وکلاپرس- رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به غیر حضوری بودن رسیدگی پرونده ها در دیوان عدالت اداری، از مردم خواست به شیوه های نوین و استفاده از سامانههای الکترونیکی و دفاتر خدمات قضایی اقدام به طرح دعاوی کنند.
به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان حجت الاسلام و المسلمین مظفری با بیان وظایف دیوان عدالت اداری در رسیدگی به دادخواست های ابطال آیین نامهها و سایر نظامات و مقررات دولتی، مراجعه به دفاتر خدمات قضایی را یکی از کارآمد ترین شیوه های طرح دعوی در دیوان برشمرد.
شایان ذکر است سامانه ساجد دیوان عدالت اداری نیز به منظور طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری ایجاد شده است، راهنمای کار با سامانه ساجد را در لینک زیر مشاهده کنید:
راهنمای تصویری استفاده از سامانه ساجد دیوان عدالت اداری
وظیفه دیوان عدالت اداری نظارت قضایی بر عملکرد دستگاههای اجرایی در سراسر کشور است
حجت الاسلام و المسلمین مظفری با تاکید بر اینکه وظیفه دیوان عدالت اداری نظارت قضایی بر عملکرد دستگاههای اجرایی در سراسر کشور است، بیان کرد: عمده صلاحیت دیوان عدالت اداری بدین صورت است که در هر نقطه از کشور چنانچه مردم اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی بخواهند الزام دستگاه اجرایی به انجام اقدام خاصی یا نقض و لغو تصمیم مراجع اداری را تقاضا کنند و یا چنانچه قصد داشته باشند از دستگاههای اجرایی خسارتی دریافت کنند ناگزیر باید جهت احراز وقوع تخلف در دیوان عدالت اداری، طرح دعوی کنند.
هر شخص میتواند در هر نقطه از کشور دادخواست خود را به دیوان ارسال کند.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه جهت ابطال آیین نامهها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها و موسسات عمومی غیر دولتی نیز باید درخواست به دیوان عدالت اداری ارسال شود، افزود: در گذشته که دسترسی به سامانههای الکترونیکی در وضعیت فعلی نبود، قانونگذار پیش بینی کرده بود برای رفاه حال مردم در نزدیکترین نقطه امکان طرح دعوی را داشته باشند و به باجههای پستی مراجعه کنند، اما امروزه بعد از ثبت نام ثنا و دارا شدن حساب کاربری و کارتابل اختصاصی برای هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی وکلا میتوانند در هر نقطه از کشور دادخواست تنظیمی خود را به همراه منضمات آن به دیوان عدالت اداری ارسال کنند.
بیشتر بخوانید:
حجت الاسلام والمسلمین مظفری با تاکید بر اینکه مردم نیز میتوانند به هزار و دویست نقطه کشور که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دایر شده اند مراجعه و دادخواست تنظیمی خویش را ارائه کنند، گفت: دفتر خدمات پس از تبدیل آن به نسخه الکترونیکی ضمائم دادخواست ایشان را نیز اسکن و پس از مصدق کردن آنها بصورت نسخه الکترونیکی ضمیمه دادخواست میکند و بلافاصله پس از ارسال دادخواست از سوی مدیر دفتر خدمات، دادخواست در کارتابل الکترونیکی دبیرخانه مرکزی دیوان عدالت ثبت و ضبط میشود و در صورتی که فاقد ایرادات شکلی باشد پس از سابقه یابی به معاونت قضایی مربوطه ارجاع میشود.
باجههای پستی فاقد دانش حقوقی ابتدایی در ارائه مشاوره هستند
رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه بابیان اینکه باجههای پستی فاقد دانش حقوقی ابتدایی در ارائه مشاوره به هموطنان هستند و موضوع با اهمیت و تاثیرگذار احراز هویت در باجههای پستی به درستی مد نظر قرار نمیگیرد، تاکید کرد:هموطنان از مراجعه به باجههای پستی جهت ارسال دادخواست به دیوان عدالت اداری خودداری کنند. همچنین دادخواستی که بصورت پستی به دیوان واصل میشود تمام فرایند دادرسی آن بصورت سنتی انجام میشود و در مراحل رسیدگی امکان اینکه خواهان از طریق پیامک یا حساب کاربری بتواند از مراحل طی شده دادرسی مطلع باشد وجود نخواهد داشت به همین دلیل به هیچ وجه استفاده از چنین روشی پیشنهاد نمیشود.
ثبت دعاوی طاری و اعاده دادرسی در دفاتر استانی دیوان عدالت اداری
حجت الاسلام والمسلمین مظفری با بیان اینکه در حال حاضر امکان ثبت قسمت اعظم دادخواستهای در صلاحیت دیوان عدالت اداری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد، افزود: فقط تعداد اندکی از دعاوی یعنی دعاوی طاری و اعاده دادرسی است که در حال حاضر هموطنان جهت ارسال آن باید به دفاتر استانی دیوان در مراکز استانها مراجعه کنند که با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به زودی شاهد امکان طرح این دعاوی در دفاتر خدمات نیز خواهیم بود.
بیشتر بخوانید:
رئیس دیوان عدالت اداری افزود:به همه هموطنان توصیه میکنم با توجه به اینکه مراجعه به ساختمان مرکزی دیوان عدالت اداری در تهران جهت تقدیم دادخواست هیچ ضرورتی ندارد و تفاوتی بین دادخواست مطروحه در دبیرخانه دیوان با دادخواستی که در شهر یا هر نقطه از کشور تنظیم و ارسال میشود وجود ندارد مراجعه جهت ثبت دادخواست که منجر به صرف وقت و هزینه زیادی برای هموطنان خواهد شد، ضرورتی ندارد.
فرایند رسیدگی به پرونده نیز غیر حضوری است
رئیس دیوان عدالت اداری با تاکید براینکه در ادامه فرایند رسیدگی به پرونده نیز برخلاف رسیدگیهای محاکم حقوقی و کیفری، غیر حضوری خواهد بود، گفت: تنها در صورتی که قاضی رسیدگی کننده اخذ توضیح را ضرورت بداند از طریق کارتابل الکترونیکی مراتب را به شاکی یا دستگاه اجرایی ابلاغ میکند و طرفین با مراجعه به کارتابل الکترونیکی خود و با بهره گیری از رمز ثنای خود میتوانند از دیدگاه قاضی رسیدگی کننده مطلع شوند، مضافا اینکه در هر زمان از طول فرایند رسیدگی طرفین پرونده میتوانند از طریق سامانه الکترونیکی خدمات قضایی و یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه ساجد نسبت به ارسال لایحه اقدام کنند پس با این اوصاف اصولا مراجعه حضوری به دیوان غیر ضروری است.
منبع: میزان