دیدگاهویژه

رییس قوه قضاییه شکاف بین قوه قضاییه و کانون وکلا را ترمیم کند

سید مهدی حجتی: وقتی مدیران نهاد وکالت کشور حتی برای مراسم معارفه رییس جدید قوه قضاییه دعوت نمی شوند، طبعاً این احساس به وجود می آید که قوه قضائیه نگاه مثبتی نسبت به جامعه وکالت کشور ندارد.

وکلاپرس- سیدمهدی حجتی با اشاره به شکاف بین قوه قضاییه و جامعه وکالت و ایجاد فضای دو قطبی، انتظارات از رئیس جدید قوه قضاییه را در دوره پیش رو برشمرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، دکتر سیدمهدی حجتی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز، درباره انتظارات از رئیس جدید قوه قضائیه گفت: رییس جدید قوه قضاییه در دوره پیش رو باید با تغییر برخی از رویکردهای در مجموعه تحت مدیریت خویش، قوه قضائیه را از وضع موجود به سمت و سوی وضع مطلوب و در راستای تحقق کامل وظایف این قوه در قانون اساسی سوق دهد.

اجرای دقیق و کامل قانون اساسی

عضو هیأت مدیره کانون مرکز با اشاره به وظایف قوه قضاییه در قانون اساسی گفت:  اجرای دقیق و کامل اصل ۱۵۶ قانون اساسی و تمرکز بر اجرای وظایف محوله به قوه قضاییه در این اصل از قانون اساسی بالاخص گسترش عدل و آزادی های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور باید در اولویت رئیس جدید قوه قضائیه باشد.

بیشتر بخوانید: رییس جدید قوه قضاییه به دنبال امنیت قضایی با حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری باشد

این وکیل دادگستری با بیان اینکه قوه قضاییه کارکردی کاملاً متمایز از سایر قوا در کشور دارد گفت: اساس کار در قوه قضاییه باید مبتنی بر عدالت محوری، ظلم ستیزی و احقاق حقوق عامه و پاسداری از حقوق مردم باشد و چنانچه ضعفی در این راستا درعملکرد قوه قضاییه وجود داشته باشد، طبعاً با هیچ توجیهی نمی توان از کنار آن گذشت.

تربیت وکیل دادگستری در زمره وظایف قوه قضائیه نیست

حجتی گفت: قوه قضاییه در بخش های مختلف نیاز به اصلاح و بازنگری در کارکردهای نهادهای زیرمجموعه خویش و در مواردی نیاز به حذف نهادهایی دارد که وجود و فعالیت آنها هیچ ارتباطی به وظایف این قوه ندارد و رییس جدید قوه قضائیه به لحاظ تجربه و سابقه ای که در این قوه دارد، می تواند به راحتی این نقاط ضعف را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: دکتر کوشا: وجود یک سیستم موازی را قبول نداشته و نداریم و نخواهیم داشت

این عضو هیأت مدیره کانون مرکز با بیان اینکه تربیت وکیل دادگستری در زمره وظایف قوه قضاییه نیست، افزود: متأسفانه با تصویب ماده ۱۸۷ در قانون برنامه سوم توسعه، قوه قضائیه با ورود و دخالت در حوزه وکالت کشور مبادرت به تشکیل یک نهاد موازی در کنار کانون های وکلا کرد که مآلاً باعث ایجاد یک فضای دو قطبی در جامعه وکالت کشور شد و قوه قضائیه را در مظان قانون گریزی و حمایت از یک نهاد نوپا که فعالیت آن با چالش قانونی مواجه است قرار داد.

این وکیل دادگستری افزود: رییس جدید قوه قضاییه باید با جدیت هرچه تمامتر در مورد ادامه فعالیت این نهاد موازی تصمیم گیری کرده و امور وکالت را در کشور مانند سایر کشورهای پیشرفته و رو به پیشرفت جهان به کانون های وکلا واگذارد و به وظایف اصلی و سازمانی خویش بپردازد.

محسنی اژه ای شکاف بین قوه قضائیه و کانون وکلا را ترمیم کند

حجتی با بیان اینکه در حال حاضر علی رغم تمامی تلاشی که کانون های وکلا برای تعامل با قوه قضائیه به خرج می دهند، فاصله و شکاف چشمگیری میان این دو نهاد وجود دارد، افزود: اقل انتظار جامعه وکالت مستقل کشور آن است که آقای محسنی اژه ای در مسند جدید، شکاف بین قوه قضاییه و کانون وکلا را ترمیم کند و اجازه ندهد که رابطه این دو نهاد در کشور بیش از این دچار آسیب شود؛ زیرا متضرر اصلی تداوم چنین وضعیتی قطعاً مردم خواهند بود.

قوه قضاییه نگاه مثبتی نسبت به جامعه وکالت کشور ندارد

این عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز گفت: وقتی مدیران نهاد وکالت کشور حتی برای مراسم تودیع رییس سابق و معارفه رئیس جدید قوه قضاییه دعوت نمی شوند و قوه قضاییه سهواً یا عمداً کانون های وکلا را نادیده می انگارد، طبعاً این احساس به وجود می آید که قوه قضاییه نگاه مثبتی نسبت به جامعه وکالت کشور ندارد. آقای محسنی اژه ای در همین ابتدای کار از بسیاری از فعالین اجتماعی، سیاسی و مطبوعاتی درخواست کرد تا نقطه نظرات خویش را برای بهبود عملکرد قوه قضائیه به ایشان اعلام کنند؛ لیکن در این رابطه هیچ کسب نظری از کانون های وکلای کشور به عمل نیاورد که این موارد نشانه های خوبی برای بهبود رابطه قوه قضاییه با کانون وکلا نیست.

بیشتر بخوانید:

حجتی گفت: تقویت جایگاه دیوان عالی کشور که روند رو به نزولی را طی می کند و استفاده از قضات فاضل و مجرب در این نهاد و ارائه لوایح قانونی به مجلس شورای اسلامی برای افزایش نقش نظارتی دیوان عالی کشور بر حسن اجرای قانون در مراجع قضایی یکی دیگر از انتظاراتی است که جامعه حقوقی کشور از رئیس قوه قضائیه دارد.

نهادینه کردن قانون مداری در مجموعه تحت مدیریت قوه قضاییه

وی افزود: اگر در قوه قضائیه، قانون فصل الخطاب باشد و آئین نامه ها و بخش نامه های رئیس قوه قضائیه با کمترین اصطکاک با قانون به تصویب برسند، نتیجتاً اجرای آنها نیز در عمل با چالش مواجه نشده و به نحو احسن به اجرا درخواهند آمد؛ به همین دلیل انتظار می رود که رئیس جدید قوه قضائیه، ضمن نهادینه کردن بیش از پیش قانونمداری در مجموعه تحت مدیریت خویش، از تصویب آئین نامه های و بخشنامه هایی که ممکن است خلاف قانون و یا در تعارض با آن باشد خودداری نماید و اگر چنین اشکالاتی در گذشته و در روند تصویب برخی از آئین نامه ها و بخشنامه ها وجود داشته است، در اسرع وقت نسبت به اصلاح آنها قیام کند تا قوه قضائیه به عنوان نهادی که باید نماد قانونمداری در کشور باشد، در جایگاه رفیع خویش قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه برنامه های خود را به عموم مردم اعلام کند

وی افزود: آقای محسنی اژه ای در دوره پیش رو باید با تغییر برخی از رویکردهای در مجموعه تحت مدیریت خویش، قوه قضائیه را از وضع موجود به سمت و سوی وضع مطلوب و در راستای تحقق کامل وظایف این قوه در قانون اساسی سوق دهد.

بیشتر بخوانید: شیوه تصویب آیین نامه جدید خاطره بدی را در اذهان بجا گذاشت و موجب بی اعتمادی شد

حجتی در پایان گفت: رئیس قوه قضائیه با برنامه محوری و تنظیم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و تعیین بازه زمانی اجرای آنها، برنامه های خویش را به عموم مردم اعلام کند تا افکار عمومی بتواند قضاوت درست تر و بهتری را نسبت به عملکرد ایشان در طول تصدی ریاست قوه قضائیه از خود ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا