دیدگاه

یادداشت وکیل محسن برهانی راجع به دادنامه شروین حاجی پور

محسن برهانی: همسان‌انگاری بین قتل و غارت با اغتشاشات از اشتباهات فاحش رأی صادره است

وکلاپرس _ محسن برهانی در یادداشتی که امروز منتشر کرد، نسبت به دادنامه شروین حاجی پور واکنش نشان داد و با ذکر توضیحاتی، همسان‌انگاری قتل و غارت با اغتشاشات را از اشتباهات فاحش رأی صادره دانست.

به گزارش وکلاپرس، وکیل محسن برهانی (استاد تعلیق شده دانشگاه تهران) امروز ۱۳ اسفندماه با انتشار پستی در کانال تلگرام خود، دیدگاهش را راجع به رای محکومیت شروین حاجی آقا پور (خواننده آهنگ ” برای … ”) اعلام کرد و گفت: در این ترانه هیچ اسمی از انقلاب اسلامی یا جمهوری اسلامی یا بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری نظام برده نشده است.

بیشتر بخوانید:

محسن برهانی در کانال تلگرامش نوشت:

برای شروینُ ‌دادنامه‌ش

صدور حکم محکومیت شروین‌ حاجی‌پور، فرصتی است برای نقد برخی رویکردها در فهم و تطبیق قوانین جزایی.

نامبرده به استناد دو عنوان محکومیت گرفته است؛ تبلیغ علیه نظام (م۵۰۰) و تحریک مردم به کشتار (م۵۱۲).

به نظر می رسد که هیچکدام از این دو عنوان بر ترانه این هنرمند نمی تواند انطباق داشته باشد.

 کجا وی گفت مردم بروید و فلان کار را انجام دهید؟

ماده ۵۱۲ مقرر می‌دارد: «هر کس مردم را به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر اغوا یا تحریک کند صرف نظر از اینکه موجب قتل و غارت‌ بشود یا نشود به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌گردد». رفتار مجرمانه این ماده عبارتست از «اغوا و تحریک مردم به قتل یا غارت». در متن رأی منتشره، شروین به سه سال حبس محکوم شده است «از بابت اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات».

اولاً: اغوا و تحریک یعنی فریب دادن و آنتریک کردن و برانگیختن. با مراجعه به متن ترانه تاریخی «برای» ملاحظه می‌شود که هیچ اغوا و تحریکی وجود ندارد؛ کجا وی گفت مردم بروید و فلان کار را انجام دهید؟

ثانیاً: متعلق اغوا و تحریک در ماده قانونی، قتل و غارت است و نه اغتشاشات! همسان‌انگاری بین قتل و غارت با اغتشاشات از اشتباهات فاحش رأی صادره است.

ماده ۵۰۰ مقرر می‌دارد: «هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا ‌یک سال محکوم خواهد شد». موضوع این جرم «نظام جمهوری اسلامی ایران» است.

هیچ کدام از برای‌هایی که در این ترانه موجود است ربطی به کلیت نظام ندارد

در این ترانه هیچ اسمی از انقلاب اسلامی یا جمهوری اسلامی یا بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری نظام برده نشده است.

هیچ کدام از برای‌هایی که در این ترانه موجود است ربطی به کلیت نظام ندارد بلکه انتقادهای رایجی است که حتی در صدا و سیما و روزنامه‌هایی مانند کیهان (البته در دوران ریاست جمهوری آقایان خاتمی و روحانی) به وفور دیده می‌شود.

نگارنده در مقام نقد تمام بخش‌های رأی صادره نیست و با منتفی شدن این دو عنوان به عنوان مجازات اصلی، سایر بخش‌های رأی از جمله مجازات‌های تکمیلی ممنوع‌الخروجی یا ساختن موسیقی علیه جنایات آمریکا و جمع‌آوری نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در یک قرن اخیر و نیز خلاصه نویسی از کتب حضرات آیات مطهری و جوادی آملی و جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب اسلامی، بلا موضوع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مداخله ضابطان، آفت برخی پرونده‌هاست که علاج آن استقلال قضایی است

بارها عرض شد که مداخله ضابطان (به خط سوم دادنامه توجه فرمایید: «ارشاد و هدایت کارشناسان در اصلاح رفتار متهم موثر نبوده است!…»)، آفت برخی پرونده‌هاست که بایستی با تأکید بر استقلال قضایی و به خصوص دستورالعمل صادره در خرداد ۱۴۰۲ به علاج آن پرداخت.

‫۸ دیدگاه ها

  1. آقای برهانی مگر کسی هست که نداند منظور آقای حاجی پور در آن برهه خاص از ترانه برای خواهرت خواهرم … که منظور همان زن زندگی آزادی بود، چه بوده است اگر نمیدانید لطفا از تمام کسانی که کینه این نظام را در دل دارند بپرسید گرچه خود نیک بهتراز هر کس دیگر میدانید منظور ایشان چه بوده در واقع شما فقط با این استدلال های ضعیف حقوقی خود را تمسخر میکنید

  2. یا للعحب. مگر تحریک فقط مستقیما تحریک است؟ اصلا همین که در آن شرایط حساس و وضعیت خشونت‌بار و قتل و کشتار همچین ترانه‌ای خوانده، همه آن «برای» ها عنوانی جز تحریک به قتل و خشونت و کشتار ندارد. اگر می‌خواستید ماله بکشید بهتر بود سوء نیتش را مخدوش می‌کردید که مثلا قصدش برهم زدن امنیت نبوده یا اینکه طبق همان عجایبی که در باب محاربه ایراد فرمودید اینجا هم می‌گفتید خواننده این ترانه مردم را علیه «یکدیگر» به جنگ و کشتار تحریک نکرده بلکه علیه نیروی انتظامی تحریک کرده و آن‌ها هم که جزو مردم نیستند و از فضا آمده‌اند.

  3. ظاهرا ایشان سه مقاله در باب مصداق‌شناسی دارد اما هنوز نمی‌داند تحریک شاخ و دم ندارد. هرچقدر اطلاعات حقوقی هم که داشته باشد از سواد رسانه‌ای بهره‌ای نبرده. کجای ترانه‌اش گفته بروید و کشتار کنید!؟ جوک زیبایی بود.

  4. نگارنده خود در کتاب درآمدی بر حقوق جزای عمومی (جرم و مجرم) نشر میزان صفحه ۳۴۳ می‌گوید: «تحریک به معنای به حرکت درآوردن است و دارای معنای اعمی نسبت به تطمیع و ترغیب است. منظور از تحریک آن است که معاون با بیان مزایا و محاسن جرم، مرتکب را به سمت ارتکاب جرم سوق دهد»
    اتفاقا طبق نظر خود نگارنده حاجی پور با بیان محاسنی نظیر برای آزادی برای خواهرم خواهرت و.. مصداق محرک بوده.

    1. دوست عزیز فراموش نکن ۱.در حقوق جزا تفسیر مضیق و محدود به نص است
      ۲.تفسیر باید به نفع متهم باشد
      با این تفسیر شما گویی شمشیر از همان ابتدا از رو بسته شده

      1. حضرت علامه تفسیر به نفع متهم آخرین مرحله از مراحل تفسیری است. اولویت با احراز نظر قانون‌گذار یا همان تفسیر غایی و بعد تفسیر ادبی یا همان نص‌محور است و پس از آن به نفع متهم. ان شاء الله که این نوجوان تبرئه شود ولی برای فهم واژه تحریک اول باید نظر قانون‌گذار احراز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا