اخبار دولت

بهادری جهرمی: قانونی در مجلس باید مصوب شود که قابلیت اجرا داشته باشد

وکلاپرس- علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته ۹ اردیبهشت به انتقادات رئیس مجلس مبنی بر اجرای نشدن طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داد.

به گزارش وکلاپرس به گزارش علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به انتقاد قالیباف از عدم اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت: دولت از ابتدا با ایجاد کالابرگ موافق بود ولی اما باید زیرساختی مهیا باشد یا نه.  تا زیرساختی فراهم نشود چطور قانون کالابرگ الکترونیکی اجرا شود؟

انتقاد قالیباف از اجرایی نشدن طرح کالابرگ الکترونیکی

ماجرا از این قرار است که رئیس مجلس ۸ خرداد ماه در برنامه زنده تلویزیونی از اجرایی نشدن طرح کالابرگ الکترونیکی انتقاد کرده و گفته بود:دولت با اجرایی نکردن طرح کالابرگ الکترونیکی، کالابرگ الکترونیکی را با پرداخت یارانه نقدی جبران کرد.

بیشتر بخوانید:

قالیباف عنوان کرده بود: ما در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم، اما طبق قانون کالابرگ الکترونیک اجرا نشد و دولت کالابرگ الکترونیکی را با پرداخت یارانه نقدی جبران کرد، اما با وجود شتاب تورم در کشور، یارانه نقدی نمی‌تواند سیاست جبرانی افزایش قیمت‌ها باشد. همه باید برای رفع این اشکالات کمک کنیم، اما مجلس در حوزه مسئولیت خود و براساس کار کارشناسی به این موضوع پرداخت، البته که دولت هم در لایحه پیشنهادی خود ارز ترجیحی را حذف کرده بود، بنابراین حذف ارز ترجیحی هم نظر دولت و هم نظر مجلس بود.

اگر همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، باید اعلام شود

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار داشت: بانک مرکزی نیز خواستار افزایش اختیاراتی در این زمینه بود که مجلس با آن موافقت کرد، حتی اختیارات بیشتری هم در نشست سران قوا مطرح و به بانک مرکزی محول شده است. اگر همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، باید اعلام شود تا ما راه حلی برای آن ارائه کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص علت اجرا نشدن کالابرگ الکترونیکی و کاهش قدرت خرید مردم تصریح کرد: مجلس برای بار دوم در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع کالابرگ الکرونیک را مصوب و به دولت اجازه داد تا از کالابرگ الکترونیک استفاده کند. دولت سال گذشته اعلام کرد برای رسیدن به چگونگی اجرای کالابرگ الکترونیک به زمان نیاز دارد و الان برای اجرای این مصوبه اعلام آمادگی کرده است، بنابراین افراد می‌توانند یارانه خود را به صورت نقدی یا کالابرگ الکترونیک دریافت کنند.

بهادری جهرمی: تا زیرساختی فراهم نشود چطور قانون کالابرگ الکترونیکی اجرا شود؟

اما سخنگوی دولت روز گذشته در پاسخ به انتقاد قالیباف از عدم اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت:: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس تاکید کردند که قانونگذاری باید براساس واقعیت‌ها باشد و در لایحه برنامه هم همین بحث مطرح بود.

وی تاکید کرد: برخی پیشنهادات و طرح‌ها خوب است، ولی باید دید که آیا قابلیت اجرایی شدن را دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت از ابتدا با ایجاد این قانون موافق بود، گفت: دولت با سرعت و جدیت ایجاد این سازوکار و زیر ساخت‌های لازم را در دستور کار قرار داد.

بهادری جهرمی گفت: قانون نویس باید قانونی بنویسد که زمان بندی لازم برای اجرا در آن پیش‌بینی شده باشد و زیر ساخت‌ها هم وجود داشته باشد.

عدم استقبال مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی

وی گفت: کالابرگ الکترونیک به صورت اختیاری در اختیار مردم قرار گرفته، ولی این طرح با استقبال مردم مواجه نشد، زیرا مردم باید انتخاب نهایی را داشته باشند.

وی توضیح داد: دولت بر همین اساس سعی کرد با امتیازات بیشتری یک طرح مجدد را فعال کند که با استقبال بیشتر مردم مواجه شود. ما هم موافق این طرح هستیم و این دولت در این زمینه پیشگام شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد که باید مقدورات اجرایی در قانون گذاری‌ها و اجرائیات مدنظر قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا