اخبار کانون هاویژه

مصوبه جلسه چهارم هیأت مدیره؛ شرکت نخبگان در آزمون وکالت بدون کارت پایان خدمت

وکلاپرس ـ چهارمین جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در حالی برگزار شد که در این جلسه مقرر شد نخبگان در آزمون وکالت بدون کارت پایان خدمت نیز می توانند شرکت کنند.

به گزارش وکلاپرس دیروز (۷ مرداد) چهارمین جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با دستور جلسه راجع به ایجاد کانون های مستقل وکلا در سه استان  سمنان ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، همچنین تصمیم گیری درباره برگزاری آنلاین آزمون اختبار و تسهیل شرایط برای نخبگان جهت شرکت در آزمون وکالت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: پیوستن کانون وکلای مرکز به کارگروه مشترک تنظیم آیین نامه لایحه استقلال

دکتر محمدرضا کامیار درباره گزارش این جلسه در فایلی صوتی توضیحاتی را ارائه داد که در ادامه می آید:

غایبان جلسه

آقایان صمد زاهدپاشا و دکتر علیرضا آذربایجانی را اعضای غایب این جلسه بودند و نطم خوبی بر جلسه حکم فرما بود. نطق پیش از دستور نیز به صورت منظم و با رعایت مدت زمان اختصاص یافته ۵ دقیقه ای انجام شد.

ایجاد کارگروه برای ایجاد کانون های وکلای جدید

 اولین دستور مربوط به مسئله پیشنهاد راه‌اندازی و جداسازی کانون‌های استان‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، سمنان و هرمزگان بود.

تمام ۱۳ نفر اعضای هیأت مدیره نظراتشان را اعلام کردند. مجموع نظرات دلالت بر این داشت که به صورت کلی چنین اقدامی در شرایط فعلی مناسب نیست.

برخی موافق بودند که این کار انجام شود و عده ای عقیده داشتند لازمه انجام انتخابات و استقلال و جداسازی، تقاضا از سوی وکلای استانی است که در حال حاضر چنین تقاضایی وجود ندارد. از سوی دیگر قانون به مقامات قضایی اجازه نداده است که متقاضی این کار شوند.

درنهایت کارگروهی تشکیل شد که ابعاد مختلف این قضیه را بررسی کند و گزارش کارش را به هیات مدیره بدهد.

بیشتر بخوانید: گزارش محمدرضا کامیار از جلسه دوم هیات مدیره کانون مرکز

ورود به کارآموزی بدون نیاز به اخذ کارت پایان خدمت

 در مورد کارآموزان نخبه تصویب شد که ورود به کارآموزی و صدور پروانه کارآموزی نیازی به اخذ کارت پایان خدمت ندارد ولی طبیعتاً برای صدور پروانه وکالت، گرفتن کارت پایان خدمت یا معافیت لازم خواهد بود.

راجع به شرایط شرکت نخبگان در آزمون وکالت بدون کارت پایان خدمت هنوز جزییات بیشتری در دسترس نیست.

مقدور بودن برگزاری الکترونیکی اختبار

 کارگروه تشکیل شده درمورد برگزاری الکترونیکی اختبار ضمن موافقت با برگزاری آزمون آنلاین اعلام کرد به طور کلی این کار مقدور است و برگزاری آنلاین این آزمون ممکن می باشد.

اختلاف نظر اعضا درخصوص گزارش جلسات هیات مدیره

یکی از مسائلی که به طور کلی و در قالب تذکرات در جلسه مورد بحث قرار گرفت و بیان شد، این مسئله بود که آیا اعلام گزارش جلسات علنی هیأت مدیره از سوی اعضای این هیأت مدیره یا توسط مهمانان و تماشاچیان که در محل حضور دارند، قانونی و مجاز است یا خیر.

دکتر جلیل مالکی، رئیس هیات مدیره کانون وکلای مرکز ، اعتقاد داشت که این کار نباید انجام شود و مخالف نظامات است. مستند وی نیز مصوبه دوره بیست و هشتم بود که اعلام کرده مذاکرات باید به نظر رئیس یا نواب برسد، قسمت های قابل انتشار تعیین شود و سپس در سایت کانون منتشر شود.

 در مقابل محمدرضا کامیار این مصوبه را نقطه سیاه و تاریک کانون‌ وکلا دانسته و در جلسه دیروز گفت: خوشبختانه در آیین نامه اجرایی برگزاری جلسات هیئت مدیره – که در سال ۹۸ تصویب شده است و یک سال بعد از این مصوبه است – به صورت کاملاً روشن و واضح مسائل مربوط به جلسات هیئت مدیره بیان شده که یکی از موارد آن، انتشار گزارش جلسات است که در بند ۴ ماده ۴ اعلام شده است که انتشار مذاکرات هیأت مدیره انجام خواهد شد و هیچ قید و شرطی هم نیاورده است.

بیشتر بخوانید: در جلسه انتخابات هیأت رییسه کانون وکلای مرکز چه گذشت؟

طبیعتا این مصوبه ناسخ و جایگزین مصوبه قبلی است و نمی‌توان در یک موضوع دو مصوبه داشت که قابل جمع باهم نباشند. لذا نسخ صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: حق موکلین است که از جلسات مطلع باشند و به ویژه درمورد ما که شفاف‌سازی و شفافیت را الگوی خود قرار داده ایم. حتما باید قسمت هایی را که اقتضای علنی بودن دارد به اطلاع همکاران برسانیم و در جهت انتشار آزاد اطلاعات مانع تراشی نکنیم. امیدوارم هرگز چنین قصدی نباشد.

لازم به ذکر است جلسه بعدی هیات مدیره روز یکشنبه هفته آتی برگزار خواهد شد.

منبع :‌ کانال انعکاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا