نظریه مشورتی

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره صلاحیت کارآموزان وکالت در مرحله اجرا

مشخصات نظریه

شماره نظریه: ۷/۱۴۰۲/۶۲۰
شماره پرونده: ۱۴۰۲-۹۸-۶۲۰ح
تاریخ نظریه: ۱۴۰۲/۰۹/۱۱

استعلام:

به لحاظ منع کارآموزان در «دعاوی» و اینکه درخواست اجراییه در امور مدنی و پیگیری امر اجرا، دعوا در دادگاه محسوب نمی‌شود و صدور اجراییه نیز پیرو «درخواست و اتمام دادرسی» است، خواهشمند است به پرسش‌های زیر پاسخ دهید: ۱- آیا کارآموزان وکالت می‌‌توانند صدور اجراییه برای مبالغ بیش از دو میلیارد ریال و دیگر دعاوی که صلاحیت وکالت در مرحله دادرسی این دعاوی را ندارند را درخواست کنند؟ ۲- آیا تعقیب عملیات اجرایی در مورد فوق توسط کارآموز امکانپذیر است؟ ۳- آیا کارآموزان می‌توانند صدور اجراییه راجع به چک برای مبالغ بیش از دو میلیارد ریال و یا صدور اجراییه و پیگیری آراء غیر قضایی بیش از صلاحیت کارآموزی را درخواست کنند؟

بیشتر بخوانید:

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

با توجه به اینکه درخواست صدور اجراییه و تعقیب عملیات اجرایی و یا درخواست صدور اجراییه راجع چک (موضوع ماده ۲۳ اصلاحی ۱۳۹۷ قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، دعوا تلقی نمی‌شود و ایجاد محدودیت برای کارآموزان قضایی در این خصوص مستلزم نص قانونی است و در موارد تردید در شمول یا عدم شمول ممنوعیت‌های قانونی باید به قدر متیقن اکتفا شود؛ لذا قبول وکالت از سوی کارآموزان در خصوص فرض سؤال با منع قانونی مواجه نیست.

‫۴ دیدگاه ها

  1. درود
    فقط بکار کلاهبردارها میان
    چون پول زیاد وکالت نمیگیرن
    همین مشکل ما الان شیراز داریم
    از کاراموزان استفاده میکند
    وکیل بایستی رسمی باشد
    سپاس

    1. وکیل باید رسمی باشد؟ وکیل رسمی دیگه چیه؟ مگه تخم مرغه که رسمی و محلی داشته باشه؟ کارآموز وکالت جز برخی محدودیت‌های جزئی که مورد تصریح قانون قرار گرفته، از نظر حق و تکلیف هیچ تفاوتی با وکیل پایه یک نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا