دیدگاهویژه

شیما قوشه درباره حضور قاضی کشیک در ون‌های گشت ارشاد: یادآور دادگاه‌ صحرایی است

وکلاپرس- وکیل شیما قوشه در واکنش به طرح جدید پلیس برای مقابله با کشف حجاب و حضور قاضی کشیک در ون های گشت ارشاد، آن را یادآور دادگاه‌های صحرایی در جنگ‌ها و انقلاب‌ها دانسته و معتقد است جرم کشف حجاب نیازی به قاضی کشیک ندارد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دیده بان ایران، خبرگزاری تسنیم در گزارشی به جزئیات طرح جدید پلیس برای مقابله با کشف حجاب پرداخته و در آن مدعی شده بود که در برخی از خودروهای تذکر دهنده به کشف حجاب “قاضی کشیک” حضور دارد.

اساسا نیازی به قاضی کشیک نیست

این وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: با فرض اینکه همچنان قائل به این باشیم که افرادی که در خیابان هستند و گشت ارشاد به آن‌ها مراجعه می‌کند مرتکب جرم تبصره ماده ۶۳۸ شده‌اند یعنی بدون حجاب شرعی در خیابان حضور دارند، در این صورت اساسا نیازی به قاضی کشیک نیست.

بیشتر بخوانید:

وی توضیح می‌دهد: از منظر قانونی، ضابط قضایی مثل همه جرایم مشهود می‌تواند تحت عنوان جرم مشهود با این افراد برخورد بکند و وظیفه دارد یا شخص را بازداست کند یا ادله جرم را جمع اوری کند؛ همچنین ضمن جلوگیری از امحاء ادله جرم ظرف ۲۴ ساعت به مرجع قضایی اعلام بکند. این روند قانونی همه جرایم مشهود است.

اصلا آقایان به تعداد ون‌های گشت، قاضی دارند؟

قوشه در ادامه بیان می‌کند: من نمی‌دانم اصلا آقایان به تعداد ون‌های گشت، قاضی دارند؟ همچنین آیا درون این ون‌‌ها می‌شود دادگاه‌های صحرایی تشکیل داد؟ ما اساسا چیزی به عنوان دادگاه صحرایی نداریم.

بیشتر بخوانید:

قوشه ضمن تأکید به اینکه  آیین دادرسی در این خصوص کاملا مشخص است می‌گوید: شخص باید به مرجع قضایی دعوت بشود، امکان دفاع از خودش را داشته‌ باشد، بتواند پرونده محاکماتی خودش را مطالعه بکند و وکیل دادگستری همراه خودش داشته باشد.

تکرار دادگاه‌های صحرایی در جنگ‌ها و انقلاب‌ها

وی ادامه می‌دهد: نمی‌توانیم قاضی بفرستیم که همانجا حکم صادر کند و اعمال قانون بکند. این اساسا با تمام اصول حقوق بشری، اصول دفاع حقوق متهم، اصول دادرسی عادلانه و تمام اصول عقلانی که همه عقلا به آن پایبند هستند منافات دارد.

بیشتر بخوانید:

این حقوقدان همچنین اظهار دارد: آنچه گفته شده است اگر هم انجام شود یادآور دادگاه‌های صحرایی در جنگ‌ها و انقلاب‌ها است که عجیب است چون سال‌ها است چنین چیزی نداشته ‌ایم.

منبع: دیده‌بان ایران

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. با سلام
    اولا قاضی محترم کشیک همانطور که نامش پیداست در ساعات از خارج از ساعت اداری محل مراجعه است ثانیا این صرفا در حد اظهارنظر ریاست محترم پلیس است و فکر نکنم کسی حتی همین خانم وکیل محترم چنین چیزی را دیده باشند ثالثا اگر روزی قوه محترم قضائیه صلاح در حضور قاضی کشیک در ون یا هر محل دیگری بدانند ما و شما لازم است تمکین کنیم دیگر چه فرقی می‌کند که شما یاد دادگاه صحرایی و انقلاب و این حرفها بیفتید این رفتار اگر روزی اتفاق بیفتد صرفا بیانگر نیاز فوری است و در جهت تعیین تکلیف فوری پرونده ها که غالبا هم به نفع متهمین است این حرف شما درست مثل این است که آمبولانس را توی جاده بین شهری ببینید و بگویید وای این چرا اینجا واستاده مارا به یاد جنگ می اندازد لطفا مقداری در اظهار نظرهای خود دقت داشته باشید

    1. شما زیادی درس خوندی مباحث رو قاطی کردی ….!! آمبولانس برای نجات جان مردم یک موضوع اضطراری و حساسه . گشت و قاضی متحرک 😅درونش در این شرایط چه اضطراری برای مردم داره ؟!

    2. یعنی قانون مملکت کشک! و هرطوری که قوه قضائیه محترم بفرماید! بعد حقوق متهم هم این وسط کشک چون قوه قضائیه محترم صلاح دیده! واقعاً متأسفم برای این دیدگاه‌ها…! که حتی یه ذره استدلال علمی پشتش نیست! (ب) بسم‌الله در مقدمه علم حقوق یعنی قانون! بعد ایشون میگه هر چی قوه محترم قضائیه صلاح بدونه! از این به بعد ماده (۲) قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به نظر شما باید به صورت ذیل اصلاح شود: آیین دادرسی کیفری باید مستند به (صلاحدید قوه محترم قضائیه) باشد. حقوق طرفین دعوی را (هر چی قوه محترم قضائیه صلاح بدونه) تضمین می‌کند….
      موفق و پیروز باشید…

    3. ضمناً، ون گشت ارشاد از اول صبح است تا آخر شب! اون چیزی که شما میگی خنده داره یعنی قاضی کشیک از بعد از ساعت اداری تشریف میارن می‌شینند تو ون؟!

  2. چرا کسانی که از چراغ قرمز عبور می‌کنند یا قوانین راهنمایی و رانندگی رو رعایت نمی‌کنند به محاکم قضایی ارجاع داده نمی‌شوند یا داخل ون نمی‌کنند؟

  3. از وکلا پرس خواهشمندم رأی دادگاه تجدیدنظر مربوط به پرونده مجازات تکمیلی مرده شوری رو که از دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر شده در سایت بارگذاری کنه. به نظرم این خانم باید میرفت دادگاه عالی انتظامی قضات و شکایت تخلف انتظامی قاضی دادگاه بدوی رو می‌کرد.

      1. اقای محمد عزیز ک کاسه داغ تر از اش شدی،،،بزار عامیانه بهت بگم ک بفهمی ،،،چون تو سیری خبر از گشنه نداری،،چون سواری خبر از پیاده نداری،،،کل مسئولین از سر تا ته باید بفکر اسایش و ارامش مردم باشن،،مردم مملکت خودشون البته،،بیکار شدی یه چرخ تو خیابون بزن ببین نصف مردم چه زن و چه مرد تا کمر توی سطل اشغال رفتن ،،اگ دیدی و بهت برنخورد در انسان بودن خودت شک کن

  4. انتظار مردم از قوه قضائیه جلوگیری قاطع،سریع و انقلابی اباحه گری، بی قانونی و ابتذال هست.
    وقتی در یک کشور سارق زیاد شد از اینکه دیگر سارقین و مدافعین ایشان چه اظهار نظری می توانند داشته باشند نباید برای دستگاه قضایی آن کشور مهم تلقی شود، جرم بی حجابی باید هر چه سریعتر ریشه کن شده و اینکه دو سه نفر وکیل… هم اظهارنظر کنند نباید در پیشرفت مسیر والای عدالت کندی ایجاد نماید خیلی از وکلای دادگستری حامی قانون و پشتیبان اقدامات سریع قوه قضاییه هستند.

    1. مسیر والای عدالت ایجاب می‌کنه که قانون مملکت رو هر وقت دوست داشتیم دلبخواهی اجرا کنیم؟! و قانون کشک حساب بشه؟! مسیر والای عدالت شما همون (هر چی قوه محترم قضائیه صلاح بدونه) هستش و از راه قانون ابدا رد نمیشه! مگه حامی قانون آیین دادرسی کیفری نیستی؟! تو قانون کجا اجازه دادگاه تو ون برگزار بشه؟! مگه نباید وقت رسیدگی به طرف ابلاغ بشه؟! حق دسترسی متهم به وکیل تو ون چطوری تأمین میشه؟! به نظرم کسایی حامی این طرح‌های غیرقانونی هستن که جلوی قاضی در دادگاه عقب عقب میرن و به قول اون بنده خدا دست قاضی رو می‌بوسند…

    2. دقیقاً امثال شما مثل اون مقام فراجا در مازندران هستید که میگید گردن متهم رو بشکن من جواب میدم! مگه قانون آیین دادرسی کیفری فقط در خدمت شاکی هستش و کجای ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی چنین اجازه‌ای داده که خودسرانه و به صورت کاملاً غیرقانونی حقوق متهم رو نادیده بگیرند؟!

    3. آره والا ‌. حرف از پیشرفت زدید . کل ایران ، کل قانون ، شعور مردم ، اعتقادات مردم ، همه فدای یک تار موی نظام و فدای یک تار موی لوکوموتیر ! پیشرفت . با این پیشرفتان قاضی سیار ندیده بودیم که دیدم . واقعا تو اتاق فکر اینا چه خبره ؟ چه نخبه هایی حضور دارن ؟

    4. آقای محمد، واژه وکالت را به گند کشوندی. یعنی بزرگترین معزل این مملکت حجابه؟ چرا برای رشوه‌خواری، رانتخواری، اختلاص، دزدی و……. قاضی کشیک نمیذارن؟

  5. ضمناً، اینی که میگی انتظارات اقلیت جامعه هستش، انتظارات اکثریت قاطع جامعه برخورد با اختلاسگران، رانت‌خواری و آقازاده‌های آقای فیلترشکن و سارقان بیت‌المال و غیره هستش! اونی که برا خودتون انتظارات اکثریت جامعه فرض می‌کنید توهمی بیش نیست…

  6. سلام
    ظاهرا ایشان از الفبای قوانین جاری کشور بی اطلاع هستن و اظهارنظرجاهلانه و از سرناآگاهی،صرفا خوراک بازیچه های زن زندگی آزادی.با فرض صحت حضور قاضی کشیک ، هدف نظارت بر اجرای قانون در جرایم مشهود از سوی ضابطین قضایی و دستور لازم در این خصوص است نه دادرسی و انشا حکم.در واقع حضور قاضی به عنوان تضمین اجرای صحیح قانون است نه تفکرات پوسیده گوینده که نام وکیل یدک می‌کشد.مزد ایشان در آتی ویزای کانادا و اروپا و آمریکاست.گوارای وجود.این سرزمین دیار حاج قاسم سلیمانی و زنان عفیف و پاکدامن است نه بیماران حقوق خوان.

    1. اولاً، به استناد ماده (٣٢) قانون آیین دادرسی کیفری در کنار ضابط دادگستری نیازی به قاضی نیست، ثانیاً، وظیفه و تکلیف نظارت بر ضابط با دادستان یا معاونین وی است و نه قاضی دادگستری، بنابراین، حضور قاضی در ون گشت ارشاد نشانه برگزاری جلسه غیرقانونی دادگاه در ون گشت ارشاد است. لذا، شما اگه حرفی برای گفتن از نظر علمی دارید …داستدلال علمی و حقوقی کن. بحث غیرحقوقی و نامربوط مثل ویزای کانادا، آمریکا و گینه و افغانستان و سردار شهید سلیمانی یعنی چی؟! …..

      1. جناب امیرحسام منظورازقاضی کشیک همون قاضی نماینده دادستان است یعنی دادیار.همانطورکه یک پزشک عمومی هست تخصص دارش هست به همه مقامات قضایی قاضی میگویندحال بعضی هادادیارهستندبعضی هابازپرس ودادستان ومستشاروقاضی دادرس ورییس دادگاه و…ضمناقاضی مثل مهندس یاپزشک براساس قانون تشخیص میده وبراساس تخصص ودورهای تخصصی که سالیان دیده قرارنیست یه ماده قانونی روبخونیم بعدبگم منظورش اینه نه اشتباه هزارتبصره وموادقانونی دیگه هست که اون قاضی متخصص تشخیص میده برای این میگم که یکی نره یه قانون روبخونه بگه قانون اینطورگفته چراقاضی اینمارونکرد بستگی به سایرادله وشرایط و….داره تشخیص درست یک قاضی مهمه براساس قانون وتخصصش که قرارنیست من یادیگری که تخصص نداریم بگیم چرااینطورشده حالا هرقاضی که باشه چه قاضی دادیاریابازپرس یادادستان یادادرس یارییس دادگاه یا…حرفام ربطی به این خبرنداره کلا گفتم که دوستانی که نمیدونن درم کنن نره یه ماده بخونن بعدبیان بگن قانون اینطوره و…پشت هرقانونی هزارتاکتاب دردانشگاها تدریس میشه که قضات یاوکلا یا…بایدبخونن حتی به زبان انگلیسی وزبان تخصصی رشته حقوق یعنی زبان فرانسه.ببخشیدوموفق باشیدهمه ایرانی ها

    2. آقای یحیی ابراهیمی به استناد قانونی که کردم نگاه کن، الان شما هستید که با الفبای قانون آیین دادرسی کیفری که در مورد ضابطین است، آشنایی ندارید.
      موفق و پیروز باشید.

    3. این سرزمین دیار حاج قاسم سلیمانی است . حاج قاسم هم گفت آن دختر کم حجاب دختر من است . البته اون موقع بی حجابی به این صورت نبود که اگر بود می‌گفتند آن دختر بی حجاب دختر من است . به جرات میگم تنها کسی که میتونم به عنوان یک مسئول قبولش داشته باشم همون یک نفره . چون مرد میدان بود . چون پاک و ساده زیست واقعی بود . نه ریا کار . مزد شما هم آفریقا یا حتی طالبان دوست و برادر است .گوارای وجودتان باد . بفرمایید لطفا تا از جرم مشهود من بیشتر از این حرص و جوش اضافه نخورید . و خون …خودتون رو با دیدن من بیحجاب کثیف و آلوده تر نکنید .ما تا آخرش هستیم برادر . چون سرزمین مادری مان هست و حق آب و گل داریم و حتی واسش می‌جنگیم.

      1. سلام و وقت به خیر دوست عزیز. بله دقیقا
        خیلی از مسئولین بی خیال ما باید از اندیشه و شجاعت حاج قاسم یاد بگیرن….
        اما قانون قانونه و باید جلوی فساد توی جامعه گرفته بشه
        مسئولین هستن که باید با روش های درست جلوش رو بگیرن که خیلیا اصلا عین خیالشون نیست…
        و البته مردم که نذارن گناه تو جامعه علنی بشه و سکوت نکنن . حرف حاج قاسم هم یعنی وقتی مثل دختر منه آینده ش برام مهمه. وقتی هم مهم باشه نمی خوام تو مسیر فساد پیش بره .پس بهترین کار حفظ جامعه ایه که دختر های من بتونن توش با عفاف و امنیت اخلاقی زندگی کنن
        پایدار باشید

  7. جامعه همیشه مثل آب جویبار راه خودش را پیدا میکنه، با اجبار فقط جامعه کنترل میشه نه مدیریت.

  8. راه های جدیدی برای خودنمایی مد شده یکیش امیختن راست و دروغ حرفی که مثل توپ صدا کنه بازیگرها از برداشتن روسری وشالی که قبلا هم نداشتن پست میذارن برای دیده شدن حالا شاید راه دیگه ای هم مد شد

  9. با این تصمیمات دیگه شان و منزلتی برای قاضی هم نمی مونه فکر کنم از نظر بعضی ها هر خانم بی حجاب یک بمب متحرک هست که باید در دم خنثی بشه

  10. طرح قاضی کشیک، کاملا قانونی و بسیار هوشمندانست. خانم وکیل فرمودند دادگاه صحرایی برای زمان جنگ طراحی شده، خب لابد چشمهاتون نمی‌بینه که دستاورد خون شهیدان را با بی حجابی چطور دارند به باد میدن. اگه با زبان خوش قانون اجرا نشه، قطعا باید برای اجراش جنگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا