگری مدرک گرفته اند ؛ در واقع از ابتدا راه را درست انتخاب نکرده اند.

    1. چه استدلای !؟
      با ازدیاد وکیل، ادامه حیات کانون وکلای دادگستری فاقد مبنا خواهد بود!
      خب ناراحت هستید با تودیع پروانه داوطلب ها رو خوشحال کنید و جاتون رو به یک وکیل جوان بدید…

  12. خب حالا ناراحت نباشید ادامه حیات کانون. همچنان باقی میمونه یخورده هم بفکر ما باشید بابا. بزارید قبول شیم دوتا پرونده بگیریم حداقل پول اینترنت نهار شاممون بیرون بیاد چه خبرتونه. خب یخورده اسون بگیرید ما هم تا ۵ صبح درس میخونیم

  13. باسلام درخصوص وکلا و ناراحتی وکلا از افزایش وکیل این صحبت زمان ی درست است که هرکسی چه قاضی .چه نماینده چه اون ماموریکه ۵سال دردستگاه قضایی خدمت کرده باشد قراراست واردوکالت بشه باید امتحان ورودی بده .
    چرا فقط ی دانشجوکه نه شغل دارد ن بازنشستگی می گیرد باید امتحان بده

  14. بله متاسفانه طرح تسهیل بسیار بد بود. چرا ظرفیت پذیرش قاضی رو بالا نمیبرن. چرا در پذیرش رشته های پزشکی طرح تسهیل نمیذارن. چون پزشکی مافیا داره

  15. ضمنا !! این حرف من درآوردی کانون وکلا نبوده که وکالت حرفه است و نه شغل،و حقوق خوانده هایی که این مطلب روشن را نمیدانند جای تعجب فراوان دارد! در برخی قوانین مانند قانونی که اجازه راه اندازی مطب و دفار وکالت در منزل مسکونی داده شده است بر آن مهر تایید زدند. و همچنین نظرات روشن دیوان عالی و دیوان عدالت… واقعا جای اندوه است که قوه مقننه رو در روی قوه قضاییه و حقایق روشن حقوقی ایستاده است.

  16. هر نماینده ای حاضر شد خودش و خانوادش را زیر دست پزشک تسهیلی بفرسته ،اون وقت بیاد برای مردم وکیل تسهیلی تجویز کنه و بگه طرح تسهیل چنین و چنان است…. عزیزهای طرف دار تسهیل شما هم زیاد خوشحال نباش من قبولی زیر ۲۰۰ سال ۹۵ !!! ( ۶۰۰ نفره ورودی ) هستم ، ایشالا پروانتو میگیری میای بیکار میشینی مثل من چت میکنی، ولی یادت باشه اگر میخواهی شان وکیل را داشته باشی به نفع شخصیت نگاه نکن ، همیشه حق را بگو. بله حق اینه که ورودی کانون بسیار سخت بود ولی لازم بود ،حق اینه که این طرح معایبش از مزایاش بیشتره و نساب علمی شناور یعنی هیچی، یعنی اگر همه ۱۰۰ هزار نفر متقاضی همه گزینه الف بزنن ، همه قبول میشن… !!! باورت نمیشه بشین حساب کن ،چون این جوری یک درصد اول همه برابر بقه هستن!!!! حق اینه که اگه آدم خاص نیستی وکالت نخونی بهتره رو علمت اصلا حساب نکن! حق اینه که ماهیت وکالت کسب و کار نیست چه با تسهیل چه بی تسهیل….

  17. بنده عضو کانون وکلا هستم این کانون هیچ نفع و فایده ای برای وکیل نداره مزخرف ترین نهادی هستش که وجود داره فقط پول میگیره هیچ حمایتی نداره ده ساله وکیلم مستاجرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا