اخبار

وکیل مدافع سعید مدنی : احتمالا از دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی خواهیم کرد

وکلاپرس- محمود بهزادی راد وکیل مدافع سعید مدنی -جامعه شناس و پژوهشگر- با اعلام قطعی شدن حکم ۸ سال حبس موکلش در دادگاه تجدید نظر در مورد برخی از ابعاد پرونده‌ی وی توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش وکلاپرس، سعید مدنی جامعه شناس و پژوهشگر  آخرین بار در ۲۶ اردیبهشت سال جاری بازداشت شد و در آخرین دادگاه تجدید نظر، ۸ سال حبس تعزیری برای وی قطعی شده است.

بیشتر بخوانید:

محمود بهزادی راد به وکلاپرس گفت: این دیگر یک حکم قطعی است که صادر شده و دقیقا همان حکم بدوی را تایید کردند. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب رای داد که آقای مدنی به مدت هشت سال برای اداره و تشکیل مثلا انجمن حقوق شهروندی و چند گروه واتساپ که تشکیل داده بود مجازات دارد. اینها را به عنوان اجتماع برایشان در نظر گرفتند و بر اساس ماده ۴۹۸ قانون تعزیرات برایشان هشت سال حبس در نظر گرفتند و بر اساس ماده ۵۰۰ و تبلیغ علیه نظام هم یک سال دیگر دادند. عینا شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر این را تایید کرد که فقط همان هشت سال قابل اجرا است.

احتمالا درخواست را به دیوان عالی کشور ببریم

این وکیل اضافه می‌کند: حکم قطعی است و احتمالا ما وکلا به دیدن آقای سعید مدنی برویم و اگر خودشان موافقت کنند درخواست را به دیوان عالی کشور ببریم که تا ببینیم دیوان عالی کشور تقاضای اعاده دادرسی طبق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری را قبول می کند که این حکم خلاف قانون صادر شده است یا خیر.

بهزادی راد در مورد اینکه موکلش مشمول عفو اخیر می‌شود یا خیر، اضافه می‌کند: نه، چون پرونده‌هایی که در آن مسئله عفو مطرح بود، شامل خیلی از افراد می‌شود و دو بخش است، یکی برای دستگیری‌های ۲۵ شهریور تا الان است که طبق معیار در هر مرحله‌ایی شامل حالشان می‌شود. مورد دیگر برای پرونده‌هایی است که طبق معیارشان حداقل یک پنچم حکمشان را کشیده باشند، در صورتی که آقای مدنی هشت سال حکم دارد و از اردیبهشت تا الان هم کم‌تر از یک سال در زندان هستند و بنابراین شامل حالشان نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

عفو باید شامل حال محیط زیستی‌ها و آرش کیخسروی بشود

ایشان ادامه داد: متاسفانه عفو که شامل حال خیلی دیگر همچون افراد محیط زیستی که شده، برخی به ماده ۵۰۸ تفسیر می‌کنند که موضوع همکاری با دول متخاصم است، در صورتی که ربطی ندارد. یعنی ماده ۵۰۲ و ۵۰۳ که بحث جاسوسی را مطرح می‌کند به نظر ربطی به آن ندارد و احتمالا هفته آینده با معاون قضایی قوه قضاییه صحبت می‌کنیم. چون این موضوع شامل خیلی از افراد می‌شود، ما پرونده‌هایی داریم که به صراحت در آن نوشته فرد از جاسوسی تبرئه شده ولی به استناد ماده ۵۰۸ آزاد نشده است.

این وکیل در پایان اضافه کرد: نمونه‌ی آن افراد محیط زیستی و خیلی‌های دیگر هستند که الان آنجا هستند، مثلا این موضوع شامل آرش کیخسروی می‌شود که دو سال حبس داشته، یک پنچم آن را گذرانده و باید آزاد شود ولی متاسفانه آزادش نکردند. کسان دیگری هم هستند که عفو شامل حالشان شده ولی با وجودی گفتند معیاری است اما می‌بینیم بحث موردی آن پر رنگ‌تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا