اخبار

جزییاتی جدید از پرونده افشای فایل صوتی ظریف در توضیح یکی از وکلای پرونده

وکلاپرس- ثمین چراغی وکیل مدافع دو تن از افرادی که تحت عنوان مطلع پرونده فایل صوتی ظریف مورد بازجویی و تفتیش قرار گرفته‌اند، جزییات جدیدی از پرونده افشای فایل صوتی ظریف را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویداد ۲۴، وکیل ثمین چراغی در خصوص پرونده ” افشای فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف با مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری ” از پیگیری همه نهادهای امنیتی در این پرونده خبر داد و گفت: هنوز متوجه نشدیم ضابط و شاکی پرونده کیست.

 ثمین چراغی وکیل دو تن از افرادی که تحت عنوان مطلع پرونده فایل صوتی ظریف مورد بازجویی و تفتیش قرار گرفته‌اند گفت: در رابطه با پرونده فایل صوتی ظریف چندین نفر را احضار کرده‌اند که البته به آن‌ها گفتند دعوت شدند، چون واژه احضار برای متهم به کار می‌رود، ولی اتهامی متوجه موکل‌های من نبوده است.

همه وسایل الکترونیک موکلانم ضبط شده است

او توضیح داد «از همان روز‌های اول که آقای حسام الدین آشنا برکنار شد، تعداد زیادی از این افراد ممنوع الخروج شدند و منزل بعضی از این‌ها هم تفتیش شد. به بعضی از این افراد هم گفته شد گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپشان را تحویل بدهند. از همان تاریخ هم در مورد موکل بنده هنوز تلفن همراه، لپ‌تاپ و وسایل الکترونیکی اش را تحویل نداده‌اند.

بیشتر بخوانید:

در برگه تفتیش جرم عنوان نشده بود

چراغی درباره نحوه تفهیم اتهام افراد گفته «از آنجایی که موکل‌های من تحت عنوان مطلع بازجویی شده‌اند، تفهیم اتهام نشدند. او گفته در زمان تفتیش منزل یکی از موکلانش در محل حضور داشته است. به گفته چراغی در زمان تفتیش از ماموران سوال کرده که اتهام موکلش چیست و آن‌ها گفتند اتهامی ندارد و تنها مطلع پرونده است. در برگه تفتیش هم ذکر شده بود که همه آلات و ادوات مربوط به «جرم» مصادره می‌شود، اما عنوان جرم اتهامی به موکلانش ذکر نشده بود.

همه نهادهای امنیتی پیگیر پرونده فایل صوتی ظریف هستند

این وکیل دادگستری درباره ضابط پرونده هم ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته ما هنوز متوجه نشدیم ضابط و شاکی پرونده کیست. ظاهرا چندین نهاد اعم از حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات همزمان در حال پیگیری پرونده افشای فایل صوتی ظریف هستند.

فایل افشا شده قرار بود با درجه طبقه‌بندی آرشیو شود

 افشای فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف با مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری بازتاب زیادی در ماه‌های پایانی سال گذشته داشت؛ به حدی که اثرات آن همچنان ادامه دارد. فایل افشا شده مربوط به مصاحبه‌های مجموعه «آن سوی دولت» با وزیران و معاونان رئیس جمهور «در چارچوب تاریخ شفاهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم» بود که قرار بوده «با درجه طبقه‌بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفتگو با توافق مصاحبه‌شونده‌ها در یک نهاد مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر شود و در دسترس عموم قرار گیرد.»

بیشتر بخوانید:

پس از انتشار عمومی این فایل قوه قضاییه پرونده‌ای برای این اتفاق تشکیل داد و در اردیبهشت ماه سال جاری، دادسرای تهران از تشکیل پرونده قضایی در ارتباط با «فایل صوتی طبقه‌بندی شده از وزیر امور خارجه» ایران خبر داد.

نزدیک به ۱۹۰ نفر در فهرست افراد متهم و مطلع

خردادماه امسال غلامحسین اسماعیلی سخنگوی وقت قوه قضائیه ایران اعلام کرد در پرونده مربوط به انتشار فایل صوتی محرمانه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، «افرادی» ممنوع الخروج و برخی نیز «تفهیم اتهام» و با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. نزدیک به ۱۹۰ نفر از افرادی که از نزدیک و دور با موضوع انتشار فایل صوتی در ارتباط بوده‌اند، در فهرست افراد متهم و مطلع قرار گرفته‌اند. از جمله این افراد باید به اسامی محمدجواد ظریف، محمد قوچانی، حسام الدین آشنا، سعید لیلاز، عباس عبدی، حمیدرضا جلایی‌پور، بهزاد نبوی، آسعید گنجی اشاره کرد. البته سعید آگنجی در ایران نیست. او همان فردی است که نامه رد صلاحیت علی لاریجانی را نیز افشا کرد. همچنین نام چندین روزنامه‌نگار هم در فهرست افراد درگیر پرونده تحت عناوین مطلع یا متهم دیده می‌شود

منبع: رویداد ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا