اخبار کانون هاویژه

اولین آثار ضعف قانون تسهیل کسب وکار در آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه نمایان شد

وکلاپرس- عضو هیأت مدیره کانون وکلای خراسان در نشستی علمی در حضور اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به مسائل و چالش های روز نهاد وکالت که توسط مجلس ایجاد شده است، پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، دکتر رضا معبودی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان و هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در جلسه ای که با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دانشگاه نیشابور برگزار شد، به انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس درخصوص تصویب طرح هایی پیرامون نهاد وکالت پرداخت.

بیشتر بخوانید:

نارضایتی اقشار مختلف ازجمله قضات، کارمندان دادگستری، سردفتران، کارشناسان، وکلای کانون‌های وکلا و مرکز مشاوران

این وکیل دادگستری درباره نارضایتی اقشار مختلف ازجمله قضات، کارمندان دادگستری، سردفتران، کارشناسان، وکلای کانون‌های وکلا و مرکز مشاوران گفت: کمیسیون قضایی و حقوقی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین کمیسیون های مجلس است و این اقشار باید گلایه و نارضایتی خود را به این کمیسیون مطرح کنند. چرا که نمایندگان این کمیسیون سال ها فعالیت حقوقی و قضایی داشته اند و شرایط را درک می کنند.

وی افزود: اعتراضات کانون ها و مراکز مشاوران دادگستری و تجمعات کارشناسان دادگستری نسبت به مصوبات اخیر بیانگر حس نامطلوب نسبت به وضع موجود است.

بیشتر بخوانید:

اولین آثار و عواقب قانون تسهیل با اعتراض مرکز مشاوران قوه قضاییه نمایان شده است

معبودی با اشاره به تصویب قانون تسهیل صدور برخی از مجوز‌های کسب و کار و عواقب آن گفت: اگرچه برخی اعضای کمیسیون حقوقی اعلام کردند که محل بررسی این طرح در کمیسیون جهش و رونق تولید نیست اما متاسفانه این طرح به تصویب رسید و اولین آثار و عواقب آن نمایان شده است. قانون در اولین روزهای تصویب خود با چالش مواجه شد و مرکز وکلای قوه قضاییه که نهادی وابسته به خود قوه قضاییه است، نسبت به رویه این قانون معترض شد.

بیشتر بخوانید:

او ادامه داد: علی رغم اینکه نص قانون مشخص است اما نمایندگان آن را تفسیر کرده اند و همین مسئله سبب اعتراض مرکز وکلای قوه قضاییه شده است. اینکه در متن قانون صحبتی از تراز نشده است باید در کمیسیون حقوقی مجلس بررسی شود. حال ان که ۱۶۵ نماینده در برابر اعتراض مرکز وکلای قوه قضاییه در قالب نامه ای، اقدام به انتشار برداشت خود می کنند. قانون تسهیل درخصوص میانگین نمره صراحت دارد این تفاوت برداشت سبب می شود قانون با اختلاف تفسیر مواجه شود.

عمده تغییرات نظام حقوقی از سوی افرادی غیرمتخصص صورت می گیرد

این وکیل دادگستری ضمن انتقاد به این مسئله که عمده تغییرات نظام حقوقی از سوی افرادی غیرمتخصص صورت می گیرد، گفت: اگرچه تأسیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس به دلیلی عدم استقبال نمایندگان آنقدر زمانبر بود که درنهایت ناچار به تغییر آیین نامه داخلی مجلس شدند، اما هم اکنون شاهد هستیم طرح های متعددی در حوزه مسائل حقوقی از سوی همین افراد غیرمتخصص مطرح می شود. متاسفانه عمده ترین تغییرات از سوی همین افراد صورت گرفته است که آثار تغییرات بنیادین آن اگر مجلس فعلی را به تغییر قانون وادار نکند، قطعا در مجلس بعدی به تغییر خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید:

امسال با برگزاری ۴ آزمون وکالت از سوی کانون های وکلا و مرکز مشاوران ۴۰ هزار کارآموز وکالت جذب خواهند شد

این عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان با تاکید بر اینکه ظرفیت حقوقی قضایی کشور تحمل این رویه نادرست را ندارد، افزود: امسال با برگزاری ۴ آزمون وکالت از سوی کانون های وکلا و مرکز مشاوران حدود ۴۰ هزار داوطلب جذب خواهند شد. جذب این تعداد وکیل در یک سال، نصف تعداد وکلایی است که طی ده ها سال جذب شده است!

وی با اشاره به ضرورت نظرخواهی از نهادهای ذیربط درباره این مسئله گفت: آیا از دادگستری کسب نظر شده است که ظرفیت به کارگیری ۴۰ هزار کارآموز را دارد یا خیر؟ مگر دادگستری جهش توانایی با استفاده از کدام منبع را دارد؟

بالغ بر ۲۰درصد وکلا پروانه وکالت خود را تمدید نکرده اند

عضو هیأت مدیره کانون وکلای خراسان با اشاره به وضعیت فعلی وکلا گفت: بالغ بر ۲۰درصد وکلا پروانه وکالت خود را تمدید نکرده اند و این مسئله صرفا بیانگر بیکاری رسمی وکلاست، حال آن که بیکاری واقعی بالغ بر این تعداد خواهد بود. واقعا انحصار در جایی که ظرفیت تعداد وکلا توسط قوه قضاییه تعیین می شود بی معناست.

معبودی ادامه داد: اگر به دنبال رفع بیکاری هستیم باید تعداد قضات را افزایش دهیم و از فعالیت قضات بکاهیم؛ قضات در حال حاضر بایستی ۱۸۰ پرونده ارجاع شده را رسیدگی کنند و این اقدام مستلزم کار شبانه روزی است.

بیشتر بخوانید:

طرح استفاده بخش خصوصی از نماینده حقوقی در تعارض با سیاست گذاری مجلس درخصوص طرح تسهیل است

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح اصلاح قانون استفاده برخی از دستگاه‌ها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی گفت: اگرچه همه اقشار حقوقی ازجمله کانون های وکلا و مرکز مشاوران با این طرح مخالفت کردند اما به تایید کمیسیون قضایی و حقوقی رسید. این طرح در تعارض با سیاست گذاری مجلس درخصوص طرح تسهیل است چرا که کار را برای وکلا دشوار می کند. در نهاد وکالت نظاماتی برای تخلف وکلا داریم ولی این طرج منجر به بروز فساد در دستگاه قضا خواهد شد.

درخواست کانون های وکلا از نمایندگان کمیسیون قضایی حقوقی مجلس

معبودی در پایان به بیان درخواست های کانون ها پرداخت و گفت: مجلس اولویت‌های فراوانی درخصوص اصلاح و تغییر قوانین مهمی ازجمله قانون تجارت را دارد که از دهه ۸۰ هنوز در رفت و برگشت است و سیر تمدید را طی می کند. از کمیسیون حقوقی مجلس انتظار می رود با این رویه نادرست درخصوص پیشنهاد و تصویب طرح های حقوقی برخورد کند. در این زمینه استدعا داریم نگاه تخصصی با استفاده از ظرفیت نخبگان حقوقی ایجاد شود.

مشروح سخنان دکتر رضا معبودی را در حساب اینستاگرامی وی در زیر مشاهده کنید

یک دیدگاه

  1. وکلا پرس
    مافیای شما در کانون وکلا
    تو دهنی سختی از مجلس شورای اسلامی خوردید
    بد جایی تان سوخته، منفعت طلبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا