یادداشت

متاسفانه حاکمیت قانون جای خود را به حکمرانی از طریق قانون داده است

نقد رئیس کانون وکلای اردبیل به اظهارات شمس الدین حسینی

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای اردبیل در یادداشتی کوتاه به نقد اظهارت اخیر شمس الدین حسینی در خصوص سلب صلاحیت از کانون های وکلا پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس سیدشمس الدین حسینی در نشست علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی مورخ سه شنبه ۲۷ تیر ،در خصوص آزمون های مراحل کارآموزی کانون های وکلا و مرکز وکلا موضع گیری کرده و عنوان کرده بود: در صورت نیاز به اساسنامه کانون وکلا و مرکز وکلا ورود و از آنها سلب صلاحیت می‌کنیم تا در مقابل قانون و منافع مردم برای منافع خود نایستند.

وکیل قادر شیری رئیس کانون وکلای اردبیل در پاسخ به اظهارت حسینی، با تاکید بر تعامل و گفتمان شهروند محور در توصیف شرایط فعلی عنوان کرده است: متاسفانه حاکمیت قانون جای خود را به تهدید به حکمرانی از طریق قانون داده و همه چیز صرفا در ترازوی اقتصاد ارزیابی می شود.

بیشتر بخوانید:

متن بیانیه به شرح زیر است:

اظهارات اخیر جناب آقای سید شمس الدین حسینی نماینده محترم مردم شریف تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با کانون های وکلای دادگستری نشان داد که نه تنها با حکمرانی خوب خیلی فاصله داریم بلکه در گفتمان شهروند محور نیز با مشکل اساسی مواجه هستیم.

متاسفانه حاکمیت قانون جای خود را به تهدید به حکمرانی از طریق قانون می دهد. نقد و ماهیت نهادهای مدنی مستقل را برنمی تابد و از محیط زیست تا نهاد های حقوقی را صرفا در ترازوی اقتصاد ارزیابی می کند رویکردی که اقتصاد را به لبه پرتگاه کشاند و در حالی که ناکارآمدی در حوزه ارز و تورم و گرانی و گسترش فقر و … کاملا خود را نمایان ساخته و در حوزه محیط زیست بحران آب و خشک و ناپدید شدن دریاچه ارومیه مبدا تاریخی تلخ برای کشور می شود اما در کمال تاسف همان رویکرد، نهاد وکالت را در هر طرح و تصمیم تهدید و تحدید می کند تا این کهن نهاد مدنی که ریشه در تاریخ و فرهنگ این ملت دارد را از درون تهی و بی محتوا نماید

غافل از اینکه دنیا با گذر از ضدیت بین نهادهای حاکمیتی و نهادهای مدنی به سمت اداره شدن توسط نهادهای مدنی حرکت می کند ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و اگر جامعه به دنبال گسترش قسط و عدالت و آزادی‌ های مشروع و تحقق حقوق بشر است این هدف صرفا با مشارکت نهاد های مدنی مخصوصا کانون های وکلای دادگستری مستقل امکان پذیر است.

کانون های وکلای دادگستری میراث ماندگار حقوقی و امانتی سترگ با هدفی مقدس است و باید با زبان منطق و استدلال سخن گفت.

با امید و تلاش برای تعامل و گفتگوی شهروند مدار.

بیشتر بخوانید:

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اردبیل

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. وقتی میخواهند وکالت مثله تحصیل در رشته حقوق آزاد شود و شما شهریه پرداخت کنید باید به حاله جامعه ای که علم را به پول می فروشد گریست

  2. آدمهای اقتصادی که اقتصاد و محیط زیست و علی الخصوص دریاچه ارومیه را به نابودی کشیدند از نهادهای مدنی مثل وکالت احساس خطر می کنند و بر این امر واقفند که وکلای مستقل این توانایی را دارند که بانیان این اتفاقات را به پای میز محاکمه بکشانند .

  3. تأسف از آن باید که مجری قانون ، خود را قانونگذار میبیند ؛ و حتما در جای قرائت قانون خود را قانون نویس ؛ یکی نیست به اینا بفهمونه تو رو سن نه ، تو قانون رو اجرا کن ، انحصار طلبی و امضاء طلایی ت رو گرفتن میسوزی اشک تمساح ریختن و دائیه مهربان تر از مادر شدن بس دیگه

  4. چیزی که در کشورهای درجه یک برایشان به شکلِ خیلی عادی و جا افتاده و مجرب و روزمرّه ، در آمده است … حاکمیت قانون است که تمدن ایران باستان تقدیم به دنیا کرده و سعی در اجرای حق و بسطِ عدالت و عقل و آگاهی و انتخاب و هزاران راهِ روشن ، برای سعادت انسان هاست که دین پذیرفته شده ایرانیان ” اسلام ” برای همین ارتقاء امور بشری تکمیل و تنزیل شده است ! یعنی کشورهای پیشرفته ، امروز تمام خوبی هایی را که ما در اختیار داریم و قدرش را ندانسته و هنوز اندر خمِ یک کوچه اش سرگردانیم و داریم چنگ و واچنگش می زنیم را به فراست گلچین کرده و به آن جامه عمل هم پوشانده اند حتی المقدور .
    عیبِ کار ما چیست و کجای کارِ این جهان خلقت هستیم با این نظم و عظمتش ؟ ما هم بشر و یک ملت هستیم اما چه داریم از پیشرفت و خدمت به خلق و جامعه بشری ؟ چه می کنیم در مقابل پروردگارمان ؟ ما چرا اینقدر سرگردانیم ؟ عیب کار ما چیست و تا کی ادامه دارد این عقب گرد ها ؟

  5. سلام بهتره رشته حقوق در دانشگاه آزاد بشود رشته کارشناسی حقوق و حقوق عمومی باتکیه بر مباحث حقوق ثبتی برای حرفه وکالت برای دانشجویان .باتشکر از شما

  6. جسارتا من هنوز این جمله را نتوانستم هضم کنم

    ( متاسفانه حاکمیت قانون جای خود را به حکمرانی از طریق قانون داده است )

    مگر برای حکمرانی خط مشی جدا از قانون تعریف شده ؟

    1. دوست عزیز مغالطه و سفسطه کار اینهاست
      وقتی قانون مصوب مجلس بالاتر است عدم تمکین یعنی قانون شکنی
      نمیتوانند با قانون مقابله کنند کار را به ترور شخصیت می کشانند

  7. تمام کانونهای وکلای دارن خودشونو جر میدن،به خدا قسم نه دغدغه حاکمیت قانون دارن،نه دغدغه جوانان مردم،تمام درد از اونجا شروع میشه که با اجرایی شدن قانون تسهیل منافع عده ای فرصت طلب،جزوه فروش که با کانونهای وکلا شراکت منافع دارن به خطر افتاده،و با سیل عظیم وکلای جوان که با برداشته شدن سقف ظرفیت پذیرش وارد باز کار میشوند و حق الوکاله ده میلیارد تومانی این عزیزان،،پر،،میشود باعث تورم رگ گردنشان شده،و همه را از چشم اقای دکتر عالیجناب سید پهلوان،شمس الدین حسینی،که شیر مادر حلالش میبینند،و با گزافه گویی،وپاک کردن صورت مسله،به بهانه،دخالت در امور کانون وکلا،به دنبال تخریب این شیرمرد ،هستند،هرچند، بیهوده است، چون ملت ایران با این اراجیف ،یاوه گویی،خضعبلات،بیهوده از طرف رو سای کانونهای قدرت و رانت ،فریب نخواهند خورد،درود بر بزرگ مرد ایران سید شمس الدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا