اخبار کانون هاویژه

دادستان کرمانشاه: حرف‌شنوی مراجعان دستگاه قضا از جامعه وکلا بسیار بالا و مؤثر است

وکلاپرس-در دیدار روز گذشته اعضای هیات‌ مدیره کانون وکلای دادگستری کرمانشاه با برخی از مقامات قضایی استان بر ضرورت همکاری و تعامل کانون وکلا با دستگاه قضایی تاکید شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، روز سه‌شنبه (۳ بهمن ۱۴۰۰) در دیدار اعضای هیات‌ مدیره کانون وکلای دادگستری کرمانشاه با رئیس کل دادگستری استان و دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه که در ساختمان این کانون برگزار شد، پیرامون نقش و اهمیت وکلا در کاهش پرونده های قضایی و افزایش آگاهی حقوقی بحث و گفت و گو شد

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه  اظهار کرد: هیچ پیشرفتی بدون تکیه‌ بر علم و آموزش در جامعه رخ نمی‌دهد و جامعه خوب، جامعه‌ای است که براساس معیارهای حقوقی اداره شود و قوانین متناسب با نیازهای جامعه در آن جاری باشد.

وی افزود: جامعه باید با همراهی مردم و بر اساس معیارهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی توسعه یابد و در صورت ضرورت به سراغ معیارهای مدنی و در نهایت در شرایط اجبار به سراغ مقررات کیفری رفت زیرا این نوع مقررات آخرین راه چاره و اداره جامعه است.

حجم زیاد پرونده‌ قضایی هزینه‌های فراوانی به مردم و دستگاه قضایی تحمیل می‌کند

توسلی‌ زاده با بیان اینکه در سال گذشته ۵۶۰ هزار پرونده در دستگاه قضایی استان تشکیل شد، گفت: این میزان پرونده‌ قضایی هزینه‌های فراوانی به مردم و دستگاه قضایی تحمیل می‌کند و باعث هدر رفت منابع انسانی و مالی می‌شود.

او به زندان انداختن افراد را تنها در صورت ضرورت جایز دانست و اضافه کرد: تا جای ممکن است نباید کار به زندانی کردن افراد بکشد مگر در موارد ضرورت زیرا زندانی شدن افراد پیامدهای منفی متعددی به‌ همراه دارد.

ما به کمک کانون وکلای دادگستری استان برای افزایش آگاهی‌های حقوقی در کرمانشاه نیازمندیم

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه متأسفانه میزان اختلافات در استان زیاد است اظهار کرد: پایین بودن سرمایه اجتماعی، اعتماد ناکافی مردم به تصمیمات قضایی از دیگر مشکلات موجود در استان است که بخش عمده‌ای از آن بدلیل اطلاعات ناکافی شهروندان و انتظارات نادرست از آرای قضایی است.

او عنوان کرد: ما به کمک کانون وکلای دادگستری استان برای افزایش آگاهی‌های حقوقی در کرمانشاه نیازمندیم و لازم است با همکاری و کمک یکدیگر اختلافات بین مردم را کاهش دهیم.

۳۰ درصد پرونده‌های قضایی استان مربوط به اختلافات خانوادگی است

توسلی‌ زاده بر ضرورت تحول در دستگاه قضایی هم تاکید و بیان کرد: زمانی می‌توانیم از محقق شدن تحول سخن بگوییم که ۳۰ درصد پرونده‌های قضایی استان مربوط به اختلافات خانوادگی نباشد و مردم نسبت‌ به آرای قضایی تسلیم پذیر باشند و با آرامش و با کمترین اختلاف در کنار یکدیگر زندگی کنند.

ارتقاء رتبه دادگستری کرمانشاه در اجزای سند تحول؛ از رتبه ۲۱ به رتبه ۴

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه درعین‌ حال با اشاره به ارتقای رتبه دادگستری استان در کشور گفت: دادگستری کرمانشاه در آغاز اجرای سند تحول قضایی شامل ۶ شاخص کلیدی (کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش موجودی پرونده‌ها، کاهش اطاله دادرسی، کاهش میزان شعب غیرمتعارف، ختم پرونده‌ها از طریق سازش و کاهش پرونده‌های معوق) در رتبه ۲۱ کشور بود اما در پایان آذرماه امسال به رتبه چهارم ارتقا یافته‌ است.

دیداراعضای هیات‌ مدیره کانون وکلای دادگستری کرمانشاه با برخی از مقامات قضایی استان
دیدار اعضای هیات‌ مدیره کانون وکلای دادگستری کرمانشاه با برخی از مقامات قضایی استان

ضرورت هم‌ افزایی و همکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

همچنین رئیس هیأت‌ مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت هم‌ افزایی و همکاری دستگاه‌های مختلف استان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از مدیران دادگستری استان کرمانشاه درخواست کرد که به نهاد وکالت در استان توجه و حمایت ویژه‌ای بکنند و زمینه حضور اعضای کانون وکلای دادگستری در نشست شورای قضات استان و طرح نظرات حقوقی کمیسیون حقوقی کانون را فراهم کند.

«روح‌الله وکیلی» اضافه کرد: متأسفانه مدتی است که شاهد اقدام برخی هنجارشکنان در مخدوش کردن ماهیت فرهنگی و فرهنگ پهلوانی کرمانشاه هستیم؛ پدیده‌ای که در شأن مردم این استان نیست. این هنجارشکنان با یک اتفاق ساده بلافاصله دست به خشونت می‌زنند و سایر شهروندان را مورد تعرض قرار می‌دهند.

او گفت: دادستانی کرمانشاه برای برخورد با هنجارشکنان و افرادی که با هدف اخلال در نظم عمومی دست به تیراندازی می‌زنند، شعبه ویژه‌ای تعیین کرده که مایه خوشحالی است.

وکیلی همچنین از دستگاه قضایی استان درخواست کرد که با رافت بیشتری به اقدامات مأموران ناجا در مقابله با هنجارشکنان نگاه کنند و حمایت ویژه‌ای از آن‌ها داشته باشند زیرا چگونه می‌توان با یک مهاجم قمه به دست مواجه بود و با دستان خالی و محدودیت‌ او را به قانون‌ مداری هدایت کرد.

او همچنین با اشاره به آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: این آیین‌نامه اشکالات متعددی دارد و مغایر با قانون و استقلال نهاد وکالت است.

اقناع شهروندان از طرف جامعه وکلا بسیار مؤثر است

در بخش دیگری از این نشست دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه با اشاره به جایگاه مناسب وکلای دادگستری در جامعه گفت: اقناع شهروندان از طرف جامعه وکلا بسیار مؤثر است و ارباب‌رجوع بر روی نظرات کارشناسی وکلا حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

«شهرام کرمی» افزود: در مواردی که بن‌بست قضایی وجود دارد و راهکاری برای آن در دست نیست، حرف‌شنوی مراجعان دستگاه قضایی از جامعه وکلا بسیار بالا و مؤثر است و در این زمینه ما نیازمند کمک و نظرات کارشناسی کانون وکلای دادگستری استان هستیم.

بیش‌ از ۵۰ درصد پرونده‌های قضایی استان مربوط به جرم سرقت است

کرمی با بیان اینکه بیش‌ از ۵۰ درصد پرونده‌های قضایی استان مربوط به جرم سرقت است گفت: حدود ۲ هزار معتاد متجاهر در کرمانشاه وجود دارد که تنها برای اسکان ۲۰ درصد از آن‌ها فضا وجود دارد و این یعنی حدود ۱۶۰۰ بیمار متجاهر در سطح شهر رها هستند و اگر دست‌کم ده‌درصد آن‌ها دست به یک سرقت بزنند یعنی روزانه ۱۶۰ سرقت در کرمانشاه خواهیم داشت.

دستگاه قضایی از شأن و جایگاه پلیس  در مقابل اراذل و اوباش حمایت می‌کند

او با بیان این‌که پیگیری و تلاش برای سامان‌دهی معتادان متجاهر در حال انجام است گفت: زندانی کردن این بیماران و معتادان هم راهکار مناسبی برای رفع مشکل نیست زیرا آنان پس‌از مدتی کوتاه آزاد می‌شوند و بدون این‌که تغییری در وضعیت شان رخ داده باشد به جرایم سابق روی خواهند آورد.

دادستان کرمانشاه همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از پلیس در مقابل اراذل‌ و اوباش و قانون‌ شکنان متمرد گفت: دستگاه قضایی با جدیت از شأن و جایگاه پلیس در مقابل اراذل و اوباش حمایت می‌کند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا