اخبار کانون هاویژه

تفاهم نامه همکاری کانون وکلای کرمان با دادگستری استان کرمان

وکلاپرس ـ در تفاهم‌نامه همکاری کانون وکلای کرمان با دادگستری استان کرمان ، وکلا باید کمال مساعی خود برای ایجاد صلح و سازش در دعاوی را انجام داده و دادگستری نیز وظیفه دارد دعاوی تخصصی را برای تنظیم دادخواست به کانون وکلا ارجاع دهد.

به گزارش وکلاپرس ، کانون وکلای کرمان با همکاری دادگستری این استان تصمیم دارد در راستای کاهش ورودی پرونده به دادگستری این استان و تنظیم دقیق برخی دادخواست های حقوقی مراجعین به دادگستری نقش قعال تری را ایفا نماید.

بیشتر بخوانید: تصمیمات راهبردی کانون وکلای کرمان جهت همکاری با دادگستری

در ادامه متن تفاهم نامه همکاری حقوقی کانون وکلای کرمان با دادگستری استان کرمان را خواهید خواند:

تفاهم نامه همکاری کانون وکلای کرمان با دادگستری استان کرمان

ماده یک: کلیات و طرفین تفاهم:

در راستای اجرای سیاست کلی و تحولی قوه قضاییه و به‌منظور کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری این تفاهم‌نامه فی‌مابین دادگاه‌های عمومی، انقلاب شهر کرمان که من‌بعد دادگاه نامیده می‌شود با نمایندگی حاج‌آقا ابراهیمی رییس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهر کرمان از یک ‌طرف و کانون وکلای دادگستری کرمان که در این سند اختصاراً کانون خوانده خواهد شد با نمایندگی آقای علی خواجویی راد، رییس کانون وکلای دادگستری کرمان ، منعقد می‌گردد.

ماده دو:

مدت تفاهم‌نامه از تاریخ ۱/۰۵/۱۳۹۹ به مدت یک سال می‌باشد و با توافق طرفین قابل تمدید است.

ماده سه: موضوع تفاهم:

عبارت است توسل به شیوه‌های قانونمند جهت کاهش ورودی پرونده‌های غیر ضرور به دادگستری از طریق:

الف. فراهم نمودن موجبات صلح و سازش و اصلاح ذات البین از طریق مذاکره.
ب. پیشنهاد استفاده از نهاد داوری و حل‌وفصل اختلافات از طریق داور مرضی‌الطرفین.
ج. معاضدت حقوقی قبل از اقامه دعوا و نظارت بر تنظیم دادخواست.
د. تنظیم دادخواست دعاوی تخصصی و لوایح در موارد مشخص بنا به تقاضا و موافقت متقاضی

ماده چهار: تعهدات طرفین

الف. کانون متقبل می‌گردد با اطلاع‌رسانی و ابلاغ، وکلای عضو کانون را متقاعد و متعهد نماید در راستای انجام وظایف ذاتی وکیل، قبل از اقدام به طرح دعوا یا دفاع، کمال مساعی و اهتمام خود در جهت حل ‌و فصل موضوع از طریق سازش را به عمل‌آورند. کانون نسبت به پیش‌بینی سیاست‌های تشویقی وکلایی که موفق به اصلاح ذات البین شوند. اقدام و با توجه به تعداد دعاویی که قبل از اقامه یا حین دعوا به صلح خاتمه یافته باشد از وکلا، تقدیر به عمل خواهد آورد.

ب- ۱. دادگاه متقبل گردید دعاوی اقامه‌ شده که بنا به تشخیص محکمه یا موافقت خواهان احتمال حل‌ و فصل اختلاف از طریق داوری وجود دارد یا در مستند دادخواست داوری پیش ‌بینی ‌شده باشد ضمن حفظ اصل، بدل پرونده را به کانون ارسال نماید.

ب- ۲. کانون متعهد می‌گردد با دعوت از طرفین و تفهیم محاسن و خصوصیات نهاد داوری مراتب موافقت‌نامه ارجاع امر به داوری کانون و حق‌الزحمه داور را به طرفین تفهیم و در صورت قبولی از طریق ارجاع امر به احد از وکلای صاحب‌نظر در امور داوری اقدام و در بازه تعیین‌شده نسبت به رسیدگی و صدور حکم یا گزارش اصلاحی اقدام نماید.

تبصره یک: در صورت عدم توافق طرفین بر رسیدگی از طریق داوری، کانون بلافاصله مراتب را جهت اقدام صلاحدید بعدی به دادگاه اعلام و ارسال می‌نماید.

ج- ۱. به‌منظور فراهم نمودن موجبات معاضدت حقوقی قبل از اقامه دعوا دادگاه متقبل گردید هماهنگی لازم با حداکثر ۵ دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر کرمان انجام و تدابیری را اتخاذ نماید که متصدیان محترم این دفاتر نسبت به تجهیز دفتر معاضدت و مشاوره حقوقی اقدام نمایند.

ج- ۲. کانون متقبل گردید به‌جای معرفی وکیل جهت معاضدت در محل دادگاه و دادسرا نسبت به تعیین وکیل یا کارآموز و معرفی کتبی آن‌ها به متصدی دفتر خدمات قضایی اقدام نماید وکلای معرفی شده نسبت به انجام معاضدت حقوقی رایگان و هدایت متقاضیان به اقامه دعوی در قالب تعیین شده قانونی اقدام خواهند کرد.

د- ۱. دادگاه عناوین دعاوی تخصصی و مهمی که ضرورت تنظیم دادخواست توسط وکیل را تشخیص می‌دهد استخراج، احصاء و به کانون و متصدیان محترم دفاتر قضایی اعلام و به دفاتر، ابلاغ می‌نماید که قبل از ثبت دادخواست مربوط به این دعاوی متقاضی را ارشاد و توصیه نمایند که جهت تنظیم دادخواست به وکلای دادگستری مراجعه نمایند.

د- ۲. کانون به وکلای عضو خود ابلاغ و اعلام می‌نماید در موارد مراجعه متقاضی با رعایت موازین قانونی و مطالعه مدارک و مستندات و تعیین و اخذ حق المشاوره و هزینه تنظیم دادخواست طبق تعرفه مصوب رییس محترم قوه قضاییه دادخواست قانون را تنظیم و پس از تأیید و تصدیق، به متقاضی تحویل نمایند.

تبصره: با توجه به اختلاف نظرات حقوقی در خصوص عناوین دعاوی تقدیمی و توجهاً به اینکه تعهد وکیل از نوع تعهد به‌وسیله بوده و نتیجه رسیدگی به دعوا را حاکم محکمه تعیین می‌نماید. وکلاء باید نهایت اهتمام خود را در تنظیم دقیق و قانونی دادخواست مبذول نمایند و چنانچه دادخواست تنظیمی توسط وکیل به لحاظ تقصیر وی به تشخیص مراجع انتظامی کانون رد شود متقاضی می‌تواند مطابق با قواعد مسیولیت مدنی به وکیل مقصر مراجعه نماید.

ماده پنج:

این تفاهم‌نامه در چهار ماده و ۱۱ بند و ۲ تبصره در تاریخ ۱/۰۵/۱۳۹۹ در محل دادگستری کرمان امضاء و مبادله گردید.
رییس‌کل دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان کرمان رییس کانون وکلای دادگستری کرمان

تفاهم‌نامه همکاری حقوقی کانون وکلای کرمان و دادگستری کرمان
تفاهم‌نامه همکاری حقوقی کانون وکلای کرمان و دادگستری کرمان

منبع: روابط عمومی کانون وکلای کرمان

بیشتر بخوانید: کارگروه مشترک کانون وکلای خراسان و دادگستری خراسان رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا