جریمه های رانندگی سال ۱۴۰۳

وکلاپرس- سرانجام بر اساس وعده های قبلی ر هیئت دولت برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی، جریمه های رانندگی سال ۱۴۰۳ توسط سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شد.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس جداول منتشره از این مصوبه، رانندگی در حالت بی ارادگی و مصرف داروهای روانگردان و همچنین رانندگی در حالت مستی و مصرف مسکرات بیشترین جریمه را دارد و مبلغ آن یک میلیون . پانصد هزار تومان تعیین شده است. همچنین برای نگهداری سگ یا گربه درآغوش و در حین رانندگی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

متن مصوبه هیات وزیران درمورد جریمه های رانندگی سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۳ به پیشنهاد وزارتخانه‌های دادگستری، کشور و راه و شهرسازی و به استناد ماده (۲۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ و ماده (۲۸) اصلاحی قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹ تصویب کرد:

۱- عناوین و جریمه‌های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری- صنعتی به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود.

۲- تصویب‌نامه شماره ۱۶۹۴۳۲/ت۴۶۷۴۸ک مورخ ۲۸/۸/۱۳۹۰ و اصلاحات بعدی آن موضوع تصویب‌نامه‌های شماره ۱۶۵۸۷۹/ت۵۰۳۶۸هـ مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۴، شماره ۹۹۲/ت۵۷۴۹۰هـ مورخ ۹/۱/۱۳۹۹ و شماره ۲۷۹۸۲/ت۵۸۲۹۴هـ مورخ ۱۲/۳/۱۴۰۰ لغو می‌شوند.

محمد مخبر- معاون اول رییس‌جمهور

جداول جریمه های رانندگی سال ۱۴۰۳

توضیحات ذیل جداول:

۱- مبلغ جریمه تخلفات موضوع این جدول در ردیف‌های (۱۷)، (۲۴)، (۲۶)، (۲۸) و (۴۰) در صورت ارتکاب از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح، با یک‌سوم کاهش محاسبه می‌شود.

۲- مبلغ جریمه تخلفات موضوع ردیف‌های (۱) الی (۴)، (۶) و (۷)، (۱۱) الی (۱۵)، (۴۲)، (۴۶)، (۴۷)، (۱۴۸) و (۱۵۳) این جدول، در صورت ارتکاب از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین در آزادراه‌ها و جاده‌های بین شهری به‌استثنای وسایل نقلیه عمومی، با یک‌سوم افزایش محاسبه می‌شود.

۳- مبلغ جریمه تخلفات موضوع ردیف‌های (۱) الی (۴) و (۶) الی (۱۵)، (۴۲)، (۴۶)، (۴۷)، (۵۰)، (۱۱۹)، (۱۳۱)، (۱۳۵)، (۱۴۲)، (۱۴۷) و (۱۵۳) این جدول، در صورت ارتکاب با وسایل نقلیه عمومی، با دوبرابر افزایش محاسبه می‌شود.

۴- مبالغ مندرج در بندهای «۱»، «۲» و «۳» ماده (۷) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹، به ترتیب پنج میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، هفت میلیون و پانصد هزار (۷.۵۰۰.۰۰۰) ریال و سیزده میلیون (۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال و مبلغ مندرج در تبصره ماده (۸) قانون یادشده، پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

به گزارش اختبار بر اساس جداول منتشره از این مصوبه، رانندگی در حالت بی ارادگی و مصرف داروهای روانگردان و همچنین رانندگی در حالت مستی و مصرف مسکرات بیشترین جریمه را دارد و مبلغ آن یک میلیون . پانصد هزار تومان تعیین شده است.

مهم‌ترین‌ها:

عبور از چراغ قرمز: ۴۰۰ هزار تومان
ورود ممنوع: ۲۵۰ هزار تومان
توقف ممنوع: ۱۰۰ هزار تومان
توقف دوبله: ۱۵۰ هزار تومان
استفاده از موبایل: ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان
دنده عقب در بزرگراه: ۵۰۰ هزار تومان
لایی کشیدن: ۵۰۰ هزار تومان
نداشتن بیمه شخص ثالث: ۱۵۰ هزار تومان

جرائم سرعت غیرمجاز:

تا ۱۰ کیلومتر: ۱۰۰ هزار تومان
تا ۲۰ کیلومتر: ۱۵۰ هزار تومان
تا ۳۰ کیلومتر: ۲۰۰ هزار تومان
تا ۴۰ کیلومتر: ۲۵۰ هزار تومان
تا ۵۰ کیلومتر: ۳۰۰ هزار تومان
بیش از ۵۰ کیلومتر: ۵۰۰ هزار تومان

خروج از نسخه موبایل