اخبار

احسان خاندوزی ؛ گزینه مناسب برای وزارت اقتصاد؟

وکلاپرس- مدتی از معرفی کابینه دولت سیزدهم می گذرد و رییس جمهور، سید احسان خاندوزی (نماینده فعلی مجلس) را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرده است.

به گزارش وکلاپرس، سید احسان خاندوزی متولد ۱۳۵۹ است. وی نماینده مجلس در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

سوابق مدیریتی

در کارنامه و رزومه خاندوزی، سابقه مدیریت اقتصادی مرکز پژوهش‌ های مجلس، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه، عضویت در هیأت مدیره دیده‌ بان شفافیت و عدالت، کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیریت مجموعه مالی هانتن دیده می شود.

مخالف تصویب FATF

خاندوزی یکی از مخالفان تصویب گروه ویژه اقدام مالی در ایران (FATF) است.

او معتقد است تا زمانی که تحریم‌ ها هست بررسی و تصویب گروه ویژه اقدام مالی دردی را دوا نمی ‌کند، حتی تا زمانی که تحریم ‌ها برقرار است، برآورده کردن خواست‌ های گروه ویژه اقدام مالی، حیات اقتصادی ما را ذیل شرایط تحریمی سخت ‌تر از این می‌ کند. از نظر او FATF یک موضوع بسیار کم ‌اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور است.

حذف سیاست تخصیص ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰

او همچنین سیاست تخصیص ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰ را امری مخاطره آمیز و فساد آلود می داند که معتقد است باید این سیاست کنار گذاشته شود.

به عقیده او حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب واقعی ‌تر شدن طرف تقاضای ارز می ‌شود و حذف آن ارتباطی به سیاست ارزی کشور ندارد.

طرفدار وصول مالیات از سود سهام و سپرده بانکی

وی از طرفداران رصد حساب‌ های بانکی است و لازمه رصد کل تعاملات اقتصادی را ارتباط حساب‌ های تجاری و غیرتجاری به کدهای ملی اشخاص می داند. خاندوزی همچنین طرفدار وصول مالیات از سود سهام و سپرده بانکی است.

خاندوزی که درحال حاضر در سمت نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی فعالیت دارد، امضاکننده طرح هایی چون مالیات بر عایدی سرمایه بوده است.

بیشتر بخوانید:

طراح طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درخصوص حرفه وکالت

خاندوزی همچنین عضو کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس است و یکی از مهمترین طراحان طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درخصوص حرفه وکالت بوده است؛ خاندوزی در گفتگوی ویژه خبری که ۶ اسفند سال گذشته درخصوص حرفه وکالت برگزار شده بود، معتقد بود کانون وکلا باید بدون شرط مجوز وکالت صادر کند.

بیشتر بخوانید: نسخه جدید طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار + متن

این نماینده مجلس ضمن اعلام خبر اصلاح قانون اصل ۴۴ از سوی شورای نگهبان گفته بود یک گام در مسیر تسهیل صدور مجوز‌ها و کاهش انحصار صورت گرفت.

وی که معتقد به حذف شورای ۳ نفره تعیین ظرفیت آزمون وکالت است، این مصوبه را نیازمند نسخ صریح دانسته و در این خصوص طرحی را در مجلس عنوان کرده است. اسفندماه سال گذشته این طرح اعلام وصول و کلیات آن نیز در کمیسیون ویژه تصویب شد.

دیدگاه‌ وی درباره کسب و کار دانستن حرفه وکالت و پذیرش بدون ظرفیت وکیل در این تخصص موجب شده است تا وکلای دادگستری و کانون های وکلا به نقد رویکرد وی پرداخته و عدم اطلاع وی از جزییات علم حقوق و حرفه وکالت را موجب تخدیش استقلال نهاد وکالت و بی اعتباری آن بدانند.

احسان خاندوزی؛ گزینه مناسب برای وزارت اقتصاد؟

 احسان خاندوزی تاکنون تجربه ‌ای از فعالیت اجرایی در سطوح بالای مدیریتی وزارت اقتصاد و دیگر ارکان حکومت نداشته است.

در این زمینه، باتوجه به وظایف خطیری چون اصلاحات مالیاتی و بانکی، تامین مالی از داخل و خارج، راهبری و نظارت بر سیاست ‌های ارزی و کلان اقتصادی که برعهده سکاندار وزارت اقتصاد قرار دارد، باید ببینیم آیا احسان خاندوزی گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد خواهد بود یا خیر؟

 اگرچه خاندوزی از بین اعضای معرفی شده برای تیم اقتصادی رئیسی، در مقایسه با سایر اعضای کابینه گزینه معتدل‌تری است اما عدم تجربه اجرایی کافی و برخی دیدگاه‌های اقتصادی وی، اقتصاددانان را دچار نگرانی هایی پیرامون وضعیت آینده پولی و مالی کشور کرده است.

علیرغم آنکه به نظر می‌رسد این نماینده فعلی مجلس در کسب رأی اعتماد همکاران خود کار سختی پیش رو ندارد، اما باید منتظر ماند و دید آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این وزیر پیشنهادی اعتماد کرده و سکان وزارت اقتصاد و دارایی را به وی می‌دهند یا خیر؟

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا