گفت و گو

وکیل بهنام حبیب زاده: مدیر بداند عواقب رفتار و تصمیماتش به ۸۰ هزار وکیل باز می‌گردد

وکلاپرس- دکتر بهنام حبیب زاده مومن نامزد سمت ریاست در اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد. در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۱ نفر برای تصدی منصب ریاست اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دکتر بهنام حبیب زاده مومن، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود پرداخت.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اسکودا حدود ۲۰سال قبل به منظور حفط یکپارچگی و انسجام کانون ها ایجاد شد. مدیران در ادوار مختلف تلاش کردند اهداف مندرج در اساسنامه را محقق کنند. برای ارزیابی عملکرد مدیران، ابتدا باید این مسئله را در نظر بگیریم که برخی مشکلات از ادوار گذشته ایجاد شده بود و نباید قضاوت نادرست داشته باشیم.

به طور کلی معتقدم علی رغم مشکلات متعددی که با اسکودا در این دوره با آن مواجه بود، جایگاه به نحو مطلوبی به حاکمیت شناسانده شده است و عملکردشان را خوب ارزیابی میکنم.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما چالش های فعلی اسکودا چیست؟

اسکودا و به طور کلی نهاد وکالت با چالش های داخلی متعددی روبروست؛ تضعیف اخلاق حرفه ای، عدم وجود پیوند عمیق و مشخص اتحادیه با نهاد وکالت، فقدان نیروهای درونی کارآمد و تقابل درونی نیروهای اثرگذار، شخص محور بودن به جای سیستم محور بودن، عدم پیش بینی چالش های فرارو (که ناشی از ضعف برنامه ریزی درون سازمانی است) مهم ترین چالش های داخلی اسکوداست.

مهم ترین چالش های بیرونی اسکودا، ضعف جایگاه نهاد وکالت در جامعه، عدم ترسیم چهره واقعی از وکیل دادگستری، تصویب مقررات مخرب (ناشی از وجود نگاه منفی نسبت به جامعه) و… است.

چه برنامه‌هایی برای سمت ریاست اسکودا دارید؟

مهم ترین برنامه، اجرای دقیق، موثر، قانونمند و رو به جلو اهداف ترسیم شده در ماده ۳ اساسنامه اسکوداست. مدیر باید با اعتقاد به کار جمعی و مشورت با معمرین، با اعتدال در رفتار و گفتار و بهره گیری از مشاوران متخصص، یک برنامه دوساله را مدنظر داشته باشد. لذا برنامه اصلی من بهبود جایگاه اسکودا از این مسیر خواهد بود.

از سوی دیگر برای اصلاح برخی مواد قانونی (به ویژه ماده ۵۴) بخش کارآموزی و انتظامی آیین نامه لایحه استقلال اقدام خواهم کرد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

معتقدم باید با درایت عمل کنیم؛ بعنی مدیر با اعتدال همه جوانب را در نظر بگیرد و با این رویکرد موضع گیری کند که بداند عواقب رفتار و تصمیماتش، به ۸۰هزار وکیل باز میگردد. مدیر باید با درنظر گرفتن عزت و حکمت و همچنین در نظر گرفتن اصول مورد ققبول نهاد وکالت با چالش ها مواجه شوند و اصل گفتگو را فراموش نکنند و درصدد بهبود روابط با قوای سه گانه برآیند.

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی و تعامل با رسانه‌ها چه خواهد بود؟

تعامل با رسانه باید در اسکودا فعال تر و کارآمدتر بشود. رسانه میتواند چهره اصلی نهاد وکالت را به مردم نمایش دهد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صنفی وکلا چیست؟

مهم ترین مسائل صنفی وکلا، حفظ اتحاد و انسجام میان آنها، معضل بیکاری وکلاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا