دیدگاه

لعیا جنیدی: اگر نشود به کانون وکلا اعتماد کرد، به هیچ نهاد صنفی دیگری هم نمی‌شود اعتماد کرد

وکلاپرس _ لعیا جنیدی در آیین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری گیلان تاکید کرد باید به نهادهای حرفه‌ای در کشور اعتماد کرد و اگر نشود به کانون وکلا اعتماد کرد پس به هیچ نهاد دیگری هم نمی‌شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان، وکیل لعیا جنیدی(معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت حسن روحانی) در آیین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای گیلان (ورودی۱۳۹۹) که چهارشنبه هفته گذشته در تالار گلستان شهر رشت برگزار شد، عنوان کرد:  وکلا روح مرجع و راهبران جامعه بوده و جدای از جایگاه صنفی، معتمدان اجتماعی مردم هستند.

بیشتر بخوانید:

این گام در عین مهم‌بودن بسیار پرچالش است

جنیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر رشت و در جمع خانواده کانون وکلای دادگستری گیلان گفت: شما در این لحظه کارآموز و بلافاصله پس از ادای سوگند و تحلیف یک وکیل هستید و وظیفه سترگ و خطیری برعهده شماست. راه سختی را طی کرده اید و آزمون‌های متعددی را پشت‌سر گذاشتید و اکنون هر یک از شما یک متخصص در علم وکالت و حقوق هستید و مسیری در جهت ساختن یک ایران بهتر را برگزیده اید؛ این گام در عین مهم‌بودن، بسیار پرچالش است.

تفکیک قوا لازمه قدرت عمومی و سیاسی است

جنیدی که معاونت حقوقی رییس جمهور در دولت دوازدهم را بر عهده داشت، با اشاره به قاعده تفکیک قوا در قانون اساسی گفت: تفکیک قوا لازمه قدرت عمومی و سیاسی است و به قول دکتر کاتوزیان حکایت قدرت، حکایت آب است که حجم زیاد آن می‌تواند به مانند یک سیل بنیان‌کن عمل کند. طبع قدرت نیز همین‌گونه است و تفکیک قوا می‌تواند چنین نتیجه‌ای داشته باشد.

نهاد وکالت نه فقط خودش باید مستقل عمل کند بلکه اجزای این نهاد هم باید بتوانند مستقل عمل کنند

این حقوقدان خطاب به کارآموزان خاطرنشان کرد: کار شما در ارتباط تنگاتنگ با قوه قضائیه است و این نهاد باید به صورت پیش‌فرض استقلال داشته باشد و مستقل از دو نهاد دیگر کار کند تا قوانین توسط مقامات اجرایی انجام شود. این نهاد نه فقط خودش باید مستقل عمل کند بلکه اجزای این نهاد هم باید بتوانند مستقل عمل کنند. به غیر از جنبه نهادی از جنبه فردی نیز این استقلال مهم است. به همین جهت اصل ۱۶۴ قانون اساسی اشاره می‌کند برای اینکه مطمئن بشوند قاضی تحت تاثیر ملاحظات شخصی نیست. یا در ماده ۹۱ قانون آیین دادرسی مدنی که به رد دادرس اشاره دارد و موردی است که می‌تواند استقلال را تحت تاثیر قرار بدهد. این شروط برای آن است که خاطرجمع شویم بجز نهاد قدرت و مقامات که ممکن است اعمال نفوذ بر قاضی کنند، طرفین و موضوع دعوا هم روی قاضی موثر واقع نشوند.

بیشتر بخوانید:

جنیدی تاکید کرد: گاهی در زمینه استقلال که صحبت می‌کنیم، شبهه به وجود می آید. استقلال و بی طرفی نباید طوری تفسیر بشود که یک درک نادرستی از آن ایجاد شود.

اگر ما نتوانیم به وکلا و فضای حرفه ای‌شان اعتماد کنیم، به چه کس دیگری میشود اعتماد کرد؟

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: همه ما استقلال محاکم و کانون وکلا را به عنوان یک نهاد مستقل خود انتظام می‌خواهیم؛ به دلیل اینکه اعتقاد داریم باید به جامعه اعتماد کرد. در یک کشور باید به یک ملت اعتماد کرد و بنابراین باید به نهادها به ویژه نهادهای حرفه‌ای، حسب اینکه متخصص هستند و دانش و تجربه دارند بیشتر اعتماد کرد. به همین جهت اگر ما نتوانیم به وکلا و فضای حرفه ای‌شان اعتماد کنیم به چه کس دیگری میشود اعتماد کرد؟ کانون وکلا موجه‌ترین گروهی است که بشود به آن اعتماد کرد که قادر است اُمورش را خودش اداره کند و حسب آن دانشی که نسبت به قانون و نظامات دارد و قدرتی که در درک قانون و برای حفظ حقوق و آزادی‌ها دارد از راه تخصصی که به دست آورده است. مسلماً اگر نشود به آن نهاد اعتماد کرد، به هیچ نهاد صنفی دیگری هم نمی‌شود اعتماد کرد تا به آن دریچه‌ای ازخود انتظامی و خود مختاری بدهیم.

بیشتر بخوانید:

جامعه وکالت نیاز دارد که جایگاه خودش را اعاده کند

جنیدی متذکر شد: همه ما باید بر عقیده استقلال نهاد وکالت تکیه کنیم. استقلال با چیزی که شما در ذهن‌ها از خودتان به جا می‌گذارید به دست می‌آید و شما سفیران درست استقلال خواهید بود. اما جامعه وکالت نیاز دارد که جایگاه خودش را اعاده کند. شما باید خودتان را طلایه‌داران جدید اعاده این جایگاه بدانید و برای این‌کار نیازمند آن هستید که اصول را رعایت کنید.

صداقت در بیان نتیجه ارزیابی باید توسط وکیل رعایت شود

جنیدی در پایان با توصیه به لزوم رفتار متمدنانه در جامعه به عنوان یک وکیل گفت: ارزیابی پرونده‌های ارجاعی، صداقت داشتن در بیان نتیجه ارزیابی و درصد موفقیت و عدم اصرار بر تضمین نتیجه، امانتداری، رازداری، اجتناب از تعارض منافع و پرهیز از رفتار پرخاشگرانه و الفاظ اهانت‌آمیز در مواجهه با مقامات قضایی از جمله مواردی است که واجب است یک وکیل در رعایت آن کوشا باشد.

منبع: کانون وکلای دادگستری گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا