اخبار کانون ها

بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی در حمایت از کشور آذربایجان

وکلاپرس- کمیسیون حقوق ‌بشر کانون وکلای دادگستری آذربایجان ‌شرقی در حمایت از مردم جمهوری آذربایجان و تقبیح اشغال خاک قره باغ توسط حکومت ارمنستان بیانیه ای منتشر کرده است.

به گزارش وکلاپرس، با آغاز درگیری نظامی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ، کسر قابل توجهی از مردم این منطقه و دیگر مرزنشینان این دو کشور مجروح، کشته و یا مجبور به ترک محل زندگی خود شدند. در همین راستا کمیسیون حقوق ‌بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی در بیانیه ای به حمایت از مردم و دولت آذربایجان پرداخت.

متن بیانیه کمیسیون حقوق ‌بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی در حمایت از جمهوری آذربایجان و تقبیح عملکرد ارمنستان در تصرف خاک قره باغ به شرح ذیل است:
قریب به سی‌ سال است که کشور ارمنستان با نقض قوانین بین ‌المللی، به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تجاوز و با حمایت قدرت‌ های استکباری، اراضی و سرزمین‌ های این کشور را به اشغال خویش در آورده است. جنگ قره‌ باغ، مناقشه ‌ای تحمیلی می ‌باشد که در آن ارمنستان با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، به اراضی این کشور تجاوز کرده و ضمن تعرض به سرزمین و جان اتباع مسلمان آذربایجانی، مرتکب جرایم بین ‌المللی نیز شده است که شناخته شده‌ ترین جرایم بین ‌المللی ارامنه در این مناقشه، نسل ‌کشی خوجالی و کلبجر می ‌باشد و اقدامات اخیر دولت آذربایجان در پاسخ به تداوم اشغالگری ارمنستان و رهایی سرزمین های اشغالی اقدامی در راستای صیانت از خاک اسلام و جان شهروندان مسلمان محسوب می شود.
برابر اصل احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت کشورها و اصل منع تکسب سرزمین از طریق زور، حضور مستمر و نظامی ارتش ارمنستان در قره ‌باغ نقض اصول و قواعد حقوق بین ‌الملل عمومی و قطعنامه شماره ۸۸۴ مورخه ۱۲ نوامبر ۱۹۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر قطعنامه ‌های صادره در این خصوص تلقی می گردد. بدیهی است که نهال دموکراسی در خاک صلح رشد می ‌کند و صلح در قفقاز بدون پایان اشغال قره‌باغ و دیگر مناطق توسط ارمنستان ممکن نخواهد بود.
بر این اساس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر احترام به صلح پایدار در منطقه، استقرار و تداوم صلح را جز با عقب ‌نشینی ارمنستان از مناطق اشغالی امکان ‌پذیر نمی ‌داند و ضمن محکومیت اشغالگری و نقض قواعد بین ‌المللی از سوی کشور ارمنستان، نقش بازیگران منطقه ‌ای که منافع خویش را در تداوم اشغال می ‌بینند تقبیح می ‌نماید و از وزارت امور خارجه، نهادهای مدنی و رسانه ها به مانند گذشته، انتظار پیروی از اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصول ۱۵۲ و ۱۵۳) و حمایت دیپلماتیک و رسانه ای از مردم مظلوم و مسلمان جمهوری آذربایجان و تاکید بر اجرا و اعمال چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را دارد.
گفتنی است علیرغم صدور این بیانیه، دولت جمهوری اسلامی ایران در موضع گیری رسمی ضمن ابراز بی طرفی خود نسبت وقوع این نا آرامی خونین، دو طرف را به مذاکره سیاسی دعوت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا