پیشنهاد قوه قضاییه برای اصلاح اساسنامه اسکودا: درج ماده ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در شرایط عضویت هیات رئیسه اسکودا

وکلاپرس– پنجاه و سومین نشست فوق العاده هیات عمومی اسکودا تنها با تصویب موضوع عضویت کانون وکلای خراسان جنوبی در اسکودا به پایان رسید.

به گزارش وکلاپرس، پنجاه و سومین نشست فوق العاده هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران روز گذشته مورخ ۲۴مردادماه به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس گفت: پس از استماع نظرات اکثریت اعضای حاضر در نشست، پیشنهاد هیات مذاکره‌کننده شورایی اجرایی اسکودا و نیز پیشنهاد قوه قضاییه درخصوص تایید صلاحیت‌ها مطرح شد.

پیشنهاد قوه قضائیه برای اصلاح اساسنامه اسکودا

وی گفت: پیشنهاد قوه قضاییه درج ماده ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در ماده ۲۲ اساسنامه اسکودا بود. از آنجا که برخی اعضا جلسه را ترک کردند، جلسه از حدنصاب خارج شد و عملا امکان برگزاری اصلاح اساسنامه وجود نداشت.

گفتنی است در این نشست سه نماینده مجلس علی آذری (سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی)، عثمان سالاری (نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی) و محمد حسین محمدی نیز حضور داشتند.

تنها مصوبه صبح مجمع عمومی عضویت کانون وکلای دادگستری خراسان جنوبی در اسکودا بوده است. در نوبت صبح دستوراتی خارج از مصوبه از جمله الزام آور بودن مصوبات اسکودا، اصلاح مقررات مالی اساسنامه و … در نشست مطرح شد که با اعتراضاتی همراه بود و مصوبه ای غیر از مورد فوق به تصویب هیات عمومی نرسید.

از قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری:

ماده ۴ – اعضای هیأت مدیره ( اعم از اصلی و علی البدل ) کانون وکلا از بین وکلای پایه یک هر حوزه که علاوه بر دارا بودن شرایط مندرج در بندهای ( الف ) تا ( ز ) ماده (۲) واجد شرایط زیر باشند، برای مدت دو سال انتخاب می گردند :

الف – داشتن حداقل ۳۵ سال سن.

ب – حداقل هشت سال سابقه وکالت یا چهار سال قضاوت به انضمام چهار سال وکالت داشته و از طرف دادگاه انتظامی صلاحیت قضایی آنها سلب نشده باشد.

ج – عدم محکومیت انتظامی درجه ۴ و بالاتر.

د – عدم اشتهار به فساد اخلاق (سوء شهرت)

هـ – عدم ارتکاب اعمال خلاف حیثیت و شرافت و شوون شغل وکالت.

تبصره ۱- مرجع رسیدگی به صلاحیت نامزدها، دادگاه عالی انتظامی قضات بوده که مکلف است ظرف حداکثر دو ماه ضمن استعلام سوابق از مراجع ذیربط، صلاحیت آنان را بررسی و اعلام نظر کند و مراجع ذیصلاح قانونی که از نامزدها، سوابق یا اطلاعاتی دارند در صورت استعلام موظف به اعلام آن می باشند.

تبصره ۲- انتخاب اعضای هیأت مدیره کانون بطور متوالی برای بیش از دو دوره ممنوع می باشد.

تبصره ۳- وزارت دادگستری موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون انتخابات کانونهای وکلای دادگستری را براساس این قانون تجدید نماید.

خروج از نسخه موبایل