اخبار صنفیویژه

نامه رییس سابق اسکودا به رییس IBA درباره نقش وکلا در کاهش گازهای گلخانه‌ای جهان

وکلاپرس- رییس سابق اسکودا در نامه ای به رییس اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری، خواستار پررنگ شدن نقش وکلا در تقاضا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در جهان شد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر مرتضی شهبازی نیا، رییس سابق اسکودا، در نامه ای به استرنفورد مویو (رییس اتحادیه بین المللی وکلا)، خواهان قرار گرفتن تمرکز اصلی این اتحادیه بر ابعاد حقوقی تغییرات آب و هوا و نقش وکلا در تقاضا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شد.

بیشتر بخوانید: توضیحات وکیل محیط بان «سعید مومیوند» درباره نقض حکم قصاص وی

این وکیل دادگستری و استاد دانشگاه در پست اینستاگرامی خود از وکلای علاقه مند به فعالیت در حوزه محیط زیست دعوت کرد تا برای ترجمه اسناد بین المللی در این زمینه اقدام کنند. در یادداشت اینستاگرامی وی آمده است:‌ «با توجه به بحران زیست محیطی فعلی که گریبانگیر کشورمان نیز شده، ضرورت اینگونه تلاشها روشن است و انشاالله در صددیم با کمک حقوقدانان، قضات و وکلای ارجمندی که دغدغه محیط زیست و نجات کره زمین را دارند، تلاشی را برای دست کم ترجمه اسناد بین المللی در این زمینه شروع کنیم.»

شهبازی نیا از وکلای دادگستری و کانون های وکلا، نهادهای مدنی و مراکزی که آمادگی همکاری افتخاری با این برنامه داوطلبانه را دارند، تقاضا کرد اعلام تمایل و رزومه خود را به ایمیل Climatelawyers.ir@gmail.com ارسال نمایند.

بیشتر بخوانید:

متن نامه مرتضی شهبازی نیا به استنفورد مویو به شرح ذیل است:

جناب آقای استرنفورد مویو

رییس اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری

همه می دانیم که جهان از نظر محیط و تغییرات آب و هوایی در وضعیت ناپایداری قرار دارد و گرم شدن کره زمین هر روز خطرناک تر می شود.

از سوی دیگر ساز و کارهایی مانند توافقنامه پاریس، علی رغم ارزش آنها، تا کنون با بی میلی عملی دولتها مواجه شده است و بسیاری از دولت ها، به ویژه دولت هایی که سهم بیشتری در انتشار گازهای گلخانه ای دارند، تمایل چندانی برای کاهش فعالیتهای آلاینده صنعتی نشان نداده اند.

هشدارهای دبیرکل سازمان ملل متحد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ امیدواری چندانی برای اقدام مؤثر دولت ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نشان نمی دهد.

در چنین شرایطی، به نظر می رسد راهی جز اجرای فوری و مؤثر توافقنامه پاریس و کاهش فعالیت های آلاینده به تقاضای عمومی در سراسر جهان وجود نداشته باشد.

این سیاره متعلق به نسل های آینده انسان ها و همه موجودات است و ما حق نداریم آن را به دلیل خودخواهی و در جریان رقابت های ویرانگر اقتصادی و صنعتی، به مکانی غیرقابل سکونت تبدیل کنیم و منابع آن و از همه مهم تر آب و هوا را غارت کنیم.

هم اکنون همه ما قبول داریم که هیچ خطری بزرگ تر از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در اثر گازهای گلخانه ای برای کره زمین و ساکنان آن وجود ندارد.

بنابراین همه ما مسئول هستیم که نهایت تلاش خود را برای مجبور کردن دولت ها به توقف یا کاهش گازهای گلخانه ای انجام دهیم.

واضح است که وکلا به عنوان حامیان قانون، حقوق بشر و حق زندگی، می توانند نقش مهمی را در این فرآیند تحت حمایت اتحادیه بین المللی وکلا به عنوان صدای جهانی مشاغل حقوقی ایفا کنند.

بدین منظور ضمن قدردانی از تلاش های ارزشمند IBA در زمینه تغییرات آب و هوایی، از جمله رونمایی از اساسنامه اقدامات برای به چالش کشیدن عدم موفقیت دولت در تغییر اقلیم و بیانیه ۲۰۲۰ در مورد بحران آب و هوا، پیشنهاد می کنم که تمرکز اصلی بر «ابعاد حقوقی تغییرات آب و هوا و نقش وکلا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان یک تقاضای جهانی» در برنامه های انجمن بین المللی وکلای دادگستری، از جمله نشست سالانه پیش رو قرا گیرد.

زمان آن فرا رسیده است که انجمن بین المللی وکلای دادگستری علاوه بر صدای وکلای جهان، صدای جهان نیز باشد.

از توجه شما پیشاپیش قدردانی می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا