اخبار قوه قضاییهویژه

محسنی اژه ای : در روابط قاضی و ضابط دادگستری بازنگری می‌شود/ از تجسس و تفحص بی‌مورد جلوگیری خواهد شد

مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید قوه قضاییه برگزار شد

وکلاپرس- مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید قوه قضاییه با حضور مسئولان نظام صبح امروز (چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰) برگزار شد و رییس جدید قوه قضاییه وعده بازنگری در روابط قاضی و ضابط و عدم ورود به حریم خصوصی افراد را داد.

به گزارش وکلاپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای (ریاست جدید قوه قضاییه) در مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضاییه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی (رییس دفتر مقام معظم رهبری)، سیدابراهیم رییسی (رییس جمهور جدید)، محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس) و … برگزار شد، گفت: این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود.

محور کار ما سند تحول است

به نقل از میزان رییس قوه قضاییه تصریح کرد: معظم له بار دیگر اعتماد کردند و از داخل قوه قضاییه، رییس قوه را انتخاب کردند؛ گرچه واقعا بسیار خوشحال بودم اگر کس دیگری از سروران انتخاب می شد و من در خدمت آن شخص می بودم؛ اما تقدیر اینگونه است.

رییس جدید قوه قضاییه ضمن تشکر از اعتماد رهبر معظم انقلاب به افراد قوه قضاییه و انتخاب ریاست قوه قضاییه از بین این افراد از محورهای دوره تحول و تعالی پیش روی قوه قضاییه سخن گفت و بر ضرورت بازنگری در قوانین و مقررات تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: با حکم رهبری غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در این مراسم با بیان اینکه محور کار ما سند تحول است و  این دوره دوره تحول و تعالی خواهد بود، اعلام کرد: باید با وحدت و یکپارچگی تمام با مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی بتوانیم قدم های بلندی برداریم.

محورهای تحول در دوره ریاست جدید قوه قضاییه

محسنی اژه ای اعلام کرد:‌ گسترش عدل و عدالت در همه ساحت‌ها، مبارزه قاطع تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه‌ها، توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان تر و در مواردی به صورت مجانی به مردم، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش رو از جمله پیشگیری از وقوع جرم، کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضاییه، صلح و سازش، ایجاد سازوکار گسترش آزادی‌های مشرع از جمله محورهای این تحولات خواهد بود.

بیشتر بخوانید: علی مطهری خطاب به رییس جدید قوه قضاییه: محدود کردن آزادی بیان وکیل با آرمان‌های انقلاب اسلامی منافات دارد

همه به این موضوع قائل هستیم و در قانون اساسی نیز آمده است. در ابلاغ مقام معظم رهبری نیز ایشان در این خصوص عنایت فرمودند. این موضوع نیاز به ساز و کار خاصی خواهد داشت تا بتوانیم از آزادی های مشروع بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی های مشروع تبلیغ شود و گسترش پیدا کند، خیلی از کارهای خلاف صورت نخواهد گرفت.

ضرورت بازنگری در روابط قاضی و ضابط

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به لزوم بازنگری در قوانین، مقررات و روش های ارتباط میان ضابط و قاضی گفت: اکنون هم وجود ضابط و هم وجود قاضی ضروری است و این دو با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند؛ اما باید در نوع ارتباط این دو و کار مشترک آن ها بازنگری داشته باشیم تا به نفع نظام، کشور و ارزش ها باشد.

محسنی اژه ای اظهار داشت: بازنگری در نحوه سرویس‌دهی به مقامات امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی برای ایجاد امنیت، آرامش به صورت گسترده برای همه اقشار جامعه و با هدف پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه های مختلف نظام و ادارات و جلوگیری از تجسس و تفحص بی مورد و احیانا ورود به حریم خصوصی از دیگر محورهایی است که در دوره جدید پیگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: معاونت حقوقی قوه قضاییه: آیین‌ نامه جدید لایحه استقلال لازم الاجرا و آیین نامه قبلی منسوخ است

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: توجه ویژه به خانواده بزرگ قوه قضاییه از دیگر محورهایی است که در دوره تحول پیگیری خواهد شد هرچند در سال‌های مختلف تلاش های وافری شده است و از روسای قبلی قوه قضاییه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: باید به خانواده قوه قضاییه توجه بسیاری شود تا مردم این خانواده بزرگ را بشناسند و صیانت کامل از قوه قضاییه صورت گیرد زیرا اگر در این قوه کوچکترین لکه‌ای وجود داشته باشد بلافاصله دیده می‌شود.

قوه قضاییه ملجأ و پناه هر تظلم خواهی خواهد بود

محسنی اژه ای درباره تظلم خواهی گفت: تکریم این افراد با رفتار ما از یک سو و از سوی دیگر فراهم کردن سرویس مناسب انجام می‌شود و قوه قضاییه ملجأ و پناه هر تظلم خواهی خواهد بود و مردم باید بدانند جایگاهی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که به آنها کمک می‌کند و در مدت زمان کوتاه به تظلم خواهی آنها پاسخ می‌دهد.

وی اظهارداشت: باید به کسانی که نه زبان گفتن دارند و نه پای آمدن، نگاه و کمک ویژه داشته باشیم. افراد بسیاری هستند که توانایی دسترسی به وکیل ندارند و نمی‌توانند به مراجع قضایی هم مراجعه کنند، آنان نمی‌توانند حق الزحمه کارشناسی پرداخت کنند و باید نگاه ویژه‌ای نسبت به این قشر داشته باشیم و ساز و کاری برای آنها تدوین کنیم و در همین راستا باید دولت و مجلس کمک کنند.

محسنی اژه ای افزود: یقین دارم با حضور آیت‌الله رئیسی در دولت آینده که به تمامی کمبودها در قوه قضاییه آگاه است، می‌توانیم مسائل متعددی را حل کنیم و با همکاری مجلس دست به دست همدیگر ‌دهیم تا مشکلات مردم را کمتر کنیم.

بیشتر بخوانید: نگاهی به سیر تصویب آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری از سال ۹۸

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم گفت: همه ما به این موضوع واقف هستیم و امیدوارم به کمک مجلس، دولت و همکاران قضایی بتوانیم زمینه‌های رانت را برطرف کنیم و اگر بستر فساد وجود داشته باشد و مقابل گلوگاه ها نایستیم، مبارزه ناقص می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه از نقد منصفانه استقبال می کنم افزود: از امروز مسئولیت من سنگین‌تر شد و در مقابل خداوند، همه مجموعه و کسانی که اعلام آمادگی کردند تا کمک کنند و همچنین در مقابل مردم مسئولیت دارم و امیدوارم بتوانم این مسئولیت را به خوبی به پایان برسانم.

رییسی: اژه ای دارای روحیه انقلابی است

آیت الله رئیسی در این مراسم گفت: باید به دلیل انتخاب شایسته‌ای که در دستگاه قضایی در مورد ریاست قوه قضاییه انجام شد، تقدیر و تشکر کنم. من ۳۶ سال از نزدیک با برادر عزیزم حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همکار هستم و در این مدت آنچه که دیدم صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و قوانین حقوق بود و ایشان حقیقتا یک قاضی توانمند و تواناست و نسبت به دستگاه قضایی بسیار آشنا و دارای روحیه انقلابی است.

وی ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به مبانی و اصول انقلاب پایبند است. ایشان در دو سال اخیر و در مسئولیت معاونت اول، مدیریت خوبی داشت؛ هم در انتصاب‌های مدیران عالی و هم در مدیریت پرونده‌های مهم، مدیریت ایشان نسبت به این پرونده‌ها ازمواردی بود که به مجموعه آرامش می‌داد.

رئیس پیشین قوه قضاییه با اشاره به برخی از ویژگی‌های حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: من درباره ویژگی‌های ایشان باید اشاره کنم که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشته، اما تلاش این بوده که بی نام و نشان ظاهر شود و ما شاهد این اخلاص و بزرگواری در ایشان بودیم.

رییس دفتر رهبر انقلاب: قاطعیت و ساده زیستی دو ویژگی شخصیتی آقای اژه ای است

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی در این مراسم بیان داشت: ماه خرداد ماه با برکتی بود. ۲۸ خرداد قطعا از ایام الله است. این انتخابات پرشور انتخاباتی بود که ملت ایران و قاطبه مردم از زن و مرد کسانی که می‌توانستند رای بدهند با همه سختی ها، با همه گرفتاری‌هایی که دارند، پای صندوق‌ها آمدند و همه شاهد بودیم و دیدیم که در روز ۲۸ خرداد صف‌های طولانی در پای صندوق‌های رای آن هم در شرایطی که شما می‌دانید در اوج تبلیغات مسموم از ناحیه دشمنان ریز و درشت ما و بمباران تبلیغاتی، چگونه شکل گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی بیان داشت: در رابطه با جناب آقای محسنی اژه ای هم این را عرض کنم که ایشان از ابتدای کار و در سن ۱۶ سالگی به طلبگی مشغول شد و بعد به قم آمد و توسط شهید بزرگوار آیت الله قدوسی جذب دستگاه قضایی شد و تمام مراحل را مرحله به مرحله طی کرده است.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب بیان کرد: آقای محسنی اژه ای در مسئولیت های مختلف از جمله دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات در همه جا موفق بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی با اشاره به دو ویژگی شخصیتی رئیس جدید دستگاه قضا افزود: دو ویژگی را من از ایشان برای شما عرض می کنم: اولا قاطعیت همانی که امروز نیازمندیم. اگر ایشان به یقین رسید که شخص یا اشخاصی متخلف هستند، چشمانش را می‌بندد.

بیشتر بخوانید: فساد در حرفه وکالت و جامعه ؛ نگاهی به طرح های جدید نمایندگان مجلس

رئیس رفتر رهبر معظم انقلاب افزود: ملاحظه کاری و تحت فشار قرار گرفتن و توصیه این و آن مشکلات ما را زیاد کرده است. باید همانطور که در حکم رئیس قوه قضاییه هم آمده است برخورد قاطع با مفسدان بشود و قاطعیت این یکی از ویژگی های ایشان است.

وی در ادامه افزد: ویژگی دوم ایشان که خود از نزدیک شاهد هستم، ساده زیستی ایشان است. من افتخار همسایگی ایشان را دارم . با فشار کاری سنگینی که ایشان داشته زندگی‌اش یک زندگی ساده بوده است. این نیاز امروز مسئولین محترم ماست که ساده زیست باشند.

دادستان کل کشور: انشاءالله شاهد تعامل سه قوه با یکدیگر باشیم

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور نیز در ابتدای مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضاییه ضمن غذر خواهی از همکاران و عدم حضور آن ها در مراسم به جهت محدویت های کرونایی و همچنین تشکر ویژه از رهبر معظم انقلاب برای انتخاب ریاست قوه قضاییه را از درون قوه قضاییه، تصدی پست ریاست جمهوری را به آیت الله رئیسی تبریک گفت.

بیشتر بخوانید: نگاهی به گفته‌های سخنرانان نشست «تقویت عدالت در پرتو تعامل نهاد وکالت و قوه قضاییه» در قزوین

حجت الاسلام منتظری با اشاره به سوابق طولانی و تجربیات حجت الاسلام محسنی اژه ای  در خصوص  ادامه تحولات ریاست سابق قوه قضاییه و همکاری، مساعدت و اهتمام بیشتر و بیش از پیش برای تحقق یک دستگاه قضایی عدالت محور، عدالت بستر و عدالت گستر ابراز امیدواری کرد.

وی در پایان افزود: انشاءالله بیش از پیش کمک بشود و ما شاهد تعامل و همکاری و مساعدت سه قوه با یکدیگر باشیم تا زندگی برای مردم شیرین شود و گام‌های مؤثر برای رفع مشکلات مردم برداشته شود.

رییس مجلس: هیچ بهانه ای برای عدم موفقیت نیست

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: با شناختی که از آقای محسنی اژه ای دارم و شناخت از قوه قضاییه، این حرکت با شتاب بیشتری به پیش خواهد رفت.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امروز باید آثار همدلی، همکاری و هم افزایی نه تنها در حد سران سه قوه که بلکه تا آخرین رده های سطوح مسئولیتی دیده شود. حتما اختلاف سلیقه وجود دارد اما مهم این است که تعاملات بین قوا با تدبیر و همدلی به خروجی های یکپارچه به نفع مردم منجر شود.

بیشتر بخوانید: حسین قربانزاده مشاور قالیباف شد

قالیباف بیان داشت: هیچ بهانه ای برای عدم موفقیت نیست. ملزم هستیم با کارآمدی یک زندگی خوب را با اولویت محرومین و مستضعفین ورق بزنیم.

وی ادامه داد: مکلفیم با پاسخگویی و کارآمدی امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم. بار اصلی این مسئولیت به عهده دولت در آینده است. امروز باید این همدلی، هم افزایی و همکاری نه در حد سران سه قوه بلکه باید در آخرین رده های سطوح مسئولین احساس شود. امروز حاشیه روی، حاشیه سازی و فاصله گرفتن از دغدغه های مردم گناهی نابخشودنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا