رای

رأی اصراری دیوان عالی کشور درباره الزام شرکت بیمه به پرداخت خسارت به قیمت یوم الاداء

وکلاپرس- هیات عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه روز گذشته خود (۱۷ آبان ۱۴۰۱) مقرر کرد: شرکت بیمه ملزم به پرداخت خسارت وارده به راننده حادثه به قیمت یوم الاداء است

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، با نظر اکثریت قضات هیأت عمومی شعب حقوقی دیوان عالی کشور، راننده حادثه دیده، استحقاق دریافت ۵۰ درصد خسارت دیات وارده را دارد و شرکت بیمه مکلف است خسارت وارده را به قیمت یوم الاداء تأدیه نماید.

جلسه هیأت عمومی در ارتباط با پرونده “الزام بیمه به پرداخت خسارت وارده به راننده حادثه دیده به قیمت یوم الاداء”، (اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده، همچون سرنشین بیمه شخص ثالث) روز گذشته (سه‌شنبه – هفدهم آبان ماه) با حضور سید احمد مرتضوی مقدم و قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد.

تصادف یک خودروی پراید با یک نفر شتر

در این پرونده اصراری حقوقی، یک خودروی پراید با یک نفر شتر تصادف کرده است، راننده خودرو و ساربان شتر هر یک به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته می‌شوند، راننده مصدوم و مسبب حادثه اعلام نموده، شرکت بیمه برابر مفاد بیمه نامه به تعهد خود عمل نکرده و مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان از دیه را پرداخت و الباقی را پرداخت نکرده است، در همین راستا وی، دادخواستی به منظور صدور حکم به محکومیت شرکت بیمه به پرداخت الباقی غرامات و دیه به نرخ یوم الاداء، ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دادگاه حقوقی زرند با لحاظ ماده ۱۳ قانون بیمه اجباری مصوب ۹۵، مقرر نمود دیه و خسارت بدنی تعلق گرفته صرفاً به شخص ثالث به قیمت یوم‌الاداء پرداخت می‌شود و این موضوع مشمول راننده مسبب حادثه نمی‎شود و مسبب حادثه تابع قرارداد خصوصی بیمه و ماده ۱۰ قانون مدنی می‌باشد، رأی به بی‌حقی خواهان صادر کرده، پس از فرجام خواهی و نقض رأی و ارجاع به شعبه هم عرض، شعبه سوم دادگاه عمومی زرند نیز به استناد بند “ت” ماده یک قانون بیمه اجباری و ماده ۳ همان قانون به رأی قبلی اصرار نموده است و اعلام داشته جبران خسارت وارده به راننده مسبب حادثه، عنوان دیه ندارد و از نوع پرداخت خسارت است، این در حالی است که شعبه چهل و سوم دیوان عالی کشور رأی بر الزام شرکت بیمه به دیه متعلقه به قیمت یوم‌الاداء صادر نموده است و به لحاظ اصراری شدن در در هیأت عمومی شعب حقوقی مطرح شد.

شرکت بیمه مکلف است دیه خسارت وارده را به قیمت یوم الاداء تأدیه نماید

این پرونده در هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و قضات پیرامون این موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند که آیا جبران خسارت وارده به راننده حادثه دیده، عنوان دیه دارد یا خیر و آیا دیه تعلق گرفته به شخص ثالث به قیمت یوم الاداء مشمول راننده حادثه دیده می‌شود یا خیر؟

به موجب رأی اکثریت قاطع هیأت عمومی دیوان عالی کشور، با توجه به بند “ب” ماده ۱۱۵ قانون برنامه توسعه پنج ساله پنجم توسعه مصوب ۱۳۸۹.۱۰.۳۰ دائر به تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده همچون سرنشین بیمه شخص ثالث و نیز رأی وحدت رویه ۷۸۱- ۹۸.۶.۲۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور و مواد ۳ و ۱۳ قانون بیمه شرکت بیمه مکلف است دیه خسارت وارده را به قیمت یوم الاداء تأدیه نماید.

از مجموع ۶۴ نفر از قضات حاضر در جلسه هیأت عمومی ۵۷ نفر رأی شعبه چهل و سوم را صائب دانستند.

‫۱۱۶ دیدگاه ها

  1. درود و تقدیم احترام،ایا طبق این رای و رای وحدت رویه شماره ۷۸۱مورخه ۲۶/۶/۹۸میشود تعدد دیات راننده مقصر ضایعه نخاعی را از بیمه گرفت؟

    1. بله با توجه به اینکه مقرر شده همانند شخص ثالث با راننده مقصر حادثه عمل شود پس چون تعدد دیات برای شخص ثالث وجود دارد لذا برای راننده هم این امکان مهیا شده

  2. درود برشما.. من در بهمن ۹۳تصادف کردم خودم راننده بودم و مقصر پزشکی قانونی ۵۹درصد خسارت بدنی برای من زده اما طبق قانون آن زمان هیچ دیه یا غرامتی به من تعلق نگرفت.حالامن می توانم این قانون جدید رو پیگیری کنم ((یوم الاداء))

    1. بله با توجه به بند (ب) ماده ۱۵۵ برنامه توسعه پنجم ( بند “ب” ماده ۱۱۵ قانون برنامه توسعه پنج ساله پنجم توسعه مصوب ۱۳۸۹.۱۰.۳۰ دائر به تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده همچون سرنشین ) چون این قانون در زمان تصادف شما حاکم بوده لذا شما می بایست دیه مشخصه را در یافت می کردید البته الان هم با توجه به اینکه پرداخت دیه شامل مرور زمان نمی شود می توانید برای دریافت دیه به قیمت یوم الاداء ااقدام کنید اما باید پرونده تشکیل شده در سال ۹۳ دوباره در جریان بیندازید و تاکید کنید که دیه مشمول مرور زمان نمی شود . و به رای وحدت رویه ۷۸۱ هم استناد کنید.

  3. باسلام و احترام
    در این خصوص موارد قبل از تصمیم گیری های عاجلانه و دور از منطق و احساسی جهت حمایت از رانندگان مسبب حادثه می بایست نظر افراد حقوقی بیمه مرکزی هم اخذ شود.
    در حال حاضر عزیزان بفرمایند مابه التفاوت پرداختی دیه به نرخ روز تا سرمایه خریداری شده توسط بیمه گذار از چه محلی و کدام حق بیمه دریافتی تامین شود؟؟؟؟

    1. درود برشما باتوجه به ابنکه طبق برنامه پنجم توسعه بیمه ها و وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف به اعمال و پرداخت دیه به راننده مسبب حادثه دیده همچون شخص ثالث بوده لذا سالها بیمه ها از این قانون تخطی کرده اند و جای هیچگونه دفاعیانی از سوی وکلای بیمه ها باقی نمی ماند و بایستی دیه راننده مقصر را یوم الادا پرداخت کنند…

      1. سلام شوهرم سال ۱۴۰۰ راننده ماشین سنگین بود ماشین واژگون می شه همون موقع فوت کرده مقصرشناخته شده پرونده تالار طول کشید برای بیمه الان به ما گفتن چون بیمه ماشین مال سال۱۳۹۹ بوده فقط ۳۳۰ بهمون تعلق می گیره هنوزم ب
        چیزی برامون واریز نکردن از شما آقای سامره راهنمایی میخوام بگید چکارکنم دیه به روز شاملمون بشه درضمن مالک ماشینم نبودیم ممنون

    2. درود و عرض ادب،نمایندگان و وکلای حقوقی بیمه بهتر میدانند که از سال ۸۹ تا به حال بیمه ها چقدر قانون تراشی بیجا و منحصر به خود کرده اند و برنامه پنجم پنج ساله توسعه را نقض کرده اند حالا وقت انست که جبران خسارتهایی که پرداخت نکرده اند را ادا کنند و هیچ منتی بر راننده مقصر ندارند و باید قطعا پرداخت شود و راه گریزی نیست….

    3. بنده سال ۹۴ تصادف کردم ۱/۲۰۰پول بیمه ماشین دادم یه هفته بعد چپ کردم بیمه ریالی بهم نداد شرکت بیمه با اون پول اون زمان میتونست یه سکه کامل بخره بندازه تو گاوصندوقش الان بفروشه میشه بیست میلیون…اونا با پول امثال ما سرمایه گذاری های کلون میکنن از همون جا هم بیارن خسارت ما رو بدن شش سال تموم سر اون تصادف زندگیم نابود شد…سر اینکه بیمه از تعهداتش شونه خالی کرد بعد شیش هفت سال تو این گرونیا چند قاز بدن چی میشه ؟؟؟دیه من اون موقع ۱۰۰ میلیون بود میشد سه تا سمند بخرم.الان اگه باپول اون زمان بدن خسارت ما جبران میشه؟؟؟بعدشم اصلا بروز بدن چقد میدن نهایت پول یه پراید تو جیبمون میره اگه بدن؟؟!!!بازم برد با بیمه است .

      1. چه جالب…دیه یک انسان سال ۹۴ بوده۱۶۰ میلیون .برابر با۱۳۳عدد تمام سکه
        یه لحظه توجه کنید…
        سال ۱۴۰۱دیه کامل ماه عادی ۶۰۰ میلیونه
        حالا امسال ۱۳۳سکه رو حساب کنید به چه رقمی میرسیم .؟!
        میشه سه میلیارد و پانصد میلیون تومان…واقعا این اختلاف قابل تامل است…تورم بر همه چیز تاثیر گذاشته جز جان انسانها…شرکتهای بیمه همین حق پنجاه درصدی هم به راننده مقصر روا نمی دانند چرا؟؟؟مسعولان کجایید…دوستان به هم کمک کنید اطلاعات به هم بدید جز ما کسی به فکر ما نیست

    4. با درود و عرض ادب،رای اصراری دیه راننده مقصر برگ زرینی از خدمات قضات محترم دیوانعالی کشور به انسانیت بود، بنده با ۵۲۰درصد دیه بعداز سه سال که تورم ۴۰۰درصدی داشتیم یک دیه به نرخ همون چاپی که روی بیمه نامه داشتم پرداخت کردن درحالیکه اگه به نرخ روز و یوم الادا بود بیمه ها هیچوقت اینقدر روند پرداخت را طولانی نمیکردند و حالا خوشبختانه ۵۲۹درصد دیه را از بیمه میگیرم بدون دردسر البته با وکیلی که گرفتم و کننده این پرونده هاست…..

    5. داداش جوک خوبی بود دمت گرم،،آخه نماینده حقوقی بیمه خودش بهتر میدونه که محکومند و اغلب موقع برای دفاع از بیمه ها به دادگاه نمیان و پرونده تو دادگاه بدوی به تجدید نظر نمیره و دیه را پرداخت میکنن،چون اعتراض به رای دادگاه بدوی برای بیمه ها بار مالی و هزینه دادخواست ۳الی ۴ درصد دارد ومیدانند که محکومند اعتراض نمیزنند و مبلغ دیه را پرداخت میکنند…..

    6. آقای کاظمیان…. برادر از کجا تامین بشه؟!معلومه که از همان جایی که هر سال مردم حق بیمه پرداخت کردند.البته که دوستان شرکت بیمه و بیمه مرکزی دستشان در یک کاسه است و هم کاسه اند،چون جواب درست نمیدهند.
      امیدوارم قضات محترم دادگاه ها درست حکم بدهند تا حقی پایمال نشود

  4. سلام وقت همگی بخیر من همچین پرونده ای دارم اهواز کسی هست که به نرخ روز واسم بگیره؟

  5. سلام با توجه به رای دیوان عالی سرنشین همچون راننده این ابلاغیه به شرکت‌های بیمه اعلام شده؟؟؟

  6. آیا میشه بخاطر دیرکرد شرکت بیمه در پرداخت دیه ازشون شکایت کرد و دیرکرد گرفت.من تا حالاازشون شکایت نکردم میخوام شکایت کنم؟.!ممنون میشم وکیل حقوقی پاسخ بدن.ممنون

  7. سال ۹۳ تصادف کردم و مثل دوستان دیه نگرفتم از بیمه یعنی ندادن.حالا میتونم بگیرم؟؟به قول دوستان دیرکرد اینهمه سال چی میدن بهم؟!!ممنون .اگه میدونین جواب بدین .به خدا ما دار و ندارمون رفت تو تصادف

  8. با عرض سلام بنده در تاریخ ۶اردیبهشت ۱۴۰۰با وانت پیکان چپ کردم و مقصر بودم طی حادثه دچار جرح و شکستگی حاد لگن کنده شدن مثانه پارگی مثانه و طبق رای پزشکی قانونی برای بنده یک دیه کامل برای نقص عضو دستگاه تناسلی و۴۰درصد از یک دیه کامل رای صادر شد تاریخ۲۸شهریور برج ۸ ۱۴۰۱ در بیمه تشکیل پرونده شد ولی بیمه ایران فقط ۳۳۰میلیون را به حساب بنده واریز کرد و الباقی را قبول ندارد بیمه میگوید سقف بیمه نامه شما ۳۳۰ میلیون است بنده چه کار کنم آیا نباید دیه من کامل یا حداقل به قیمت یوم االا دا پرداخت شود مگر در قانون نیامده حداقل به اندازه یک دیه مرد مسلمان باید به راننده مسبب حادثه دیه پرداخت شود و یوم الادا لطفا راهنمائی کنید

    1. طبق رای وحد رویه ۷۸۱ دیوان عالی کشور باید با راننده مسبب حادثه هم هماننده شخص ثالث برخورد شود یعنی از مزایایی که برای شخص ثالث در نظر گرفتن باید شامل او هم شود .
      طبق ماده۲۱ـ قانون بیمه ۱۳۹۵ به منظور حمایت از زیاندیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث
      که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه کسری
      پوشش بیمه نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف
      قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ، قابل پرداخت نباشد، یا بهطور کلی خسارتهای بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه گر (شرکت بیمه) ،توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تأمین خسارتهای بدنی جبران میشود. و در هر صورت مبلغ دیه باید به قیمت یوم الادا پرداخت شود حتی اگر بیشتر از سقف و تعهدات شرکت بیمه باشد.
      الان شما می توانید اعتراض بزنید و بقیه مبلغ را مطالبه کنید.

  9. درود و تقدیم احترام،بنده در مورخه ۲۷/۶/۹۶در اثر واژگونی خودرو سواری خودم که صدرصد مقصر حادثه بودم دچار ضایعه نخاعی شدم و طبق گزارش پزشکی قانونی ۵۲۰درصد دیه اسیب بدنی و نقص عضو شدم و در خرداد ۹۹ شرکت بیمه دانا فقط ۲۱۰ملیون تومان دیه به نرخ بیمه نامه ای که داشتم به من پرداخت کرد و والباقی دیه را چون شخص ثالث نبودم پرداخت نکردند آیا طبق رای وحدت رویه ۷۸۱مورخه ۲۶/۶/۹۸و رای اصراری مورخه ۱۷ ابان ۱۴۰۱دیوانعالی کشور میتوانم الباقی دیاتم را دریافت کنم؟سپاسگزارم

  10. باسلام، بنده در سال ۱۴۰۰ پشت فرمان بودم که تصادف کردم، درسال ۱۴۰۱ به موجب رأی دادکاه ۵۰ درصد مقصر شناخته شدم. شرکت بیمه به جای پرداخت خسارت دیه به نرخ یوم الاداء بر مبنای سال شروع بیمه نامه (۱۳۹۹) پرداخت کرد
    امکان دارد یک نسخه از این رای اصراری دیوان عالی کشور را برای مطالبه حقم در اختیار بنده بگذارید
    بسیار ممنونم

    1. دوست عزیز تو گوگل جستجو کن رای اصراری دیه راننده مقصر میاد بالا خود قاضی بهتر میدونه و قانون به روز دارن مطالعه میکنند….

  11. بنده هم در سال ۱۴۰۰ تصادف کردم راننده مقصر هستم هنوز دیه را دریافت نکرده ام…۶۰در صد دیه برام محاسبه شده..بیمه نامه ام واسه سال ۱۳۹۹ هستش مبنای محاسبه دیه ام الان بروز محاسبه میشه..‌خواهشا راهنماییم کنید..بنده تو این تصادف خیلی داغون شدم

    1. بله طبق این رای اصراری دیه شما به نرخ روز محاسبه می شود این رای را هم خواستید چاپ کنید در پرونده بهش استناد کنید مارتون راحت تر میشه .
      سایت دیوان عالی کشور را در گوگل بزنید بعد در بخش آرای دیوان عالی کشور قسمت آرای اصراری حقوقی را انتخاب کنید در تاریخ ۱۷ ابان ۱۴۰۱ این رای صادر شده است

        1. والله در حال حاضر که بیمه میگه به نرخ بیمه نامه س …من که راننده مقصر بودم بهم زنگ زدن بیا دیه رو پرداخت کنیم در حالی که بنده تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ طول درمان دارم ….امیدوارم بخشنامه ش تا اون زمان بیاد

          1. امیدوارم…میگم بیمه بازی در میاره…حتما باید. شکایت کرد تا به حقت برسی

          2. بیمه میخواد زود بری این ور سال پول رو بده..میدونه اون ور سال قانونش به احتمال زیاد حتمی میشه…

  12. سلام و خسته نباشید.کسی که تو سالهای ۹۰تا ۹۵تصادف کرده و مقصر بوده تونسته از بیمه چیزی بگیره؟؟شدنی هست اصلا؟؟

      1. شما دیدید گرفتن..اخه من دو روز پیش مدارک رو بردم بیمه..میگه به نرخ سال ۹۹ بهت میدن…..از شماره شبا گرفتن…وجدانن ادم میمونه چیکار کنه…خدایی اونایی که میدونن راهنمایی کنن…میشه گرفت…یا فقط بدو بدومیمونه واسه ادم…راهنمایی کنن دوستان

  13. دوست عزیز مسلمه که بیمه به نرخ مندرج در بیمه نامه بهتون پرداخت میکنه،و به نرخ روز نمیده،بایستی دادخواست حقوقی کنید،ان هم در دادگاه تهران چون اغلب شهرستانها قضات طرف بیمه هستند و رای نمیدن علیرغم رای وحدت رویه ۷۸۱و رای اصراری مورخه ۱۷ابان ۱۴۰۱من دوستم این مشکل داشت و شکایت کرد و گرفت اون هم در تهران نه شهرستان….

    1. یعنی بطور مستقم اجازه میدن بیام تهران دادخواست حقوقی بدم.گیر نمیدن…بگن از شهرستان خودتون پیگیر بشید…واقعا باید به این قانون این وضع اسفناک گریست…

      1. بعضی از قضات ناگفته نماند صلاحیت رسیدگی به پرونده را در تهران رد میکنند و بعضی هاشون هم دادخواست را قبول میکنند ا ن هم شانسی هست دوست عزیز.

          1. اره برای منم بدون رضایت نامه و امضا سال ۹۹ریختن به حسابم تصادفم سال ۹۶ بود،در تهران دادخواست دادم،و حالا دارم پیگیری میکنم البته مبلغ دیه من بیش از ۵۰۰درصد هست و راننده مقصر هم هستم.

  14. شکایت رو ثبت کردم دفتر قضایی اشتباه تایپ انجام داد متن شکایت دوبار تکرار شده خودمم نگاه نکردم حالا چکار کنم ؟؟شکایتم هیچ میشه
    منم راننده مقصر هستم سال ۹۴

      1. ممنونم.من تو مرحله اولم شکایت علیه شرکت بیمه نوشتم فرستادم …هرچی بهم بگن تو سایتتون می زارم آن شاالله بقیه هم استفاده کنن

        1. سلام امروز اولین جلسه دادگاهم بود جایی که تصادف کرده بودم یه شهر کوچیک بود البته یک بخش بود به همون دادگاه زمان تصادفم شکایت کرده بودم امروز رفتم دادگاه قاضی گفت:سال ۹۵ به بعد باشید بهتون تعلق میگیره این رای وحدت رویه من تا حالا مورد نداشتم نمی‌دونم پرونده شمارو به مرکز استان می‌فرستم براتون دوباره ابلاغیه میاد میتونین از دفتر خدمات قضایی پیگیری کنید.راننده مقصر بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ که گفتند با رای وحدت رویه میشه خسارت گرفت

  15. شب عیدی پول رو به حسابم ریختن به نرخ سال ۹۹ ولی چنتا رو ننوشتن که اعتراض زدم..هنوز پیگیرشم…سوال از دوستان حق شکایت یا دادخواست مهلت داره یا نه …و واسه شکایت باید از طریق شورای حل اختلاف اقدام کنم یا دادگاه؟

    1. وکیل ما می‌گفت به شورا شکایت نکنید معمولا شوراها افرادی با محبوبیت مردمی هستند وعلم لازم جهت بررسی به شکایت رو ندارد .حتما باید قاضی رسیدگی کنه

    2. شمام تو همه سایتها نظر گذاشتی …همین رای اصراری رو دیدم مدام کپی پیست کردی و هم جریان تصادفت.امیدوارم نتیجه بگیرید

  16. سلام و عرض ادب…در بعضی خبرگزاری ها ادعا کردند که،شخصی که راننده هست و مقصر تصادف خودش هست مانند فردی است که خودش دستش را با چاقو بریده و کسی مسعول نیست.با توجه به این مثال عنوان دیه را به راننده مقصر منتفی و عنوان قرامت و خسارت را بهتر دانستم …خواستم بگم من راننده که در زمستان در جاده درحال رانندگی هستم ،جاده کوهستانی دو طرفه به دلیل پر بودن جاده از ماسه از مسیرم منحرف شدن و ناقص شدم،خودم به خودم آسیب رساندم؟!بیمه را برای اتومبیلم خریداری کردم که پشتوانه ای داشته و از قانون پیروی کنم…چرا شرکت بیمه از قانون پیروی نمی‌کند…مسعول عزیزی که این نظرات را مطالعه میکنید عاجزانه و عاجزانه از شما درخواست دارم ضرب العجل درستی به شرکتهای بیمه بزنید تا آنقدر حقوق مردم را پایمال نکنند.وعلی برکت الله

    1. این شایعات ترویج دادی که علیرغم رای وحدت رویه و رای اصراری حدید قضات تمام قد از بیمه ها حمایت میکنند دوست عزیز،راننده مقصر که عمدا نمیخواد حادثه ساز باشه وهدف از بیمه کردن جهت جبران خسارت است و هیچگونه شرط و شروطی غیراز این پذیرفته نیست راننده مقصر هم بین ۲تا ۱۰درصد از دیه زیان دیده را از جیب خود پرداخت میکند این تفاوت مقصر بودن و نبودن است ….

      1. .بالاتر جمله بهتر دانستم …بهتر دانستند هستش عذر میخواهم اشتباه تایپ بوده.منم یک دادخواه هستم.این شایعه کار من نیست دوست عزیز در سایت های مشابه و پیج بعضی نمایندگی شرکتهای بیمه اینطور اعلام کردند

        1. بیمه ها برای منفعت خودشون هر حرف مفتی میزنند و متاسفانه تاجایی که اطلاع دارم بیشتر پرونده ها ار جمله تعدد دیات راننده مقصر را به شعباتی میفرستند که رای نمیدهد و اگر در مرحله دادگاه بدوی کمترین شانس رای گرفتن داشته باشیم در دادگاه تجدید نظر همه این قبیل پرونده ها را به شعبه ای که خودشان ترنیب دادن و رای را نقض میکند میفرستند…

          1. امیدوارم به نتیجه برسم نه تنها من بلکه تمام خانواده های آسیب دیده زندگی من داشت از هم می‌پاشد دارو ندارم توبیمارستان بعدشم تو را درمان رفت پنجاه روز دیگه دادگاه بنده هست.حتما نتیجه رو می‌زارم امیدوارم این همه رای اصراری و رای وحدت رویه الکی نباشه یه نقطه امید داریم همون هم تا امید نشویم.

  17. سلام عرض ادب خدمت وکلای خوب و کار درست کشورم

    تورو خدا تورو خدااا کمکم کنید..

    بنده جوانی م ۲۰ ساله ک در رستورانی چند ماه پیک موتوری بودم و در حین کار تصادف کردم و مقصر شناخته شدم و گواهینامه هم دارم اما موتورم بیمه نداشت دست؛ پا؛دماغ؛ و فک پایینم توی تصادف شکست. و خیلی دچار اسیب دم و هنوز هم عمل های جراحی داره روم انجام میشه… هیچی پول ندارم حتی صاحب کارم بعد از تصادف نزدیک ۲۰ میلیون حقوقم رو بالا کشید و نداد.. خواستم بدونم با توجه ب این ک مقصر بودم در حادثه تصادف و موتورم بیمه نداشت اما گواهینامه داشتم و ۵ سالی هست ک بیمه عمر دارم میتونم از بیمه دیه دریافت کنم؟؟؟! ویا اینکه میتونم بخاطر اینکه سر کار بودم از صاحب کار نامردم شکایت کنم؟؟ تورو خدا اگ راهکاری دارید بهم بگید توی تصادف خیلی خیلی صدمه دیدم و کلا صورت و نصف بدنم واقعا از بین رفت کاملا…. حتی ۱۰۰۰تومن م پول ندارم و حیران و سرگردانم خیلی ازتون ممنونم ایشالا ک هیچ وقت تصادف نکنید……..

    1. درصورتیکه بیمه نامه نداشته باشید متاسفانه دیه به شما تعلق نخواهد گرفت ولی از محل بیمه عمر اگر داشته باشید مبلغی که در تعهد بیمه نامه شما باشد به شما پرداخت میشود،چون یکی از دوستان یاسوجی بنده که موتورسیکلت داشت و در تصادف مقصر صدرصد وضایعه نخاعی شده بود جون گواهینامه نداشت دیه بهشون تعلق نگرفت و برای گرفتن دیه حتما بایستی گواهینامه و بیمه نامه در خور وسیله نقلیه موتور سیکلت داشته باشی و هرکدام که نداشته باشی دیه پرداخت نخواهد شد.

    2. شکایت کنید حتما…همه چی به نظر قاضی هست.و اینکه افرادی مانند شما خسارتشون رو از صندوق تامین خسارات بدنی دریافت میکنند حتما پیگیر باشید در تصادفاتی که راننده مقصر متواری میشه هم از این صندوق بهشون خسارت میدهند.حتما شکایت کنید بدون شکایت بیمه ها ریالی پرداخت نمی‌کنند.

    1. یکی از دوستان بنده که مقصر و راکب موتورسیکلت بود و گواهینامه و بیمه نامه داشت و تصادف سال ۹۳بود قبل از عید امسال مبلغ ۱۲۰ملیون از بیمه ایران گرفت،بله میشه گرفت ولی مبالغ تعدد دیات متاسفانه امکان گرفتن ۵۰درصده و هنوز خیلی از قضات طرف بیمه ها میگیرن و رای نمیدن و به سختی میشه گرفت.

      1. تعدد دیه نداشته باشیم چی ؟دیه شکستگی آسیب عصب رادیال شکستگی سر صورت؟!اینا جز تعدد دیه میشه؟؟چون زمانی که گفتن دیه بهم تعلق نمیگیره همون هفت هشت سال پیش اصلا دنبال شکایت هم نرفتم…

        1. تعدد دیات بیش از یک دیه کامل گفته میشه که افراد ضایعه نخاعی از جمله این افراد هستند،به شما تعلق میگیره چون دیه شما زیر یک دیه کامل میباشد پیگیر باشید.

  18. سلام لطفاً کارشناس حقوقی پاسخ بدهند.
    رای وحدت رویه ۷۸۱صادر شد و شرکت بیمه زیر بار نرفت.و خیلی از رانندگان متضرر شده به حقوق خودشان نرسیدند. حالا هم که یک نمونه رای اصراری دیوان عالی کشور صادر کرده که دیه به روز را حق رانندگان متضرر حوادث دانسته…اما باز هم شرکت بیمه پاسخگو نیست و میگوید چنین چیزی نیست…ما میلیونها تومن از دست دادیم سلامتی از دست دادیم با عوارض تصادفات داریم دست و پنجه نرم میکنیم…گفتند شکایت کنید!آیا هزینه دوباره نتیجه ای دارد؟ یه شکایت ساده در دفتر قضایی الان یک تا دومیلیون هزینه دارد.به نظر شما شکایت کنم یا خیر راننده مقصر سال ۹۱ هستم.با سپاس لطفاً کارشناس حقوقی پاسخ بدهند.

    1. با درود و تقدیم احترام خدمت شما،تا جاییکه دیدم بله چند مورد تصادفات سالهای ۹۲و ۹۳داشتیم که راننده مقصر بودند دادخواست حقوقی کردیم و موفق شدیم دیاتشونو به نرخ روز و یوم الادا بگیریم و این کار شدنیه ولی وکیل داشته باشی بهتره این موارد که عرض کردم همگی وکیل داشتن و بدون وکیل ندیدم کسی این هزینه کرده باشه و موفق شده باشه که دیه بگیره در هر حال گرفتنی است،من کارشناس نیستم و هیچ کارشناسی نمیاد به سوال شما پاسخ بده و منتظر کارشناس نباش به قول معروف میگن به کار بلد برو به طبیب نرو،این تجربه ای که داشتیم و با دوستان به اشتراک گذاشتیم..‌

      1. داداش پولم کجا بود تو این گرونیا. بیخیالش میشم خدا از جایه دیگه روزیمو بده ،خدا باعث بانیشو لعنت کنه حق مارو خوردن من که نمیبخشم.ا

    2. اولا مستند به ماده ۳۶ قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶ مرور زمان دعاوی ناشی از بیمه دو سال است و ابتدای آن از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی خواهد بود. به زبان ساده تر شما بعد از وقوع حادثه حداکثر ۲ سال وقت دارید که از شرکت بیمه شکایت کنید و طلب خسارت کنید و بعد از گذشت ۲ سال شامل مرور زمان می شود و قابل طرح نیست .
      مگر اینکه بتوانید به استناد نظریه شماره:
      ۶۱ / ۱۱ / ۷۲۵۷ , ۲۷ شورای محترم نگهبان که موضوع مرور زمان دعاوی حقوقی را منتفی اعلام کرده و به عبارتی گفته دعاوی حقوقی شامل مرور زمان نمی شوند که شکایت از بیمه هم دعوای حقوقی است ، بتوانید قاضی را راضی کنید که دعوای حقوقی مشمول مرور زمان نمی شوند، هرچند که کاری بسیار دشوار است اما گاها موفقیت امیز می باشد .
      اما توجه کنید نص صریح قانون (۸۰ سال قبل که نیاز به بازنگری دارد) در این باره وجود دارد که بعد از ۲ سال مشمول مرور زمان می شود.
      منظور از دو سال مقرر در ماده ۳۶ قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶/ ۲ / ۷ تاریخ مطالبه است. اعم از اینکه مطالبه از خود بیمه به عمل آمده باشد. یا از طریق دادگاه مطالبه شده باشد. و در غیر این صورت با انقضای مدت ۲ سال از تاریخ وقوع حادثه و عدم مطالبه آن مشمول مرور زمان می شود.

      اما در مورد رای اصراری ۷۸۱ دقت کنید در حکم قانون است و هیچ قاضی نمی تواند ان را نادیده بگیرد و در هر حال دیه راننده مقصر حادثه باید به قیمت یوم الادا پرداخت شود که رای دیوان عالی کشور هم بعنوان بالاترین مرجع قضایی کشور موید همین موضوع است .

  19. همون موقع گفتن در صورت قطع عضو دیه می‌دیم.بابا منی که دست و پام قطع نشد چشمم کور نشد و….از هزارتا قطع عضوی بیشتر اذیت شدم همه جام شکست دیگه نتونستم سر کار سابقم برم مربی ورزشی بودم نتونستم حرکاتو درست به بچه آموزش بدم کم کم بیکار شدم، نیم کیلو میوه تا دوسال تو دست نمی‌تونستم بیارم خونه،الانم تو زمستون جای پلاتینام تیر میکشه ،آقایان مسعول چرا قانون را درست اجرا نکردین ؟؟من که رفتم ماشین بیمه میکنم مسعول بیمه به ما نگفت که راننده ضلع ثالث نبود خوب رفتم نابود شدم بعد گفتن این چه وضعی بوده ،همیشه کلک زدن و راه در برو…انصاف نیست به والله که نیست،دارم می‌سوزم که حرف میزنم

    1. دوست گرامی،پرونده های مثل شما بسیار هستند که مربوط به سالهای ۹۰به بعد است و همشون توسط وکیل دادخواست حقوقی کردن و موفق شدن و گرفتن و آخر کار هزینه حق الوکاله را وکیل میگیره البته هزینه دادرسی را باید خودتون پرداخت کنید خواستی شماره وکیل براتون میفرستم ولی گرفتنیه….

  20. سلام امروز اولین جلسه دادگاهم بود جایی که تصادف کرده بودم یه شهر کوچیک بود البته یک بخش بود به همون دادگاه زمان تصادفم شکایت کرده بودم امروز رفتم دادگاه قاضی گفت:سال ۹۵ به بعد باشید بهتون تعلق میگیره این رای وحدت رویه من تا حالا مورد نداشتم نمی‌دونم پرونده شمارو به مرکز استان می‌فرستم براتون دوباره ابلاغیه میاد میتونین از دفتر خدمات قضایی پیگیری کنید.راننده مقصر بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ که گفتند با رای وحدت رویه میشه خسارت گرفت

    1. دوست گرامی راننده های مقصر از سال ۹۰به بعد بله میشه دیه گرفت تصادف ۹۵به بعد هم دیدیم که دیه رو کامل بهشون پرداخت کردن،در هرحال دست شما خالی نیست و به شما دیه تعلق میگیره و مطمعن باشید چون حق گرفتنی است.

      1. امیدوارم حالا ابلاغیه جدید نیومده ببینم کی تاریخ دادگاه برام می‌زنن اما ،به والله که قاضی خودش گفت من نمی‌دونم چنین موردی نداشتم ارجاع می‌شود مرکز استان،مرکز استان رو فعلا نمیکنه کدو م شهرم

        1. در مرحله دادگاه بدوی به شما رای ندادن برای همین اعتراض داشتی به رای دادگاه پروندتون به دادگاه تجدید نظر مرکز استان خودتون میفرستن که نتیجه رای یا به نفع شما صادر میشه یا همون رای را تایید و ابرام میکنند.

          1. ای بابا این همه رای وحدت رویه و فلان و بیصار والا که همه چی به قاضی بستگی داره

      2. خود قاضی هم گفت مرداد ۹۵ به بعد بودید میدونستم،اما شرایط شما رو نمی‌دونم حتی رای وحدت رویه هم گفتم اما یه سرچ کوچولو هم نکرد

    2. دوست گرامی دادگاه کدوم شهر دادخواست دادی تصادفت در چه سالی بوده؟چند درصد دیه زدن؟

  21. کدوم بخش رو که فعلا نمیگم.سال ۹۰ تا ۹۵ تصادف کردم دیه ندادن بهم ،دفعه دوم باید میرفتم پزشک قانونی نرفتم درصد ندارم

  22. درود
    من راننده مقصر بودم سال ۹۴ برج ۱۲ دیه نگرفتم.از پارسال پروسه شکایت از شرکت بیمه را به انضمام رای وحدت رویه تقدیم دادگاه کرد.هفته گذشته حکم دادن ریالی بهم تعلق نگرفت .وقت تلف نکنید بیخیال بشید.قضات محترم طرف شرکت بیمه هستند.

    1. یکی از دوستام تصاف ۹۲بود ۱۶۰درصد دیه سال ۱۴۰۱شکایت کرد و گرفت،وبستگی به نظر قاضی داره و معمولا رای میدهند دادکاه شیراز رای گرفت.

    2. پس مسخره کردن که …چرا دیوان عالی کشور رای وحدت رویه داده..؟؟؟.من کلی پول دادگاه و حق دادخواست و…پول رفت و آمد دادم هیچ میشه؟؟؟!!چرا امید ما رو ما امید میکنن؟؟!اگه قاضی که رای دیوان عالی کشور که حکم شخص مافوقشه اجرا نمیکنه در دیوان عالی کشور رو گل بگیرن باید!!!چرا رای دیوان اجرا نمیکنن ؟!منم چند وقت دیگه دادگاه دارم ته دلم خالی شد،😔😔

      1. دوست عزیز بایستی برای فرجام خواهی پروندتونو میفرستادی دیوانعالی اشتباه کردی اعتراض کردی به دادگاه تجدیدنظر چون دیوانعالی قضات باسواد و باتجربه و قانون روز رو میدونن مصلحت را فدای منفعت بیمه ها نمیکنند…

        1. سلام ببینید قاضی گفته…به خاطر اینکه شاکی که شرکت بیمه هست در اون بخش نماینده ای ندارند که به دادگاه مراجعه کند و طرف دعوا هم در مرکز استان محل زندگیش هست منظور اون شرکت بیمه برای مثال/ شهر شیراز /محل سکونتش هست باید ارجاع داده بشه به محل سکونت شرکت بیمه که ما ادرسشو دادیم نوشته بدون توجه به صحت قضیه مطرح شده چون آدرس بیمه شهر شیرازه دادگاه شیراز خودش رسیدگی کنه

  23. دیگه نمی‌دونم اسمش چیه تجدید نظر و این موضوعات اصلا نبود چیزی نگفت .خلاصه رای دادگاه برات بالا زدم.و حرفی که تو جلسه زد همین بود…قاضی گفت…من درباره موضوع شما اطلاعی ندارم تا حالا چنین موضوعی برخورد نداشتم و اینکه چون آدرس شرکت بیمه این شهر نیسنگت و نماینده ای در اینجا ندارند باید دادگاه محل شرکت بیمه رسیدگی کند

    1. متوجه شدم قاضی و دادگاه صالحه رسیدگی کننده به پرونده شما نزدیکترین دادگاه به بیمه و حوادث شما بوده پروندتون در مرحله دادگاه بدوی است،یعنی دادگاهی که پروندتون باز کردید پرونده را به دادگاه دیگری که صلاحیت رسیدگی داره ارجاع کرده،چنانچه رای به نفعتون صادر نشد،پروندتونو با کمک یک وکیل لایحه طرح کنید و برای فرجام خواهی به دیوانعالی بفرستید که شانس گرفتن بسیار زیاده دوست عزیز ….

      1. سپاس فراوان.نتیجه را دوباره می‌زارم .باشه که بدرد کسی بخوره و به کارش بیاد.خیلی ممنونم که توجه کردید

        1. موفق و موید باشید،در صورتیکه دادکاه بدوی به شما رای نداد پروندتون به کمک یک وکیل و نوشتن لایحه برای فرجام خواهی به دیوانعالی بفرستید،چون دیدم پرونده یکی از بچه های ضایعه نخاعی در بوشهر راز نگرفت و در مرحله دیوان شعبه ۱۰دیوان بهشون رای دادن و موفق شدند که دیاتشونو بگیرند در هر حال جای امید هست.

  24. منظور از طرح لایحه یعنی براساس همون رای وحدت رویه ۷۸۱و رای اصراری دیوانعالی مورخه ۱۸ابان ۱۴۰۱از وکیل بخواه که همین متنها را مکتوب به عنوان دفاعیات در قالب لایحه بنویسه و از شما در مرحله دیوان دفاع کند،در ضمن بررسی پرونده در دیوانعالی حضوری نیست و نیازی به حضور شما و وکیلتان ندارد بلکه همین لوایح سرنوشت پرونده شما را خواهد ساخت.

  25. درود فراوان.دوستان کسی امسال بوده که دیه بگیره با رای وحدت رویه؟سال نود تا نود پنج هم تصادف کرده باشه،؟!

  26. از بیمه شکایت کردم برج یک،برج یه دادگاه بهم وقت داد رفتم،گفت پرونده باید بره دادگاه صالحه ما صلاحیت رسیدگی پرونده نداریم،از برج سه تا الان برام ابلاغیه جدید نیومده چکار کنم دادگاه اولی سبزوار بود دادگاه صالحه مشهد،راننده مقصر ۹۲هستم.

    1. با درود پرونده شما در نوبت رسیدگی و تعیین وقت است و بسنگی به شلوغی و ورودی پروندههای دیگر به شعبه داره و زمان میبره تا تعیین شعبه و تعیین وقت بشه که تا ۸ماه در بعضی دادگاهها امری طبیعی میباشد.

    2. به دادگاه برو در صورتیکه پیگیر پروندت باش این امکان دارد که به دادگاه صالحه رسیدگی کننده به پرونده بفرستند در هر حال پیگیری کنید که پروندتون مختومه نشه.

  27. یه سلام میکنم به مسعولان به وکیلان به کارشناسان بیمه به افسران پلیس به قاضی های محترم کشورم به تمام نمایندگان مجلس…
    خواهش میکنم
    تمنا میکنم تکلیف مارو درست مشخص کنید هزاران خانواده در سالهای ۹۰تا ۹۵تصادف کردند خورد و خمیر شدند ذره ذره پس انداز کرده بودند و از دست دادند زیر بار قرض و راهی بیمارستانها شدن با جسمی ناقص به زندگی خود ادامه می دهند اما سکوت کرده آمد و در انتظار احقاق حقوق خودشان هستند.ما هم مثل همه بیمه پرداخت کردیم.چرا وقتی که قانونگذار قانون را تنظیم کرده اما اجرا نمیشود؟!این یک سوال است.رانندگان مقصر سالهای ۹۰تا ۹۵دیه نگرفتند با رای زیر:
    آیا رانندگان مقصر با این رای میتوانیم از شرکت بیمه خسارت‌ی دریافت کنیم یا خیر ؟!

    رای وحدت رویه ۷۸۱,به این شرح تست وحدت‌ رویه شماره ۷۸۱ – ۲۶ /۶ /۱۳۹۸ هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور
    نظر به اینکه مقررات بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون «برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال ۱۳۸۹ وزارت امور اقتصادی و دارائی را مکلف کرده است در مورد راننده وسیله نقلیه همچون سرنشین، بیمه شخص ثالث را اعمال نماید و با توجه به اینکه طبق بند (الف) ماده ۱ «قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» مصوب سال ۱۳۹۵ خسارت بدنی شامل هر نوع صدمه به بدن ولو منتهی به نقص عضو و فوت نشود می ‏گردد و با عنایت به اینکه به‌ موجب حکم مقرر در ماده ۶۵ این قانون احکام موضوع مواد مصرح در آن ماده نسبت به بیمه نامه‌ های صادره پیش از لازم ‌الاجرا شدن قانون که خسارات تحت پوشش آنها پرداخت نشده نیز لازم ‌الرعایه است؛ بنابراین حکم این ماده با توجه به اطلاق آن نسبت به بیمه ‌نامه ‌های موضوع بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون مورد اشاره نیز که بعد از تصویب آن قانون تنظیم شده ولی خسارات بدنی راننده پرداخت نگردیده قابل تسری و تعمیم است. بر این اساس رأی شعبه دهم دیوان عالی کشور در حدی که با این نظر انطباق دارد صحیح و موافق قانون تشخیص می ‏گردد. این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه ‏ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌ الاتباع است.
    هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

    1. متاسفانه لابی بیمه ها خیلی قوی تر از راننده هاست و بعلت فساد در قوه قضاییه همیشه حق به حقدار نمیرسه وگرنه بله طبق این رای وحدت رویه دیگه هیچ بهانه ای برای قاضی نمی ماند.

  28. سلام علیکم
    شرکت های بیمه نباید سقف تعهدات را از حداقل دیه کامل پایین تر قرار دهند (شکایت از شرکت بیمه به دلیل عدم رعایت سقف تعهدات)
    ماده ۱۰_بینه گر مکلف است در ایفا تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زبان دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و تا سقف تعهدات پرداخت کنند،مراجع قضایی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه ،مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند»
    ماده ۱۱_درج هر گونه شرط در بیمه نامه که برای بیمه گذار یا زیان دیده مزایای کمتر از مندرج در قانون مقرر کند،یا درج شرط تعلیق تعهدات بیمه گر در قرارداد به هر نحوی بلااثر است بطلان شرط سبب بطلان بیمه نامه نمیشود.اخذ هر گونه رضایتنامه از زیان دیده توسط بیمه گر و صندوق مبتنی بر رضایت پرداخت خسارت کمتر از مزایای مندرج در این قانون ممنوع است و چنین رضایت‌نامه ای بلااثر است
    ماده۱۲_تعهد ریالی بیمه گر در قبال زیان دیدگان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه برابر حاصلضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بیمه نامه با رعایت تبصره ماده «۹»و ماده«۱۳»این قانون است

    1. سقف تعهد برای راننده مقصر دیه مرد مسلمان در ماه عادی است و کمتر از آن تخلف شرکت بیمه محسوب میشود

        1. در واقع مفهوم اینه که بیمه ها نمیتوانند مبلغ دیه راننده مقصر و شخص ثالث را بطور یکسان پرداخت نکنند و هیچگونه شرطی از طرف شرکت بیمه ها برای پرداخت دیه کمتر پذیرفته نیست.

  29. سلام کارشناسان محترم،بنده یکشنبه دادگاه دارم راننده مقصر سال ۹۴ هستم که با رای وحدت رویه طرح دعوا کردم و قصد دریافت دیه دارم،امروز از شرکت بیمه بهم زنگ زدن آقای فلانی گفتم بله گفت شما شکایت کردین گفتم بله گفت شما بیمه نامه اون سالتون هم که ندارین گفتم چرا دارم،طرف انگار نماینده حقوقی اون بیمه بود،گفتم من با رای وحدت رویه ازتون شکایت کردم و حقم را میخواهم،گفت شما اشتباه متوجه شدین رای وحدت برای چیز دیگه است خیلی استرس دارم لطفاً کسانی که تجربه دارید اگه کمکی میتونید بکنید بگید چه چیزهایی تو دادگاه بگم نتونستم وکیل بگیرم و خودم باید دفاع کنم؟!چی بگم؟همون رای وحدت رویه را بگم؟چاپ کنم به قاضی بدم اشکالی نداره؟!ممنون میشم کمکم کنید دادگاه تموم شده یکشنبه میام میگم قاضی چی گفت نماینده بیمه چی گفت،علی برکت الله.

    1. دوست گرامی با استناد به رای وحدت رویه خیلی از دوستان را میشناسم و در جریان هستم که موفق به گرفتن دیه شده اند و این احتمال که دیه بهت پرداخت کنند با استناد به رای وحدت رویه زیاد است و جای نگرانی نیست و حتی چنانچه نظر قاَضی به پرداخت باشد فرقی نمیکند که وکیا داشته باشید یا خیر.

  30. سلام دوستان امروز دادگاه بنده بود.نماینده بیمه و قاضی هردو گفتنددیه به سال رخداد حادثه به من میدهند.چون سال ۹۴که تصادف کردم و خودم چپ کردم به صورت رسمی از شرکت بیمه نامه ای دریافت نکردم.قاضی گفت سند بده که رفتی بیمه…گفتم سند ندارم آقای قاضی گفت باید مدرک ارایه کنی که اونها به تو گفتند بهت تعلق نمیگیره من از کجا بدونم تو رفتی؟!گفتم آقای قاضی میشه همچین چیزی باشه و من نرم بعد هشت سال بیام.من آدم عادی ام از کجا باید میدونستم که مدرک بگیرم؟!گفت قبول نیست گفتم شاهد میارم دست رو قرآن میزاریم رفتم لفظی گفتن بهت دیه اصلا تعلق نمیگیره.قاضی گفت نه قبول نیست.نماینده بیمه حرف درست درمونی نزد قاضی گفت من قبلاً هم چنین رای دادم و به نرخ روز پرداخت نمیشه؟!دوستان بنده چکار کنم ؟!آیا دلیل قاضی درسته؟من چکار میتونم بکنم تو این حالت؟

    1. متاسفانه نطر اکثر قضات هنوز دیه راننده مقصر به نرخ بیمه نامه است مخصوصا در شهرهای کشور به جز تهران ولی اعتراض بزن پرونده بره تجدید نظر امکانش هست که به نرخ روز بهتون پرداخت بشه چون قضات تجدید نظر دانش روز بیشتری دارند.

      1. به نرخ بیمه نامه و ایراد دیگه ای که گرفته جالبه میگه مدرک بیار که بیمه گفته نمی‌دم!این رو چکار کنم؟!

        1. ببین حالا هم اگه بهت بدن با سقف قرار داد برای راننده مقصر میدن خب،سقف قرار داد برای راننده مقصر سال ۹۴یه چیزی حدود ۱۵تا ۲۰میلیون برای راننده در نظر گرفته شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا