گفت و گو

ادعای عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز: اصرار بر برگزاری آزمون وکالت در مرداد ماه سیاسی است

وکلاپرس –  فرشید فرحناکیان، عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت  گویی با شرق در خصوص چرایی برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۲ در تابستان ادعاهایی را مطرح کرد.

به گزارش وکلاپرس، آزمون وکالت در اغلب سال های گذشته در آبان یا آذر ماه در سراسر کشور برگزار می‌شد؛ به جز یک دو سال گذشته که به علت تعویق های مکرر و کرونا در ۳۰ تیر ۱۴۰۱ برگزار شد.

همچنین جمعی از داوطلبان شرکت در آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ با راه‌اندازی کمپین‌هایی تلاش کرده اند تا با بهانه گرمای هوا و ایام عزاداری محرم زمان برگزاری این آزمون‌ را تغییر دهند.

این در حالی است که سازمان سنجش امروز اطلاعیه اعلام تاریخ پرینت کارت و زمان‌ برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۲ را منتشر کرد که بر اساس آن کارت ورود به جلسه از ده مرداد قابل دریافت است و آزمون در ۱۳ مرداد برگزار خواهد شد.

این دومین آزمون وکالتی است که بعد از قانون تسهیل برگزار می‌شود

 فرشید فرحناکیان، عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت‌وگو با «شرق» روایتی جدید از اصرار بر این تصمیم دارد. فرحناکیان در این خصوص می‌گوید: «این دومین آزمون وکالتی است که بعد از قانون تسهیل کسب‌وکارها قرار است برگزار شود. نکته مهم درباره این آزمون این است که به دلیل تغییر زمان آزمون قبلی زمان برگزاری این آزمون هم با تغییراتی مواجه شده است. آزمون قبلی متأثر از کرونا و همچنین تصویب قانون تسهیل کسب‌وکارها تغییر کرده بود. به این ترتیب دومین آزمونی که قرار است براساس قانون تسهیل کسب‌وکارها برگزار شود برخلاف سایر آزمون‌ها که هرساله در آبان یا آذر برگزار می‌شد به میانه تابستان تغییر پیدا کرد».

بیشتر بخوانید:

منتقل کردن بی‌نظمی حاصل از آزمون سال قبل در آزمون امسال

فرحناکیان درباره مشکلاتی که برگزاری آزمون در میانه تابستان با خود به همراه دارد «برگزاری آزمون در میانه مرداد با مشکلاتی برای شرکت‌کنندگان همراه است که اعتراضاتی هم در این زمینه شکل گرفته است. به طور مشخص زمان برگزاری آزمون وکالت از سال ۱۳۷۲ به این سمت در آبان یا آذر هر سال بود. این تصمیم درست و عاقلانه‌ای بود که سال‌ها برگزارکنندگان آزمون در نظر گرفته بودند، چراکه در این زمان دمای محیطی شما نیاز به تنظیم خاصی ندارد. ما در ایران دو زمان برای برگزاری آزمون داریم که دمای هوا در سراسر کشور مناسب و بی‌نیاز از کنترل دمای محیطی است؛ یکی اواسط بهار و دیگری اواسط پاییز. متأسفانه امسال به جای اینکه تصمیم بگیرند بی‌نظمی حاصل از آزمون سال قبل را به نظم تبدیل کرده و آزمون را به پاییز منتقل کنند تصمیم گرفتند تا دوباره آزمون را در زمانی غیر از روال همیشگی و درست در میانه تابستان برگزار کنند. برگزاری آزمون در چنین زمانی در جنوب کشور دقیقا و در سایر مناطق ایران تحقیقا می‌تواند روی عملکرد داوطلبان تأثیر بگذارد. افزایش دمای محیطی به‌ویژه می‌‍‌تواند روی عملکرد داوطلبان زن آزمون تأثیر بگذارد».

بیشتر بخوانید:

یکی از دلایل اصرار بر برگزاری آزمون در این تاریخ، سیاسی است

عضو هیأت‌ مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین درباره اصرار به برگزاری آزمون در میانه تابستان توسط هیأت‌مدیره اسکودا هم به سیاسی‌کاری در این زمینه اشاره کرده و مدعی می‌شود: «به نظر من یکی از دلایل اصرار بر برگزاری آزمون در این تاریخ سیاسی است، چراکه هیئت‌مدیره‌ای که اکنون بر سر کار است در صورت برگزاری آزمون در پاییز دیگر بر سر کار نخواهد بود و برای همین اصرار دارند که در زمان حضور خودشان این آزمون برگزار شود. هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری که تصمیم‌گیر درباره تاریخ برگزاری آزمون است در آبان ماه با انتخاباتی مواجه است که به تغییر ترکیبش منجر می‌شود. کسانی که در حال حاضر بر سر کار در این هیئت‌مدیره هستند به دلیل اینکه دو دوره در این مقام بوده‌اند دیگر نمی‌توانند انتخاب شوند. برای همین من فکر می‌کنند این دوستان علاقه‌مندند پیش از انتخابات به هر قیمتی حتما این آزمون را برگزار کنند».

برگزاری آزمون در تابستان این سؤال را هم به وجود می‌آورد که آیا در آبان یا آذر ۱۴۰۲ هم با آزمون دیگری مواجه خواهیم بود یا اینکه زمان برگزاری آزمون‌ها قرار است همیشه در تابستان باشد. فرحناکیان در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «هیئت‌مدیره جدید باید بر سر کار بیاید و درباره آزمون جدید تصمیم بگیرد. در واقع تصمیم‌گیری درباره برگزاری آزمون وکالت را ۲۸ کانون وکلای مستقل ایران به اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری یا همان اسکودا سپرده‌اند. بنابراین باید انتخابات آبان برگزار شود و هیئت مدیره جدید بر سر کار بیاید تا درباره تاریخ آزمون تصمیم‌گیری کند».

منبع: شرق

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. خب شما که می‌دونی نزار برگزار بشه جلوی این سیاسی کاری رو بگیر یکبار برای یکبار هم که شده پشت مردم دانشجویان و مطالبه به حقشون بایستید شاید مثال بشید برای دیگران.

  2. کانون وکلای کشور وبرخی استانها بدنبال اپوزسیون سازی این تشکیلات به بهانه تغییرات قانونی اعمال شده هستند

    1. با سلام ، هر چند میدانم،پیام را نشر نخواهید داد،لاکن تکلیف ب گفتن میباشد،،مستند،شما مشکل حق کشی و کارهای خلاق قوانین قضایی که در بین اعضا هیت مدیره مرکز هست را اصلاح کنید، بعد مصاحبه بفرمایید،عضو هیئت مدیره شما کسیست که،علنا و با اعتماد ب نفس قانون کشور لگد مال میکند مستند
      َ

  3. به فرض انجام آزمون و قبولی این عزیزان باید با توجه به وضعیت این روزهای بازار وکالت ، این دوستان هم به خیل وکلای بیکار اضافه شوند ، مگر یک لایحه ای ارائه شود و وکالت اجباری شود تا کار برای همه عزیزان باشد .

  4. برگزاری آزمون را یکسال رها کنید هر کسی آمد درب کانون پذیرش کنید و پروانه وکالت بهش بدهید بعدش ببینیم این مجلسیان بی خاصیت خصوصا دکتر اقتصاد بی اقتصاد قمرالملوک حسینی سراغ کدام صنف میره؟؟؟ احتمالا بقالی چون قصاب زیاد داریم.

    1. از کسیکه خودش در سلک حقوقدان ،یا تحصیل کرده چنین رشته ایست،،بعد ب نماینده مردم توهین کند،بگفته شما نماینده اقتصاد نمی‌داند، شما که سواد حقوقی دارید،چرا ب نماینده مردم درواقع ب مردم توهین میکنید

    2. …..طوری صحبت از بیکاری وکلا می کنید .

      انگار وکیل هستین ومیخوااهید از وکلای کمتر مردم بهرمند بشوند ک قطعا به سود شماست شمایی که با نص قانون وازمون آسان محور وکیل شدید عمرا با طرح تسهیل قبول میشدین
      وکیل لایق بیکار نمی ماند ….

      1. طرح بسیار خوب و اقتصادی است چنانچه شما سواد درست داشته باشید هیچ تاثیری برایتان نخواهد داشت مگر اینکه توانایی کار در حرفه خود را نداشته باشید. و می‌خواهید در انحصار باشد….

  5. درود بر شما ولی چرا تاکنون هیچ منبعی یا مرجعی سلب حق ازمون سال ۱۴۰۰ گردن نگرفته یا حداقلی اظهارنظر از طرف صاحبنظران این عرصه نشده واقعا حقی مسلم از داوطلبین سلب شده

  6. سلام. واقعا هیچ کس الان پیدا نمیشه بیاد جلوی اینکار رو بگیره ما چه گناهی داریم که باید قربانی این دعواها باشیم آیا این حق ما است … لطفا کسی کاری انجام بده و صدای ما داوطلبین باشه که با هزار امید چشم به آزمون مساوی و عادلانه و در شرایط یکسان داریم در حال حاضر هم هر کس که پول داره با مبالغ هنگفت دوره های نکته و تست و آموزش شب آزمون و هزاران عنوان دیگه رو شرکت می کنه ما حداقل چیزی که می خایم عدالت برگزاری آزمون با فرصت یکسان اونا رو که به هر دلیل نداریم حداقل این یکی رو که دست مسئولین ایجاد کنند. این مطالب نوشتم اما می دانم هیچ فایده ای نداره و آب در هاونگ کوبیدن

  7. بحث در رابطه با عملکرد اسکودا مفصله. ابا ایجاد سکودا به عنوان اتحادیه کانونها، این نهادهای یادگار مرحوم مصدق تدریجا از تشکلهای حرفه ایی مبدل شدند به تشکلهای صنفی. تصمیمات و اقدامات اتحادیه کانون وکلا موجب اولین متهم نگاه غلط سیاسیون به نهاد مقدس وکالت به عنوان یکی از ارکان دادگریست. مصادیق زیدی از این سو عملکردها وجود داره که میشه اونها رو بیان کرد. ولی خب باید بپذیریم در این شرایط که برخی استقلال نهاد وکالت رو هدف گرفتند هر انتقادی به عملکرد اسکودا زمینه سو استفاده این افراد میشه. فعلا بهترین اقدام سکوت و دعا برای بازگشت کانونها به مسیریست که مرحوم دکتر مصدق برای اونها ترسیم کرده بود.

  8. یعنی واقعاً هوا دوروز بی سابقه گرمه و روز جمعه درست میشه ؟؟؟چرا هیچوقت هیچکی به فکر مردم ایران و هم نوعان خود نیست ؟؟؟خودخواهی تا کی؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا