اخبار کانون هاویژه

تجدید نظر در نظامات کانون وکلای دادگستری البرز

وکلاپرس ـ روابط عمومی کانون وکلای البرز در اطلاعیه ای خبر از تجدید نظر در نظامات کانون وکلای دادگستری البرز داد.

به گزارش خبرنگار وکلاپرس، روابط عمومی کانون وکلای دادگستری البرز در اطلاعیه ای که به تازگی منتشر شده است، از قصد هیأت مدیره این کانون برای تجدید نظر در نظامات کانون وکلای دادگستری البرز خبر داده است. در این اطلاعیه آمده است:

«به اطلاع همکاران محترم می رساند که هیأت مدیره کانون البرز در نظر دارد اقدام به بازنگری و اصلاح نظامات کانون نماید. همکاران ارجمند می توانند نظرات و پیشنهاداتشان در خصوص اصلاح نظامات کانون را تا تاریخ ۱۳۹۹/۴/۲۱ به ایمیل:  vakil_alborz@yahoo.com ارسال فرمایند.»

گفتنی است نظامات کانون وکلای دادگستری البرز مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ بوده است. متن این نظامات را در ادامه می خوانید:

نظامات کانون وکلای دادگستری البرز

از آنجا که تعیین مصادیق نظامات باستناد ماده ۷۷ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانونهای وکلا ،  بر عهده کانون ها گذاشته شده است ، مقررات ذیل به عنوان نظامات کانون البرز وضع و تخلف از آن باستناد ماده فوق الذکر مستوجب تعقیب انتظامی است :

۱- کلیه مصوبات هیئت مدیره در تعیین نظامات لازم الاجراست  و تخلف از آن مستوجب تعقیب انتظامی و مجازات درجه یک و دو می باشد که از طرف رئیس کانون مستقلا” یا به پیشنهاد دادستان انتظامی تعیین و اجرا می شود و اختیار رئیس کانون مانع صلاحیت دادگاه برای تعیین مجازات درجه یک و دو نخواهد بود .

۲- اعضاء هیئت مدیره کانون و نیز اعضاء کمیسیون ها و ارکان کانون نباید از سمت یا عنوان عضویت خود برای پیشبرد امور وکالتی یا اداری خود استفاده نمایند .

۳- درج عناوین و تخصص ها و سوابق شغلی در تابلو و یا سربرگ وکلا ممنوع است . وکلا موظفند در سربرگ  و تابلو خود فقط از عنوان « وکیل دادگستری » با قید پایه وکالت استفاده کنند  و از اضافه کردن القابی مانند عضو هیئت علمی دانشگاه ، استاد دانشگاه ،دکتر ( درصورتی که مدرک دکتری خود را به کانون ارائه نکرده باشند ) ،  قاضی سابق ، قاضی بازنشسته ، دارای سابقه قضایی ، وکالت در دعاوی بین المللی ، جزایی ، ثبتی و عمرانی و شهرداری و غیره دانشجوی دکتری یا کارشناسی ارشد یا فارغ التحصیل ارشد، خودداری نمایند .

تبصره – استفاده از عنوان دکتری غیر مرتبط با رشته حقوق و امر وکالت  در تابلو یا سربرگ و کارت ویزیت ، در هر صورت ممنوع است .

۴- استفاده از عنوان « مشاور حقوقی » در سربرگ یا تابلو برای وکلایی که سابقه وکالت آنان کمتر از پنج سال است ، ممنوع می باشد .

۵- وکلا نمی توانند بعنوان نماینده حقوقی ادارات دولتی در دادگاه حاضر شوند.

۶- کارآموزان حق ارائه مشاوره به طورکلی و نیز  اجازه انعقاد قرارداد مشاوره یا وکالت با ادارات دولتی را ندارند .

۷- تبلیغات غیر متعارف وکلا و کارآموزان از هر طریق اعم از نشر آگهی در جراید یا سایت و اینترنت و یا… و نیز پخش کارت و تراکت ، بازاریابی و ایجاب و پیشنهاد کار به موکل ، شعارهای مبالغه آمیز و برخورد تجاری با امر وکالت  ، ممنوع است .

۸- وکلا و کارآموزان در مراجعه به مراجع رسمی و قضایی و کانون و جلسات سخنرانی  ملزم به استفاده از پوشش  مناسب ( آقایان کت و شلوار و خانمها لباس مناسب و پوشیده ) می باشند .

۹- کلیه وکلا و کارآموزان در مراجع قضایی و رسمی ملزم به نصب آرم کانون وکلا بر روی لباس خود ( سمت چپ یقه لباس ) می باشند .

۱۰- کارآموزان از تأسیس دفتر به صورت مستقل از وکیل سرپرست خود ممنوع هستند .

۱۱- تأسیس دفتر یا قبول وکالت مشترک با وکلا و مشاورین موضوع ماده ۱۸۷ ممنوع است .

۱۲- وکلای واجد شرایط سرپرستی کارآموز ، نباید بدون عذر موجه از پذیرش کارآموز خودداری نمایند .

۱۳- وکلای سرپرست نباید به طرفیت موکلِ کارآموز خود قبول وکالت کنند و نیز نمی توانند وکالت یک کارآموز خود به طرفیت کارآموز دیگر خود را تأیید و امضا نمایند .

۱۴- فرم وکالتنامه باید بدون قلم خوردگی و لاک گرفتگی و هرسه نسخه باید به شکل واحد تنظیم شود . ارائه کپی فرم وکالتنامه به مراجع قضایی بلامانع است .

۱۵- استفاده از برگهای دوم و سوم فرم وکالتنامه به جای نسخه اصلی ممنوع است و وکلا باید منحصرا” با ارائه اصل و یا کپی نسخه اصلی اقدام به انجام امور وکالتی بنمایند .

۱۶-ارائه اوراق وکالتنامه فقط به وکلا و کارآموزان کانون با پروانه معتبر امکان پذیر است  و وکلا و کارآموزان مسئول سوء استفاده از اوراق وکالتنامه دریافتی  خود می باشند.

۱۷- موافقت و امضاء وکالتنامه کارآموز قبل از تکمیل و امضاء موکل ، توسط وکیل سرپرست ممنوع است . وکیل سرپرست باید مطابق مقررات مربوط پس از بررسی دقیق موضوع ، نسبت به امضاء وکالتنامه کارآموز اقدام نماید .

۱۸- واگذاری فرم وکالتنامه به غیر ، از قبیل واسطه ها و موسسات حقوقی غیر مجاز ممنوع است .

۱۹- تشکیل موسسه حقوقی ، منوط به اخذ موافقت کانون و ثبت آن  مطابق مقررات در اداره ثبت شرکتها و دفتر کانون است . استفاده از عنوان موسسه حقوقی ، بدون رعایت این ماده ممنوع است .

   تبصره – هرگونه همکاری وکلا و کارآموزان با موسسات حقوقی که بدون رعایت این ماده ثبت شده باشد ، ممنوع است .

۲۰- وکلا و کارآموزان موظف به تمدید پروانه می باشند . چنانچه وکیل یا کارآموز بدون عذر موجه  نسبت به تمدید پروانه لغایت آبان ماه هر سال اقدام ننماید ، مستوجب تعقیب انتظامی است .

۲۱- کارآموزانی که در اختبار پذیرفته می شوند ، مکلف به حضور در مراسم تحلیف بوده و باید حداکثر ظرف مدت یکماه  پس از ادای سوگند نسبت به  دریافت پروانه وکالت پایه یک اقدام نمایند .

۲۲- داشتن پروانه وکالت یا کارآموزی از مرکز مشاوران قوه قضاییه همزمان با داشتن پروانه از کانون وکلا ، ویا  از دو کانون وکلا ممنوع و تخلف محسوب می گردد.

۲۳- وکلا و کارآموزان مسئول صحت اظهارات و اعلامات  خود به کانون هستند و مکلفند نشانی دقیق محل سکونت و دفتر خود  ونیز نشانی الکترونیکی خود را کتبا” به کانون اطلاع دهند و در صورت تغییر محل سکونت یا دفتر  یا ایمیل  باید نشانی جدید را ظرف ده روز به کانون اطلاع دهند . اوراقی که به آخرین نشانی اعلامی  فرستاده می شود ابلاغ شده محسوب میشود .

۲۴- وکلا مکلفند لوایح و نوشتجات خود را در اوراق سربرگ که در آن نام ونشانی دقیق وشماره تلفن دفتر وکالت و شماره پروانه  را قید کرده باشند و حتی الامکان به صورت تایپ شده و یا با خط خوانا به محاکم و کانون تسلیم نمایند. ذکر نشانی دقیق ، شماره پروانه و شماره تلفن دفتر در اوراق وکالتنامه نیز الزامی است .

۲۵- وکلا باید در وقت مقرر به اخطاریه ها ، احضاریه ها و یا تماسهای تلفنی و پیامک و ایمیل ارسالی از طرف  ارکان مختلف کانون پاسخ داده  و اقدام مقتضی را انجام دهند .

۲۶- وکیل باید دارای دارالوکاله معین باشد که روزانه حداقل ۴ ساعت جهت پاسخگویی به مراجعین مفتوح و دارای بایگانی منظم و حتی الامکان مکانیزه و نیز دفتر نماینده به نام موکلین  باشد .

۲۷- وکلا باید گواهینامه  وکالت که مشتمل بر ذکر محل اشتغال آنان  است ، در دفاتر خود نصب نمایند .

۲۸- وکلا  و کارآموزان مکلف به ابطال تمبر در استان محل اشتغال خود هستند مگر موارد خاص و استثنایی که لزوم ابطال تمبر در محل دیگری حادث گردد.

۲۹- وکلا و کارآموزان باید در مقابل هر سندی که از موکل دریافت می کنند ، رسیدی مشتمل بر تاریخ و تعداد و نوع سند به موکل بدهند .

۳۰- بر اساس ماده ۴۳ قانون وکالت ۱۳۱۵ حفظ پرونده های مختومه موکلین و اسناد و اوراق واجد اعتبار مربوط به موکل تا ده سال پس از تاریخ ختم پرونده اجباری است .

۳۱-این نظامات برای کلیه وکلای کانون البرز و نیز وکلایی که به صورت موقت در البرز اشتغال به وکالت  دارند و کلیه کارآموزان البرز اعم از اصلی یا مهمان ، لازم الرعایه است .

۳۲-این نظامنامه برای موسسات حقوقی که طبق مقررات تشکیل می شوند نیز لازم الرعایه است .

۳۳-علاوه بر این نظامنامه ، مقررات مندرج در شرح وظایف کارآموزی مصوب هیئت مدیره کانون البرز ، به عنوان نظامات برای کلیه کارآموزان البرز اعم از اصلی و مهمان ونیز وکلای سرپرست آنان لازم الرعایه است .

۳۴-این نظامنامه در ۳۴ ماده و ۲ تبصره در تاریخ ۲۳/۲/۹۴ به تصویب هیئت مدیره کانون البرز رسید و ۱۵ روز پس از درج در سایت کانون لازم الاجراست.

منبع: کانون وکلای البرز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا