اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای کرمان: اگر وکیل کاسب شود، دادگستری ایران میدان کسب و سوداگری می‌شود

وکلاپرس – محمد عارفی رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با تشریح جایگاه نهاد وکالت و اقدامات کانون های وکلا در راستای دفاع از حق، به انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس و مقررات تصویب شده علیه نهاد وکالت، پرداخت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا محمد عارفی اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری استان کرمان سال ۸۹ از مرکز مستقل شد و در حال حاضر ۱۴۰۰ وکیل عضو این کانون هستند و یک تشکیلات خودگردان و مستقل است.

وی افزود: تمام هزینه‌های کانون وکلا از جیب خود اعضا پرداخت شده و یک ریال از کمک دولتی استفاده نمی‌کنند. حتی بیمه و بازنشستگی وکلا از سرمایه خودشان تامین می‌شود و وابستگی مالی به هیچ قوه‌ای ندارند.

عارفی تصریح کرد: برگزاری آزمون ورودی، اختبار، تصحیح اوراق و … همه از طریق کانون وکلا انجام می‌شود و نهادی است که هیچ بار مالی برای حاکمیت ندارد.

رسیدگی به بیش از ۱۵ هزار وکالت تسخیری و معاضدتی

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان بیان کرد: سالیانه در استان بیش از ۱۵ هزار وکالت تسخیری و معاضدتی در پرونده‌های مهم که بدون وکیل رسیدگی نمی‌شود، انجام می‌دهیم. هرچند طبق قانون دولت مکلف است در بودجه قوه قضائیه مبلغی هر چند ناچیز را برای وکالت معاضدتی لحاظ کند اما تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: خودانتظامی از مهمترین وجوه کانون وکلاست و اداره نظارت و بازرسی و معاونت‌های مختلف دارد و دادسرا و دادگاه کانون به اتهام و تخلفات وکلا رسیدگی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

عارفی ادامه داد: در کانون وکلای دادگستری کرمان شش شعبه دادگاه انتظامی داریم که قضات با سابقه و متعهد در آن به تخلفات رسیدگی می‌کنند و تجدید نظر آراء با دادگاه عالی انتظامی قضات است.

در دو سال اخیر حملات شدیدی به کانون صورت گرفته

وی تصریح کرد: کانون وکلای دادگستری یک نهاد مدنی بسیار قدیمی و اولین نهاد مدنی ایران است که هیچ باری به دوش حاکمیت ندارد اما باعث تعجب است در دو سال اخیر حملات شدیدی به کانون صورت گرفته که عمدتاً از سوی قوه مقننه است و جای تاسف است که وکلای ملت اینطور نگاهی به وکلای جامعه داشته باشند.

وی ادامه داد: از سال ۹۹ اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون سیاست‌های اصل ۴۴ مصوب شد و ورود به این نهاد مدنی(کانون وکلا) شکل گرفت. در سال گذشته ورود سطحی در راستای تسهیل صدور مجوز کسب و کار صورت گرفت و مردادماه امسال نتیجه آن مشخص شد.

دادگستری میدان کسب و سوداگری می‌شود

عارفی تاکید کرد: کانون وکلا محل کسب و کار نیست. اگر اینگونه محسوب شود، پس بازار و محل کسب باید دادگستری باشد و دادگستری را بازار تلقی کنیم؛ آیا شایسته است که شان قوه قضائیه را اینگونه در نظام اسلامی تنزل بدهیم

رئیس کانون وکلای  دادگستری استان کرمان گفت: اگر وکیل کاسب شود دادگستری می‌شود میدان کسب و سوداگری و این خیلی خطرناک است؛ افرادی که متوجه باشند، می‌فهمند این کار چه لطمه‌ای به تشکیلات قضایی و تقنینی نظام جمهوری اسلامی وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه آیا با این اقدام انتظار داریم کانون وکلا مستقل باشد؟ عنوان کرد: وقتی می‌گویند همه مراحل زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دولت باشد، در این صورت یک وکیل چگونه می‌تواند علیه یک نهاد دولتی یا یک مسئول شکایت و اقامه دعوا کند؟

این اقدام عدالت کیفری را در نظام اسلامی زیر سئوال می‌برد

عارفی با بیان اینکه کسانی که این مصوبه را گذراندند چه تخصصی درباره آموزش، اختبار ارتقا و تنزل درجه یک وکیل دارند؟ گفت: دستگاه قضایی که خودش متخصص است با احتیاط به کانون وکلا ورود می‌کند. بنده مجدداً می‌گویم که این اقدام تضعیف نهاد مدنی وکالت و قوه قضائیه است و همین گونه پیش برود سازمان زندان‌ها و دیگر نهادها نیز از قوه قضائیه جدا شده و دیگر استقلال دستگاه قضا معنا ندارد و تبدیل به یک بدن بدون عضو خواهد شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان اظهار کرد: اصول ۷۴ و ۱۲۷ قانون اساسی در این مصوبات اصلاً رعایت نشده و این اقدام عدالت کیفری را در نظام اسلامی زیر سئوال می‌برد. در صورتی که قرار باشد یک وکیل مجوز خود را از دولت بگیرد، چگونه می‌تواند در مقابل دولت از حق موکل دفاع کند؟

وی بیان کرد: ما بیانیه کوروش کبیر را در سازمان ملل داریم و دنیا افتخار می‌کند ۲۵۰۰ سال قبل قضاوت و عدالت وجود داشته اما با این مصوبات اخیر نگاه روشنفکران دنیا به ما چگونه خواهد بود؟

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان اظهار کرد: کانون وکلا از سال ۱۲۸۵ همراه با دستگاه قضایی کار خود را آغاز کرده و این ورود نادرست و تخریب کننده به دادرسی عادلانه و یک نهاد مدنی ریشه دار است.

وی افزود: ما به این نوع نگاه و تفکر معترض هستیم و این اعتراض برای دفاع از وکیل نیست بلکه برای دفاع از جامعه است. کسانی که دانش حقوقی ندارند و می‌خواهند در عدلیه به کمک وکیل مستقل احقاق حق کنند.

عارفی با بیان اینکه موقعیت و هویت ما واضح است، تصریح کرد: ۴۰ درصد از اعضای کانون وکلا ایثارگر هستند زیرا طبق قانون باید ۳۰ درصد پذیرفته شدگان از خانواده ایثارگران باشند. کدام نهاد این وضعیت را دارد؟ این افراد برای انقلاب از جان خود مایه گذاشتند. این چه نگاهی است که برخی آقایان به وکیل دارند؟

ما آماده مناظره هستیم

وی تاکید کرد: اگر آقایان می‌گویند مصوباتشان بدون غرض است، بیایند در رسانه ملی بنشینیم در مقابل مردم بحث کنیم. ما آماده مناظره هستیم که بگوییم آیا این مصوبه به نفع نظام، انقلاب و جامعه است یا خیر؟

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: اگر جامعه نمی‌تواند برای همه اقشار شغل ایجاد کند نباید صورت مسئله را پاک کرد. راه‌های زیادی برای اشتغال تحصیل کردگان حقوق وجود دارد.

وی اظهار کرد: با مصوبه کمیسیون تلفیق، لیسانس بیکار به وکیل بیکار تبدیل می‌شود و نتیجه آن فساد، کارچاق کنی در دادگستری، اطاله دادرسی و تولید پرونده‌های بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

عارفی بیان کرد: این نگاه برای جامعه مضر است و درخواست داریم قوه قضائیه به این موضوع ورود کند برای جلوگیری از تضعیف این قوه. اگر هم مصوبه‌ای باشد باید از طریق کانون یا قوه قضائیه به دولت و بعد به مجلس ارائه شود.

وی گفت: امیدواریم کسانی که فکر می‌کنند به چالش کشیدن کانون برای آنها نان و آبی دارد، به خود بیایند و بپذیرند که این کار به ضرر جامعه و نظام اسلامی است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان تصریح کرد: کانون وکلا هیچ وقت در مقابل مجلس نایستاده و در ادوار قبل که آنها با مشکل مواجه شدند، ما وکالت آنها را به عهده گرفته‌ایم و امیدواریم آقایان با تعمق، تفکر و مشورت با اهل خرد تصمیم بگیرند.

منبع: ایسنا

‫۱۹ دیدگاه ها

    1. خدایی تو ک نظر دادی هنوز فرق کانون و مشاوران بلد نیسی…ببا کانون مصاحبه عقیدتی نداره..تو جطو میخای فردا وکیل بشی دفاع کنی از مردم

  1. شما که خود انتظام هستید پاسخ دهید وکیلتان چرا بیش از ۱۰ سال است در اصفهان تمرکز غیر قانونی دارد و پیگیر تخلفش نیستید؟

    1. اینم شد دلیل یک حرفی بزن که پذیرش بشه
      با قانون جدید مجلس اصلا چیزی به اسم تمرکز و عدم تمرکز وجود نداره حد نصابی وجود ندارد هرکس توانایی کار داره بسم الله دیگه تمرکز معنا ندارد شما طبق قانون جدید مجلس نمیتونی به دلیل افزایش تعداد وکیل جلوی جذب رو بگیری
      هرکس توانایی کار داره بسم الله
      لطفا مسائل شخصی است با یک شخص خاص رو اینجا وسط نیاز
      ….

  2. و اکنون عمل منت گزاری بر سر موکل های قبلی ظاهرا از مجلس:«کانون وکلا هیچ وقت در مقابل مجلس نایستاده و در ادوار قبل که آنها با مشکل مواجه شدند، ما وکالت آنها را به عهده گرفته‌ایم»، مفهوم مخالفش نوعی تهدید است که «ای نمایندگان بترسید از روزی که محتاج وکالت ما بشوید»، الان بهتر متوجه میشوم چرا مرکز وکلای قوه تاسیس شد

  3. یه وقت فکر نکنید الان وکلا کاسب هستند ها ، نه الان تازه دارند با این حق الوکاله های چند صد میلیونی میلیاردی در راه خدا و رضای بندگان خدا کار می کنند ، تو را به خدا یه کم به وضع معیشتی این قشر از جامعه توحه کنید .

    1. هر ساعت فکر کردن برابر با ۷۰ سال عبادت است چون اگر بد فکر کنی شاید یک فرد را بیگناه دستگیر کنی ؛ اعدام کنی یا …حتی خودت را به کشتن بدهی .

  4. دستگاه قضایی که خودش متخصص است با احتیاط به کانون وکلا ورود می‌کند
    _______
    دستگاه قضایی؟ این همه دارن جوابتونو میدن توی روز روشن دروغ میگین

  5. یه پرونده ببر پیش وکلا خواهی دید کاسب هستند یا نه.بعضی ها اصلا با مبلغ بالا کارمیکنند و پرونده بر نمیدارند.جهت اطلاع

  6. متاسفانه ، ملت ایران بسیار بیسواد هستند و اصلا تمایلی به کتابخوانی و درک و مفهوم زندگی ندارند و به این علت ، اصلا صلاحیت نظر دهی در مورد حرفه ی وکالت را ندارند . زیرا انسانی که از حق و حقوق خود بی اطلاع است را میلی به دفاع و بازپس گیری حقوق خود ندارد .
    به امید آینده ای روشن

  7. بهترین راه ممکن این هست که کانونها پاکسازی شوند جون این مغالطه گری و سفسطه ها دیگر جایی ندارد و در حال حاضر هم بدترین وضعیت اسفناک حاکم هست.

  8. شما اصلا به فکر کاسبی نیستین؟
    ی بدبخت به خاطر شرایط پیش رو تقاضای انتقالی داده می‌خواین ازش ۵۰۰تا دو میلیارد پول بگیرین میشه بگین چرا؟
    این کاسبی نیست؟
    پس چیه؟

  9. وکلای محترم ؛ آیا مطلع شده اید که پزشک تبریزی(دکتر علیرضا صلحی) بی گناهی او ثابت شد؟ اما در سایت ها خبر آن فعلا پخش نشده است علت را نمی دانم چیست !!

  10. نگاه کاسب گرانه‌ به حرفه وکالت باعث گسترش فساد در قشر قضات دادگستری شده است ،دیگر به راحتی میشود فهمید کدام قاضی کاسب است !!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا