اخبار بین المللیویژه

دولت فرانسه جسد وکیل «ژیزل حلیمی» را به پانتئون منتقل می کند

وکلاپرس- نهادهای فعال مدنی در فرانسه از امانوئل ماکرون، رییس جمهور این کشور، خواسته اند تا بقایای جسد وکیل ژیزل حلیمی به آرامگاه مشهور «پانتئون» منتقل کند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز، دولت فرانسه تصمیم گرفته است تا بقایای جسد «ژیزل حلیمی»، وکیل سرشناس الجزایری و فرانسوی را به آرامگاه مشهور پانتون(آرامگاه مشاهیر فرانسه) منتقل کند.

آرامگاه پانتئون و درخواست برای تدفین ژیزل حلیمی در این مقبره
آرامگاه پانتئون و درخواست برای تدفین ژیزل حلیمی در این مقبره

به گزارش این رسانه، ماکرون قصد دارد از وکیل ژیزل حلیمی، حقوقدان، مبارز ضد استبداد و استعمار و مدافع حقوق زنان که از استقلال الجزایر در مقابل فرانسه حمایت و استفاده از شکنجه توسط ارتش فرانسه علیه  محکوم می کرد، تجلیل کند.

شهرت ژیزل حلیمی در مقام وکیل دادگستری معلول سیاسی بودن دادرسی‌ها و اتهامات سیاسی وارده به متهمانی است که موکل او بوده‌اند. کسانی که ژیزل حلیمی دفاع از آنان را بر عهده می‌گرفت مبارزانی سیاسی‌ بودند که برای استقلال تونس و الجزایر فعالیت کرده و تحت پیگرد قضایی دادگستری فرانسه قرار می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید:

 از جمله این متهمین جمیله بوپاشا مبارز معروف الجزایری بود که در زندان مورد شکنجه و تجاوز سربازان فرانسوی قرار گرفت. وکیل حلیمی تلاش فراوانی برای تبرئه و آزادی بوپاشا هم در دادگاه و هم در مجامع و تریبون های رسمی و غیر رسمی کرد.

ژیزل-حلیمی-در-کنار-سیمون-دوبووار-در-یک-کنفرانس-خبری-درباره-جمیله-بوپاشا-در-سال
ژیزل-حلیمی-در-کنار-سیمون-دوبووار-در-یک-کنفرانس-خبری-درباره-جمیله-بوپاشا-در-سال

ژیزل حلیمی در فرانسه

 ژیزل حلیمی از سال ۱۹۵۶ ساکن پاریس بود و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حقوق، به عضویت کانون وکلای فرانسه درآمد.

حلیمی همچنین از فعالان حقوق بشری و حقوق زنان در فرانسه بود که بیش از ۶۰ سال در این زمینه فعالیت کرد و نامی ماندگار در اذهان شهروندان فرانسوی به جای گذاشت.

این وکیل سرشناس فرانسوی ۷ مرداد ۱۳۹۹(۲۸ ژوئیه ۲۰۲۰) در پاریس درگذشت و در قبرستان «پرلاشز» این شهر دفن شد. تدفین کنندگان در مراسم خاکسپاری وی خواستار آن شدند که پیکر این وکیل دادگستری در آرامگاه پانتئون دفن شود.

پانتئون آرامگاهی است که تعداد کمی از مشاهیر فرانسوی همچون ژان ژاک روسو، ولتر، ویکتور هوگو، ماری کوری دفن شده اند. در صورتی که جسد ژیزل حلیمی نیز به این آرامگاه منتقل شود، وی ششمین زن فرانسوی است که در این مقبره دفن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا