اخبار بین المللی

واکنش‌ها به تصویب لایحه مهاجرستیز اخراج پناهجویان در پارلمان دانمارک

وکلاپرس– پارلمان دانمارک قانونی را تصویب کرد که به این کشور امکان می دهد پناهجویان را به کشورهای خارج از مرزهای اروپا و یا کشور مبدا منتقل کند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز، پارلمان دانمارک با نادیده گرفتن درخواست و تقاضای مهم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و نهادهای غیردولتی حامی حقوق پناهجویان، به لایحه دولت رای مثبت داد.

اخراج پناهجویان به مقصد کشور مبدأ یا کشور ثالث

این لایحه با ۷۰ نماینده موافق و ۲۴ نماینده مخالف، به دانمارک اجازه می دهد پناهجویانی را که وارد خاک این کشور می شوند به مراکز پناهندگی در یک کشور شریک، به طور بالقوه خارج از اروپا، بفرستد. بدین ترتیب پرونده این پناهجویان یا در کشور ثالث بررسی می شوند و یا اینکه مستقیما این افراد به کشورهای خود فرستاده (اخراج) می شوند.

بیشتر بخوانید: طرح جدید دولت بریتانیا برای پذیرش پناهجویان و مهاجران

دانمارک هنوز با یک کشور شریک در این زمینه به توافق نرسیده است اما گفته می‌ شود که در حال مذاکره با چندین کشور نامزد همکاری در این خصوص است.

اعتراض و واکنش به تصویب قانون مهاجرستیز دانمارک

با تصویب این لایحه، واکنش‌ های متعددی از سوی نهادها و سازمان های مختلف صورت گرفته است.

شارلوت اسلنته، دبیرکل شورای پناهندگان دانمارک، یک سازمان غیردولتی، در بیانیه ای به این لایحه ضدحقوق بشری اعتراض کرد و گفت: «عدم رسیدگی به درخواست های پناهندگی هم غیرمسئولانه است و با همبستگی های بشری بی ارتباط است.»

علاوه بر این، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) ماه گذشته از دانمارک خواست تا چنین لایحه ای را تصویب نکند. جیلیان تریگز، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفته بود: «چنین قوانینی حقوق کسانی را که به دنبال ایمنی و حفاظت هستند تضعیف می کند، آنها را به مثابه شیطان معرفی و مجازات می کند و در نهایت امکان دارد زندگی آنها را به خطر بیندازد.»

بیشتر بخوانید: دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت پناهنده ایرانی را رد کرد

همچنین سازمان ملل متحد نیز نسبت به این قانون، موضع گرفته و به شدت با آن مخالفت کرده است. فیلیپو گراندی، رییس کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد، تاکید کرد که اجرای این قانون سبب اخراج اجباری پناهجویان و انتقال آنها به خارج از این کشور می شود.

وی همچنین تاکید کرد که این اقدام نوعی سلب مسئولیت از سوی کشور دانمارک در قبال قوانین بین‌ المللی و نادیده گرفتن حقوق پناهجویان آسیب‌ پذیر است.

مسئول ارشد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تاکید کرد این نهاد بارها نسبت به لایحه پیشنهادی دولت دانمارک ابراز نگرانی کرده است و برای منصرف کردن مقامات دانمارکی از تصویب و اجرای قانونی آن مشاوره‌ها و راه‌ کارهای عملی جایگزین ارائه داده بود.

بیشتر بخوانید: حقوق پناهندگان در ایران

گفتنی است دانمارک در حال حاضر یکی از سختگیرانه‌ ترین مواضع را در میان کشورهای اروپایی در قبال مسئله مهاجرت دارد و همواره اعلام کرده که تنها در چارچوب نظام سهمیه‌ بندی سازمان ملل متحد حاضر به پذیرش پناهجو است. این کشور قصد دارد پذیرش پناهجویان در این کشور را به عدد ۰ برساند.

منبع: یورونیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا