اخبار کانون ها

نامه رئیس کانون وکلای زنجان به کمیته امداد و بهزیستی با موضوع تعلیق همکاری به علت کسب و کار انگاری حرفه وکالت

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای زنجان در نامه ای به کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان زنجان، تفاهم نامه مابین کانون وکلای زنجان و این دو سازمان را مبنی بر انجام خدمات حقوقی رایگان تعلیق کرد.

به گزارش وکلاپرس، هیات مدیره کانون وکلای زنجان در جلسه روز گذشته خود (۱۴۰۱/۵/۲۴) مصوب کرده است: اجرای تفاهم نامه های فوق الذکر تا زمان تغییر و اصلاح رویکرد مجلس شورای اسلامی نسبت به حرفه وکالت تعلیق شود.

شایان ذکر است کانون وکلای زنجان اولین کانون وکلایی است که پس از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در زمینه وکالت رایگان واکنش نشان داده و با دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی قطع همکاری کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن نامه به شرح زیر است:

مدیران کل محترم کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان زنجان

با سلام و احترام، همانطور که مستحضرید، سالیان متمادیست که کانون وکلای دادگستری استان زنجان به اعتبار شأن و رسالتی که قوانین و مقررات برای این نهاد مدنی و وکلای دادگستری قائل شده، مبادرت به انعقاد تفاهم نامه مبنی بر ارائه خدمات حقوقی رایگان در قالب پذیرش وکالت، انجام مشاوره ی حقوقی و معاضدت قضایی به افراد بی بضاعت و تحت پوشش آن سازمان ها نموده است.

نتیجه این تفاهم نامه ها، انجام هزاران مشاوره و وکالت رایگان بوده که غالباً پرداخت هزینه های مربوط به انجام وکالت و حتی بعضاً فراتر از آن، پرداخت هزینه های دادرسی و محکومیت های مالی افراد یاد شده نیز توسط وکلای دادگستری صورت پذیرفته است.

متأسفانه اخیراً مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون تسهیل مقررات کسب و کار، شأن و جایگاه حرفه ی وکالت را که ابزار اجرای عدالت و حاکمیت قانون است، به ابزار کاسبی و صرفاً تحصیل سود و منفعت مادی تنزل داده است.

همین امر کانون وکلای دادگستری را با این چالش و پرسش اساسی از سوی همکاران محترم مواجه نموده که با وجود چنین رویکردی از سوی قانونگذار، چه الزام و اصراری به انجام خدمات حقوقی رایگان و خارج از و تکلیف قانونی که مشروط بر قبول ماهیت غیرمادی و عدالت محور حرفه ی وکالت و احترام عملی به آن از سوی قوای سه گانه است، وجود دارد ؟

بر این اساس و به موجب مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۵/۲۴ هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری استان زنجان، از این تاریخ، اجرای تفاهم نامه های صدرالذکر تا زمان تغییر و اصلاح رویکرد مجلس شورای اسلامی نسبت به حرفه وکالت تعلیق می گردد. البته امید است مجلس انقلابی با تمرکز و توجه به اولویت ها دغدغه های اصلی مردم که همان مبارزه با تبعیض و و ریشه نمودن فقر و مشکلات اقتصادیست، انعقاد چنین تفاهم نامه هایی را سالبه به انتفاء موضوع نماید

علی پزشکی
رئیس کانون وکلای زنجان

 نامه رئیس کانون وکلای زنجان به کمیته امداد و بهزیستی با موضوع تعلیق همکاری به علت کسب و کار انگاری حرفه وکالت
نامه رئیس کانون وکلای زنجان به کمیته امداد و بهزیستی با موضوع تعلیق همکاری به علت کسب و کار انگاری حرفه وکالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا