اخبار بین المللیویژه

اعتراض وکلای ترکیه

آنکارا صحنه اعتراض وکلای دادگستری ترکیه به لایحه دولت شد

وکلاپرس- پلیس آنکارا روز گذشته از گاز اشک آور علیه سران کانون وکلا و وکلای دادگستری که در تلاش برای برگزاری راهپیمایی بودند استفاده کرد. اعتراض وکلای ترکیه در مخالفت با لایحه دولت برای تمرکز زدایی از کانون های وکلا است.

به گزارش خبرگزاری دووار ترکیه همزمان عده دیگری از وکلای دادگستری به تحصن خود مقابل مجلس با خواسته شرکت در مذاکرات کمیسیون قضایی راجع به لایحه جدید ادامه می دادند.

عده ای از سران کانون های وکلا و چند وکیل دادگستری روز جمعه ۱۳ تیر برای ثبت شکایت کیفری علیه استانداری به جهت ممنوعیت ۱۵ روزه همه راهپیمایی ها و اعتراضات در این استان، در دادگستری آنکارا تجمع کردند.

گردهمایی دفاعی بزرگ

وکلای ترکیه روز سه شنبه اعلام کردند که ۱۳ تیر ماه “گردهمایی دفاعی بزرگ” را در آنکارا در اعتراض به نقشه دولت برای تمرکززدایی از کانون های وکلای دادگستری برگزار خواهند کرد. با این حال دفتر استانداری آنکارا ۱۲ تیر ماه همه راهپیمایی ها و اعتراضات را به جهت شیوع ویروس کرونا به مدت ۱۵ روز ممنوع اعلام کرد.

روز ۱۳ تیر هزاران وکیل در مقابل دادگستری آنکارا جمع شدند و شعارهای «به کانون وکلای من دست نزنید»، «شانه به شانه علیه فاشیسم» و «کانون وکلای تکه تکه به معنی فقدان عدالت است» سر دادند.

همزمان با اعتراضات وکلا تعدادی افسر پلیس در محوطه دادگستری حاضر شدند و با کنترل مدارک هویتی فقط به وکلای دادگستری اجازه ورود به محوطه دادگستری را می دادند.

رییس کانون وکلای دادگستری آنکارا در سخنرانی خود گفت: “ما هرگز تسلیم چماقی که حکومت ظلم از زیر میز بیرون کشیده است نخواهیم شد.” او افزود: “ما ساکت نمی مانیم، ما نمی ترسیم و تسلیم نمی شویم.”

بیشتر بخوانید:

درگیری پلیس با وکلای معترض

وکلا سپس راهپیمایی به سمت مجلس را آغاز کردند ولی با پرتاب گاز اشک آور از سوی پلیس مواجه شدند. در جریان حمله پلیس برخی وکلای دادگستری دیده َشدند که بر روی زمین افتاده اند. با ممانعت از ادامه راهپیمایی وکلا، آن ها تحصنی در مقابل دادگستری آنکارا تشکیل دادند.

در همین حال اداره پلیس آنکارا با انتشار بیانیه ای راجع به تجمع وکلا در مقابل دادگستری آن ها را یک گروه کوچک توصیف کرد و گفت علیه وکلای دادگستری طرح دعوا خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که به وکلا گفته شد که راهپیمایی برنامه ریزی شده آن ها از دادگستری تا مجلس نقض قانون است، ولی در مقابل پلیس با حمله وکلا مواجه شد.

تحصن روسای کانون های وکلا مقابل مجلس

در همین حال گروه دیگری از سران کانون های وکلا تحصنشان در محوطه مجلس ترکیه را به منظور شرکت در مذاکرات کمیسیون قضایی راجع به پیش نویس لایحه ای به منظور تغییر ساختار کانون های وکلا را ادامه دادند.

روز ۱۲ تیر ماه بولنت توران رییس فراکسیون حزب حاکم عدالت و توسعه گفت که فقط سه نماینده از میان روسای کانون های وکلا می توانند در مذاکرات کمیسیون قضایی شرکت کنند.

او گفت به علت شیوع ویروس کرونا باید از تجمع پرهیز کرد. پیشنهاد توران با مخالفت روسای کانون ها مواجه شد، در عوض پیشنهاد دادند که ۲۰ نفر از آن ها در کمیسیون حاضر شوند ولی فقط سه نفر صحبت کنند.

با شکست مذاکرات، بیست رییس کانون وکلا تمام شب را بیرون مجلس اطراق کردند.

وکلای سراسر ترکیه هفته ها علیه برنامه دولت برای اصلاح کانون های وکلا اعتراض می کنند، آن ها می گویند که هدف از این برنامه ساکت کردن مخالفان است و منجر به سیاسی کردن حرفه آنها خواهد شد.

تحصن وکلا مقابل مجلس ترکیه
اعتراض وکلای ترکیه ؛ روسای کانون های وکلای ترکیه در حال تحصن مقابل مجلس

اعتراض وکلای ترکیه به لایحه دولت

 بر اساس لایحه ای که ۱۰ تیر توسط حزب عدالت و توسعه رییس جمهور طیب اردوغان به کمیسیون قضایی ارائه شد، چند کانون وکلا در هر استان ترکیه می توانند تشکیل شوند. در حال حاضر در هر استان فقط یک کانون مجاز به فعالیت است. کانون های وکلا می گویند این قانون گذاری جدید به قصد جداکردن، پراکنده کردن و کنترل آن ها انجام می شود.

مذاکرات حول پیش نویس لایحه ۱۲ تیر در کمیسیون قضایی شروع شد و پس از آن برای فرایند رای گیری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد. این پیش نویس لایحه به احتمال زیاد تصویب خواهد شد، زیرا حزب عدالت و توسعه و متحدش حزب جنبش ملی گرا اکثریت مجلس را در اختیار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا