اخبار کانون هاویژه

بیانیه کانون وکلای گیلان پیرامون برخی تلاش ها برای حذف آزمون وکالت

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری گیلان در واکنش به برخی زمزمه های شکل گرفته برای حذف آزمون وکالت و تحولات اخیر در حوزه وکالت بیانیه ای منتشر کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای گیلان، کانون وکلای دادگستری گیلان در واکنش به تحولات اخیر در حوزه وکالت  بیانیه ای منتشر کرده است.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بیانیه کانون وکلای گیلان پیرامون تحولات اخیر در حوزه وکالت

«در زمانه ای که به راحتی قابل اثبات است که عمده مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، ناشی از نبود فرهنگ شایسته سالاری و بی توجهی به سرمایه های انسانی و اقدامات مغرضانه ای است که نتیجه آن ناامیدیِ جامعه نخبگانی است، کانون های وکلا با اصرار بر حاکمیت شایسته سالاری از طریق برگزاری آزمون ورودی وکالت و تاکید بر ۱۸ ماه کارآموزی وکالت، روزنه امیدی برای جوانانی گشوده اند که یقین دارند با تلاش، مطالعه و کسب دانش حقوقی، امکان موفقیت را خواهند داشت.

امید بر موفقیت با تکیه بر دانش و ممارست، کلید حل مشکلات عدیده ایست که در ساختار مبتنی بر رانت و ویژه خواری باید آن را الگو قرار داد.

به جای قدرشناسی از شایسته سالاری حاکم بر این نهاد، هم راستا با فرهنگ رانتی، عده ای بر طبل حذف ظرفیت با اتکا به شعارهای پوچ و میان تهی می کوبند که خروجی آن جز از بین رفتن امید و به حراج گذاشتن فرهنگ تلاش، دانش اندوزی و کارآموزی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

به رغم تلاش های بدخواهانی که نیات خود را در ظواهر و کلیشه های اقتصادی، پنهان می کنند، بازتاب اجتماعی منفی شعار کسب و کار انگاری شغل وکالت به رغم قانون اساسی و قوانین عادی و نگرانی های ناشی ازتعویق دوباره آزمون وکالت، از سوی اکثریت شرکت کنندگان دراین آزمون نشان داد که جامعه به روشنایی می اندیشد و شایسته سالاری را قدر می داند.

جامعه، نیک می داند که در حمله و تهاجم سازمان یافته ارباب قدرت به نهاد مستقل وکالت، حسن نیتی، وجود نداشته و باید ازحاکمیت قانون دفاع نماید که وکیل مستقل از پایه های سازنده آن است.

بیشتر بخوانید:

تردیدی نیست که وجود “وکیل مستقل و با دانش” درگرو پذیرش کانون وکلای مستقل و نیز رعایت فرایندی است که بر شایسته گزینی تاکید دارد.

امید است با شنیدن صدای برحق نخبگان و جوانان توانمند این مرز و بوم و ناراحتی و نگرانی آنها از کسب و کار انگاری وکالت و تلاش بر حذف شایسته سالاری، فرآیندها و لوازم آن را به مسلخ نبرند.»

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا