اخبار قوه قضاییهویژه

حق الوکاله بالای وکلا باعث می شود مردم دسترسی آسان و ارزان به وکیل نداشته باشند

وکلاپرس- رییس دادگستری استان قزوین در دیدار با هیأت مدیره کانون وکلای این استان بر دسترسی آسان و ارزان به وکیل دادگستری تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشستی در روز پنجشنبه (۱۰ تیر ۱۴۰۰) با حضور اعضای هیأت مدیره کانون وکلای قزوین و حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین نورالله قدرتی (رییس کل دادگستری استان قزوین) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به گفته‌های سخنرانان نشست «تقویت عدالت در پرتو تعامل نهاد وکالت و قوه قضاییه» در قزوین

دستیابی آسان و ارزان مردم به عدالت یکی از اهداف اصلی سند تحول قضایی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نورالله قدرتی در این نشست اظهار داشت: با توجه به اینکه دستیابی آسان و ارزان مردم به عدالت یکی از اهداف اصلی سند تحول قضائی است، بنابراین کانون وکلای استان باید دسترسی به وکیل را برای مردم آسان و ارزان کند.

بیشتر بخوانید: اظهارنظر عجیب یک نماینده مجلس: خدمت وکالت باید با کمترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد

وی با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌های دادرسی مدنی اضافه کرد: در حال حاضر دسترسی بسیاری از اقشار متوسط و محروم جامعه به وکلا امکان‌پذیر نیست و دلیل این امر هم هزینه بالایی است که وکلا به عنوان حق‌الوکاله از افراد طلب می‌کنند.

آیین‌نامه وکلا باید بتواند سبب رشد و پیشرفت کانون وکلا شود

قدرتی با اشاره به محورهای مهم درج‌شده در آیین‌نامه وکلای دادگستری ادامه داد:‌ برای تدوین آیین‌نامه وکالت باید به موضوعات بسیار مهمی مانند مبارزه با فساد درون‌سازمانی از طریق تقویت نظارت و بازرسی، تقویت اختیارات در چارچوب قانون و همچنین دسترسی آسان مردم به وکیل توجه شود تا این آیین‌نامه بتواند سبب رشد و پیشرفت کانون وکلای در همه کشور به ویژه استان قزوین شود.

بیشتر بخوانید: نقد تفصیلی برخی از مواد و مبانی آیین نامه جدید لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

این مقام عالی قضایی در استان قزوین با تاکید بر لزوم توسعه همکاری بین کانون وکلای دادگستری و دستگاه قضائی در استان گفت: با توجه به نقش مؤثر این ۲ نهاد در عدالت‌گستری و دادرسی عادلانه در جریان دعاوی حقوقی این همکاری باید بسیار بیشتر از گذشته باشد و در چارچوب یک تعامل سازنده و قانون‌مدار پیشرفت کند.

هر چه وکیل بیشتر داشته باشیم، میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری کمتر خواهد شد

قدرتی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست‌ها و جلسات مشترک بین کانون وکلا و دادگستری قزوین افزود: قوه قضائیه به عنوان اعمال‌کننده قانون از سوی حاکمیت و کانون وکلا به عنوان مدافع قانون از سمت مردم باید جلسات هم‌اندیشی و تخصصی بیشتری داشته باشند تا بتوانند با مشورت کارشناسانه خود به همدیگر سبب ارتقای هر ۲ نهاد دادگستری و کانون وکلا شوند.

بیشتر بخوانید: توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره تخصصی شدن وکالت

وی افزایش وکلای عضو کانون را یک فرصت بزرگ برای رشد دانش حقوقی در جامعه دانست و ادامه داد: هر چه وکیل بیشتر داشته باشیم، به همان اندازه هم می‌توانیم سطح آگاهی حقوقی و قضائی مردم را ارتقا دهیم و هر چقدر آگاهی حقوقی مردم افزایش یابد، به همان نسبت هم میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری کمتر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا