اخبار قوه قضاییهویژه

دبیر ستاد حقوق بشر: متهمان آمریکایی پرونده ترور سردار سلیمانی برای خود وکیل معرفی کنند

وکلاپرس _ غریب آبادی (معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه) از امکان حضور متهمان آمریکایی پرونده ترور سردار سلیمانی در دادگاه و تعیین وکیل برای خودشان، خبر داد و از تلاش های بین المللی ایران نسبت به این پرونده گفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از مدیریت اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، چهار سال از عملیات تروریستی آمریکا جهت به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و شماری از هم‌رزمانشان می‌گذرد و ایران همچنان به‌صورت جدی در مسیر انجام اقدام‌های قضایی و حقوقی برای این پرونده گام برمی‌دارد.

بیشتر بخوانید:

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته، پرونده ترور سردار سلیمانی را در دادگاه‌های داخلی پیگیری کرده و برای به جریان انداختن پرونده در سطح بین‌المللی تلاش می‌کند.

در این رابطه متن مصاحبه کاظم غریب‌آبادی (معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر) درباره آخرین وضعیت پرونده ترور سردار شهید سلیمانی را می خوانید:

تداوم روند پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی

غریب‌آبادی با اشاره به تداوم روند پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی، گفت: بعد از اینکه کیفرخواست از سوی دادستانی تهران برای دادگاه در اردیبهشت ماه ارسال شد، شعبه ویژه مرکب از سه قاضی تعیین و اقدام‌های قضایی آغاز شد تا فرآیند قضایی طی شود.

بیشتر بخوانید:

تعیین وکیل تسخیری برای متهمان آمریکایی در صورت عدم معرفی وکیل

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه ما به متهمان آمریکایی اعلام کردیم که می‌توانند در دادگاه حضور یافته و از خود دفاع کنند یا برای خود وکیل تعیین کنند، اظهار کرد: اگر متهمان وکیل معرفی نکنند، دادگاه برای آن‌ها وکیل تعیین می‌کند.

وی بیان کرد: برداشت ما این است که طی این هفته یا هفته آینده آخرین مرحله از فرایندهای شکلی قضایی طی می‌شود؛ پس از آن دادگاه در پی تعیین وکلا با ابلاغ‌های لازم به وکلا و متهمان تعیین وقت خواهد کرد.

برگزاری نخستین جلسه دادگاه ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که نخستین جلسه دادگاه ظرف دو تا سه ماه آتی برگزار شود، زیرا روند دادگاه اکنون در حال طی فرآیند اصول دادرسی و مفاد مرتبط با قانون آیین دادرسی کیفری است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تداوم تماس‌ها با عراق درباره پرونده ترور سردار سلیمانی، اظهار کرد: ما با عراق در تماس و مذاکره مداوم هستیم و از آن‌ها خواستیم هرچه سریع‌تر تحقیقات را پایان داده و کیفرخواست خود را برای رسیدگی به دادگاه ارائه کنند.

بیشتر بخوانید:

ایران و عراق درحال رسیدگی توأم ترور سردار سلیمانی

دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: هیأت عراقی در سفر چندی پیش خود به ایران اطمینان دادند که تحقیقاتشان به‌ زودی پایان می‌ یابد و آن‌ ها هم کیفرخواست خود را به دادگاه تقدیم می‌ کنند؛ یعنی در ۲ کشور این رسیدگی را خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

یک دیدگاه

  1. خدا سردار سلیمانی رو رحمت کنه . اما آقایان محترم لطفا در ایران از حقوق بشر حرف نزنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا