گفت و گوویژه

پیشنهاد کانون وکلای مازندران برای اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه لایحه استقلال؛ تبدیل سه مرحله به دو مرحله کارآموزی

وکلاپرس- نائب رئیس کانون وکلای مازندران با اشاره به مصوبه هیأت مدیره کانون وکلای مازندران و تدوین پیش نویس اصلاح ماده ۵۴، به جزئیات این پیشنهاد پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا دکتر مجید داودی (نائب رئیس کانون وکلای مازندران) در استوری حساب اینستاگرام خود از نامه رئیس این کانون به رئیس اسکودا با موضوع اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه لایحه استقلال خبر داده بود. این درخواست در پی مصوبه هیأت مدیره کانون وکلای مازندران و تدوین پیش نویس اصلاحیه ماده ۵۴ توسط مدیران این کانون صورت گرفته است.

پیشنهاد کانون مازندران برای اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه

اگرچه متن اصلاحیه پیشنهادی منتشر نشده است اما وکیل مجید داودی در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس گفت: خلاصه پیشنهاد کانون وکلای مازندران، ابقاء بند ۱ ماده ۵۴ (مرحله اول کارآموزی)، حذف بند ۲ ماده ۵۴ (حذف مرحله دوم فعلی) و اصلاح بند ۳ ماده ۵۴ (ایجاد مرحله دوم کارآموزی) است.

او همچنین با اشاره به راهکارهای ارائه شده توسط این کانون گفت: پیشنهاد افزایش مدت کارآموزی مرحله دوم از ۷ ماه به ۱۳ ماه، حضور کارآموزان در مراجع مختلف قضایی در طی این مرحله به مدت ۱ روز در هفته و تهیه گزارش از پرونده های جریانی و رسیدگی شده (هر هفته یک پرونده) داریم.

وی اضافه کرد:‌ سایر موارد بند ۳ (که با اصلاح به بند ۲ تغییر می یابد) نیز به قوت خود باقی است.

بیشتر بخوانید:

از جمله مواردی که ماده ۵۴ آیین‌نامه لایحه استقلال را به ماده‌ای پر ایراد تبدیل کرده، وظایف کارآموزان در مراحل اول و دوم کارآموزی و عدم امکان درآمدزایی از این حرفه تا ۸ ماه پس از شروع دوره کارآموزی است.

لازم به ذکر است نگارش ماده ۵۴ و اغلب مواد آیین‌نامه لایحه استقلال از سوی کارگروه تدوین آیین نامه متشکل از شش رئیس کانون وکلا در سال ۹۹ تنظیم شده است. اعضای این کارگروه عبارت بودند از: دکتر جلیل مالکی، دکتر مجتبی زاهدیان، علی خواجویی راد، رضا سلیمانی، حسین عبدالله پور اقدم شربیانی و سید یزدالله طاهری نسب.

‫۴ دیدگاه ها

  1. مدیران محترم کانون های وکلا قدری منصفانه به مشکلات کارآموزان توجه کنند که با این شرایط اقتصادی و مشکل معیشت چگونه کارآموز از پس هزینه های خود و بعضا که دارای زن و فرزند هستند بر بیایند.امیدوارم که به زودی ماده ۵۴ اصلاح بشه بنحوی که هم به زندگی کارآموزان و هم دانش و مهارت آموزی انان لطمه ای وارد نگردد.

  2. ظاهراً هیات مدیره کانون وکلای مازندران متن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را مطالعه نکرده اند… در تبصره ۴ ماده ۷ مکرر این “قانون” صریحاً ذکر شده که هرگونه محدودیت و مانع که خارج از حدود این قانون باشد از جمله محدودیت جغرافیایی، اشباع بازار و غیره **ممنوع است**.
    برگزاری آزمون مجدد بر خلاف قانون و مصداق بارز محدودیت و مانع است… اگر قرار بود بعد آزمون وکالت که شرایط آن در قانون تسهیل مشخص شده است مجدداً کانون وکلا بتواند آزمون دیگری مطابق میل خودش برگزار کند دیگر قانون تسهیل فایده اش چه است؟ به نظر من جریان مربوط به تصویب قانون تسهیل که تجلی اراده یک ملت است و چگونگی فرار از آن در بدنه کانون وکلا از یک واقعیت تلخ اجتماعی پرده بر می دارد… ! و آن این که بسیاری از ما ایرانیان هنوز به آن مرحله از پختگی اجتماعی و بینش اجتناعی نزپرسیده ایم که آنجا که در تعارض با منافع خودمان است به دنبال “حق” باشیم و “قانون” را اجرا کنیم… ! ولو این که وکیل دادگستری باشیم!

  3. ادغام مرحله دوم و سوم کارآموزی واقعا ضروری به نظر میرسه چون نه دادگاهها ظرفیت این همه پذیرش همه روزه رو دارن و هم اینکه با ادغام یادگیری نظری و عملی توأم میشه درنتیجه به نفع هردوطرفه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا