اخبار اسکوداویژه

دکتر کوشا: تعجب می کنم که برخی مدیران کانون های وکلا ذیل تبصره ماده ۴۸ هستند

سخنان دکتر کوشا رئیس اسکودا در نشست ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ شورای اجرایی اسکودا

وکلاپرس- دکتر کوشا رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری کشور در نشست ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ شورای اجرایی اسکودا با انتقاد از عضویت برخی مدیران کانون های وکلا ذیل فهرست تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، مخالفت خود با طرح برخی مباحث درباره ادغام کانون های وکلا با نهادهای موازی را اعلام کرد.

لغو و تعویق انتخابات کانون وکلای کرمان اتفاق خوبی نبود

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا طی سخنانی در نشست شورای اجرایی اسکودا که روز پنج شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت مدیره برخی از کانون‌های وکلا اظهار کرد: در سطح برخی از استان‌ها شاهد برگزاری انتخابات بودیم که می‌توان به استان‌های کرمانشاه، مرکزی، اصفهان و آذربایجان غربی اشاره کرد و در کرمان هم به دلیل انصراف برخی از همکاران، انتخابات به آینده موکول شد که به نظرم این مسئله خوبی نبود.

باید از تمامی وکلای مدافع در جریانات اخیر تقدیر و تشکر به عمل آورد

دکتر کوشا در ادامه در مورد وکلای بازداشت شده در جریان حوادث اخیر نیز گفت: در جریانات اخیر بسیاری از وکلا به صورت داوطلبانه و شجاعانه از حق مردم و همکاران خود دفاع و وکالت پرونده‌های متعددی را قبول کردند که به نظرم این دقیقا همان معنای اصلی استقلال نهاد وکالت است. این اقدام وکلا را باید یک کنشگری بسیار مهم و مثبت قلمداد کرد و به نظرم باید از تمامی این وکلا در سطح استان‌ها تقدیر و تشکر به عمل آورد.

لزوم دوری جستن مدیران کانون‌های وکلا از مفهوم و محتوای تبصره ماده ۴۸

دکتر کوشا با تاکید بر لزوم دوری جستن اعضای هیئت مدیره کانون‌های وکلا از مفهوم و محتوای تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری ابراز کرد: مشخص شده که برخی از اعضای هیئت مدیره کانون‌های وکلای دادگستری ذیل تبصره ماده ۴۸ قرار دارند و من متعجبم که چرا این همکارانِ ما استعفا نمی‌دهند. چگونه می‌شود یک وکیل که ادعای استقلال دارد و قرار است در هیئت مدیره کانون وکلا فعالیت صنفی خود را دنبال کند ذیل تبصره ماده ۴۸ قرار دارد؛ این واقعا درست نیست و به نظرم این دوستان باید کناره‌گیری کنند.

محدود کردن تعامل وکلا با رسانه ها غلط است

رئیس اسکودا با انتقاد از برخی اعمال فشارها بر وکلای دادگستری عنوان کرد: اینکه بگویند فلان وکیل نباید با فلان رسانه مصاحبه کند و اینکه می‌گویند اگر این اتفاق رخ بدهد، در نهایت پروانه او باطل خواهد شد، یک امر کاملا غلط است و باید آن را به دور از استقلال نهاد وکالت و شأن وکیل دادگستری دانست.

ادغام نهادهای وکالت با یکدیگر نادرست است

وی با تاکید بر غلط بودن موضوع ادغام نهادهای وکالت با یکدیگر خاطرنشان کرد: چندی است که بحث ادغام نهادهای وکالت مطرح شده است اما با توجه به وضعیت کنونی و نیز سوابق و رفتارهای اخیر، به نظرم باید آن را نابود کردن این نهاد، نه ادغام آن معنا کرد. زمانی که سخن از ادغام می‌شود در اصل دو یا چند چیز به یکدیگر ملحق و با هم یک‌دست می‌شوند که ظواهر امر این‌چنین نیست. معتقدم خروجی این ادغام می‌تواند خطرناک باشد. امروز اسکودا نزد افکار عمومی از جایگاه مناسب و خوبی برخوردار است لذا باید از این جایگاه به سختی محافظت کنیم.

جشن استقلال روز ارج نهادن به زحمات پیشگامان استقلال کانون وکلاست

دکتر کوشا با اشاره به در پیش‌رو بودن سالروز استقلال کانون وکلا و هفته وکیل گفت: در مورد برگزاری مراسم سالروز استقلال کانون وکلا باید به این موضوع اشاره کنم که واژه جشن در این میان مطرح و مورد نظر ما نیست بلکه ما در مورد بطن این مراسم باید سخن بگوییم. توجه داشته باشید که استقلال کانون وکلا حاصل زحمات کسانی است که دهه‌ها برای استقلال نهاد وکالت از جان و دل مایه گذاشتند و حالا ما در این روز زحمات آنها را ارج می‌نهیم. ما به این دلیل جشن می‌گیریم که نهاد وکالت مستقل است و پروانه وکالت ما را نهادهای حاکمیتی صادر نمی‌کنند و به نوعی آرمان‌های خودمان را حفظ می‌کنیم تا بتوانیم آنها را به عنوان میراث گرانبها به نسل بعدی منتقل کنیم.

ادامه رایزنی درباره اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا

رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری اشاره کرد و گفت: ما رایزنی‌های لازم را با معاونت حقوقی قوه قضائیه انجام داده‌ایم و البته در این میان موانعی نیز وجود داشت.

هیئت نظارت بر آزمون وکالت تشکیل خواهد شد

دکتر کوشا همچنین در بیان شرح وظایف هیئت نظارت بر آزمون وکالت نیز اظهار کرد: در مورد آزمون وکالت باید بگویم که ما برای هر کدام از این آزمون‌ها یک هیئت نظارت بر آزمون تشکیل می‌دهیم و آنها اساتید را برای طرح سوالات به صورت محرمانه انتخاب می‌کنند و باید به زودی هیئت مذکور انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا