ویژهیادداشت

حق دسترسی به وکیل مستقل از مصادیق بارز حقوق بشر است

نطق نایب رییس شورای شهر تهران به مناسب روز جهانی حقوق بشر

وکلاپرس- دکتر سیدابراهیم امینی وکیل دادگستری و نایب رییس شورای شهر تهران در نطق خود حق دادرسی منصفانه و حق دسترسی به وکیل مستقل را یکی از مصادیق بارز حقوق بشر خواند و از قوای قضاییه و مقننه خواست بیش از پیش به حفظ استقلال کانون وکلا توجه کنند.

دکتر سیدابراهیم امینی وکیل دادگستری و نایب رییس شورای شهر تهران، در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران، که در غیاب محسن هاشمی ریاست جلسه را بر عهده داشت، با اشاره به سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: در آستانه بیستم آذرماه، مصادف با ۱۰ دسامبر و هفتاد و دومین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر هستیم. امسال ده دسامبر در حالی فرا می‌رسد که جهان بیش از هر زمان دیگری از اهداف و خواسته‌های واضعان اعلامیه جهانی حقوق بشر فاصله گرفته است.

بیشتر بخوانید:

وی با تاکید بر اینکه حق دادرسی منصفانه و حق دسترسی به وکیل مستقل یکی از مصادیق بارز حقوق بشر است گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بیان طرح‌های متعددی در قوه مقننه و همچنین ابلاغ برخی بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها در قوه قضائیه هستیم که در صورت تصویب و اجرای آنها عملاً چیزی از نهاد وکالت مستقل در کشور ما باقی نمی‌ماند و از این رو از قوای قضائیه و مقننه می‌خواهیم بیش از پیش به حفظ استقلال کانون وکلا به عنوان نهادی دیرپا و مدنی که در دنیا به عنوان تضمین کننده دادرسی عادلانه است توجه کنند.

وی افزود: از سوی دیگر امیدواریم شورای نگهبان در جریان بررسی این طرح‌ها، اصول حقوقی و فقهی مسلم فقهی و حقوقی که وکالت را هم سنگ قضاوت و یکی از عوامل مهم تضمین کننده دادرسی عادلانه، حق دفاع و حقوق شهروندان می‌داند که نیاز به کارآیی و اشراف کامل به مسائل حقوقی و نظارت مستمر دارد، در تصمیم‌گیری‌های خود در مورد کانون‌های وکلا مدنظر قرار دهد.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا