اخبار کانون ها

بیانیه دبیرخانه برنامه ملی منع تبعیض و خشونت علیه زنان به مناسبت روز جهانی زن

وکلاپرس- دبیرخانه برنامه ملی منع تبعیض و خشونت علیه زنان کانون های وکلای دادگستری به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارس) بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس، دبیرخانه برنامه ملی منع تبعیض و خشونت علیه زنان کانون های وکلای دادگستری به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارس) بیانیه ای منتشر کرد.

متن بیانیه دبیرخانه برنامه ملی منع تبعیض و خشونت علیه زنان به مناسبت روز جهانی زن به شرح ذیل است:

نبرد برای دست یابی به «کرامت انسانی» نبردی همیشگی در تاریخِ انسان بوده است. برخی قدرتمندان و فاتحان در طول تاریخ تلاش کرده ‌اند تا بساط قدرت خویش را بر فرشِ کرامتِ انسانها بگسترانند اما انسان، این موجودِ پیچیده با روحی بیقرار و اندیشه هایی بلند، هیچ گاه از تلاش برای به دست آوردن کرامتِ خود باز نایستاده است. نبردهای طولانی و جانفرسا برای دستیابی به حقوق انسانی، خمیرمایه ی بسیاری از تحولات در طولِ تاریخ بوده است. چه بسا شجاع دلانی که در راه آزادی و کرامت و شأن انسانی از جان مایه گذاشته اند.

در این بین زنان کارزاری دشوارتر را از سر گذرانده ‌اند. جامعه‌ مردانه، تاریخ مردسالار، سیاست زن ‌ستیز و مردان سلطه جو، همیشه در تاریخ برتری داشته‌اند. قلمرو بسیاری از ساختارهای اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی و فرهنگی متعلق به مردان دانسته می شود و زنان می بایست ابتدا هویت خویش و وجود  و توانایی های خیره کننده‌ شان را اثبات کنند تا بعد از آن بتوانند به دنبالِ کسبِ حقوق از دست رفته‌ انسانی باشند. چنین وضعیتی کار را برای زنان دشوار کرده است. گو اینکه بسیاری از مردانِ مبارزِ روشنفکر و سیاستمدار آنگاه که نوبت به پذیرش مفهوم «برابری» می‌رسد بسیاری از ادعاهای انسانیشان رنگ می بازد.

تلاش بسیاری در فرهنگ های متفاوت در جریان بوده است تا بر «تفاوت» زن و مرد تاکید کند و آن را به اثبات برساند. حتی آنانی که مدعی احترام به حقوق زنان بوده ‌اند چه بسا خیرخواهانه سعی کرده ‌اند این موضوع را در بستر «تفاوت» به کرسی بنشانند. غافل از اینکه همین باور به تفاوت بوده است که نتیجه‌ اش تبعیض و نابرابری و خشونت و ستم های روشنفکرانه شده است.

بیشتر بخوانید:

اعتقاد به فرودستی زنان البته زاده‌ی بسیاری از فرهنگ هاست. بسیاری از فرهنگ ها در جای جای جهان، زن را موجودی در درجه‌ پایین تر می دانند. پس باید پذیرفت که فرودست دانستن زنان، ابتدا در خانواده‌ ها آموزش داده می شود و به باور تبدیل می گردد. حتی مادران به دخترانشان آموزش می دهند که صبور باشند و نجیب و حرف شنو. در حالی که پسران نیروی کار، کمک حال خانواده و نَسَب بَر از پدر تلقی می شوند. چنین درس های نادرست و ناراستی است که کودکان را تبعیض زده رشد می دهد تا در آینده، آنان را برای ورود به یک زندگی نابرابر آماده کنند.. این مفروضات آن چنان قوی و پررنگ ‌اند که گویی در ناخوداگاهِ فردی و جمعیِ انسان ها رسوب کرده است.آنچه از این فرهنگ زاده میشود کار را برای مبارزه با اندیشه‌ های ضد برابری و خشونت زا دشوار می کند چراکه برای بسیاری، وجود تفاوت از آغاز کودکی مفروض دانسته می شود.
هشتم مارس روز جهانی زن تلاشی جهان گرایانه و فراگیر است برای اثبات اینکه زن و مرد به جز تفاوت های ظاهریِ فیزیولوژیکی ‌شان، در همه شئون برابرند؛ برابر در حقوق، برابر در توانایی، برابر در شایستگی و از همه مهم تر برابر در انسانیت. البته هشتم مارس یک نماد است؛ نمادی برای یادآوری تلاشی مستمر و خستگی ناپذیر. کوشش برای زدودن اندیشه ‌های زن‌ستیز، جهدی مجاهدانه و هر روزه و طاقت فرساست و محدود به یک روزِ خاص نمی شود.
برای عبور از این وضعیت تاسف بار می بایست در گام نخست به خانواده‌ ها «آگاهی» داد. مادامی که در خانواده ها (حتی خانواده‌ های طبقه متوسط و مرفه) اندیشه‌ برابری گسترش نیابد حتی تصویبِ مترقی ترین قوانین و مقررات هم نمی تواند تبعیض و خشونت بر علیه زنان را از بین ببرد.

دبیرخانه ملی منع تبعیض و خشونت علیه زنان به عنوان نهادی برآمده از کانون های وکلای دادگستری ضمن گرامیداشت هشتم مارس روز جهانی زن و  احترام به تلاشهای مستمر فعالانِ حوزه حقوق زنان، یادآور می شود جامعه به امنیت، رفاه، آسایش و توسعه دست نخواهد یافت مگر آنکه همه‌ افرادش را صرفنظر از جنسیتشان گرامی بدارد و ملاک ارزش گذاری های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را شایستگی افراد بداند و نه معیارهای جنسیتی. این دبیرخانه به عنوان بخشی از جامعه مدنی خواستار تلاش برای آگاهی بخشی به خانواده‌ ها در عرصه اجتماعی، تغییر قوانین مولدِ تبعیض در عرصه‌ سیاسی و تفسیر انسان مدارانه و برابرگرایانه از هنجارهای قانونی در عرصه ی قضایی و اجرایی است. بدیهی است نیل به این اهداف نیازمند شجاعت و جسارت و دانش و بینش است که وکلای دادگستری می ‌بایست چنین صفاتی را در عملکرد حرفه ای خود لحاظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا