اخبار

جمع آوری کافی‌نت، عریضه نویس و موسسات حقوقی نزدیک به دفاتر خدمات قضایی در ارومیه

وکلاپرس- دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه از اداره اماکن خواسته است کافی نت عریضه نویس و موسسات حقوقی که تا شعاع ۵۰۰ متری دفاتر خدمات قضایی مشغول عریضه نویسی هستند، جمع آوری شوند.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان آذربایجان غربی در نامه ای خطاب به دادستان شهرستان ارومیه خواهان جمع آوری کافی نت ها، عریضه نویسان و موسسات حقوقی مشغول به کار تا شعاع ۵۰۰ متری دفاتر خدمات الترونیک قضایی شده است.

بیشتر بخوانید: تحقق حاکمیت قانون در گرو رعایت بی کم و کاست همه سازوکارهای آن است

فارغ از جنبه‌های پیشگیرانه این تصمیم، آنچه جای سوال دارد این است که مبنای قانونی این تصمیم و دستور کدامیک از قوانین بوده و معاونت مذکور به استناد کدام ماده قانونی خواستار جمع آوری مشاغل مذکور از کنار دفاتر خدمات قضایی شده است؟

ممنوعیت ایجاد هرگونه مرکز عریضه نویسی و ارائه خدمات حقوقی در مجاورت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

کارشناس واحد فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این خبر عنوان کرد: برابر مقررات ابلاغی از طرف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، ایجاد هرگونه مرکز عریضه نویسی و ارائه خدمات حقوقی در مجاورت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی توسط اشخاص غیر، ممنوع است.

بیشتر بخوانید: امکان ثبت دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری از طریق دفاتر خدمات قضایی و سامانه خودکاربری وکلا

کارشناس این اداره در ادامه گفت: بعد از بازدیدهای میدانی از تمامی دفاتر خدمات قضایی سطح شهر ارومیه، مشاهده شد علی رغم تذکرات قبلی به کافی نت ها و عریضه نویسان و موسسات حقوقی (دارای مجوز و بدون مجوز) مشغول به کار در مجاورت دفاتر خدمات قضایی، متاسفانه همچنان مشغول به کار می باشند.

دریافت مبالغ هنگفت برای عریضه نویسی بدون داشتن اطلاعات حقوقی

او در پاسخ به چرایی این تصمیم افزود: هدف جمع آوری کافی نت ها و مراکزی است که مشغول به عریضه نویسی هستند و در کار دادگستری دخالت می کنند. این کافی نت ها و مراکز بدون داشتن اطلاعات حقوقی، نسبت به عریضه نویسی اقدام می کنند و بابت نوشتن هر عریضه که ارزش ۱۰ یا ۲۰ هزار تومانی دارد، از مردم ۸۰ یا ۱۰۰ هزارتومان مطالبه می کنند.

جمع آوری این مراکز در راستای حفظ حقوق مردم و توسط اداره اماکن در حال انجام است

این کارشناس ادامه داد: جمع آوری این ارگان ها با هدف جلوگیری از دریافت پول های اضافی از مردم یا نگارش دادخواست های بدون دلیل و دارای ایراد صورت می گیرد. علاوه بر این جمع آوری این مراکز در راستای حفظ حقوق مردم، از طریق دادستان و توسط اداره اماکن در حال انجام است.

وی گستره این اقدام را تا شعاع ۵۰۰ متری دفاتر خدمات قضایی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی چیست؟

در هرصورت به نظر می‌رسد این دست اقدامات با حقوق مکتسبه ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا موسسات حقوقی که پیشتر در محدوده مذکور حضور داشتند در تعارض قرار می گیرد و باید برای رعایت حقوق این افراد تدبیری اندیشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا