اخبار قوه قضاییهویژه

معاونت حقوقی قوه قضاییه: آیین‌ نامه جدید لایحه استقلال لازم الاجرا و آیین نامه قبلی منسوخ است

وکلاپرس ـ معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه آیین نامه تازه ابلاغ شده لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را لازم الاجرا و آیین نامه مورخ ۱۳۳۴ این قانون را منسوخ برشمرد.

به گزارش وکلاپرس، بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی وامور مجلس قوه قضاییه در پی تصویب آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۰، مراتب لازم الاجرا بودن این آیین‌نامه از سوی حجت الاسلام مصدق( قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه) به کانون‌های وکلا، مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه و مراجع قضایی کشور ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: بیانیه کانون‌های وکلای دادگستری: مخالفت صریح خویش را با آیین‌نامه ناقض استقلال کانون وکلا اعلام می‌کنیم

 بر اساس اعلام معاونت حقوقی قوه قضاییه، آیین‌نامه مذکور در اجرای سیاست‌های کلی امنیت قضایی مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ با اصلاحات بعدی‌، و بنا به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری در ۱۶۴ ماده تهیه و تدوین شده و بر اساس ماده ۱۶۳این مقرره، در اجرای مواد ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۱ و ۲۶ لایحه استقلال، معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه  مأمور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آن است.

در گزارش منتشر شده در پایگاه معاونت حقوقی قوه قضاییه راجع به دیگر آیین نامه های حوزه وکالت آمده است:

با اجرایی شدن آیین‌نامه اخیر‌التصویب، آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۴ و آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۸۸ از تاریخ ۱۴۰۰/۴/۲ نسخ می‌ شود.

  شایان ذکر است، علاوه بر نسخ آیین‌نامه‌های مذکور،‌ «نظامنامه وکالت مصوب ۱۳۱۶» نیز در موارد مغایر، در پی ابلاغ و اجرایی شدن «آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» مصوب ۱۴۰۰/۴/۲، ملغی به شمار می‌رود.

به نظر می آید خبر منتشر شده در پایگاه رسمی معاون حقوقی قوه قضاییه در واکنش به بیانیه روز جمعه اسکودا بوده است که در آن کانون های وکلای دادگستری به صورت رسمی مخالفت صریح خود را با آیین نامه جدیدالتصویب اعلام کرده و آن را غیر قابل اجرا دانستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا