اخبار بین المللیویژه

جزئیات پنج قطعنامه جدید سازمان ملل متحد در مورد اسرائیل، فلسطین و سوریه + نتایج رای گیری

وکلاپرس- شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جمعه ۱۷ فروردین / ۵ آوریل در ژنو با تصویب پنج قطعنامه‌ خواستار اقداماتی از قبیل آتش‌بس فوری در غزه، جلوگیری از ادامه انتقال اجباری فلسطینی‌ها، توقف فروش یا انتقال تسلیحات به اسرائیل و … شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی سازمان ملل متحد، این پنج قطعنامه مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، احقاق حقوق کودک و حمایت اجتماعی فراگیر، حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، حقوق بشر در سوریه و رژیم صهیونیستی، شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی و  سوریه است.

بیشتر بخوانید:

مشروح این ۵ قطعنامه و آرای کشور ها به شرح زیر است:

در خصوص وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین و الزام به تضمین پاسخگویی و عدالت

(Human rights situation in the occupied Palestinian territory, including East Jerusalem, and the obligation to ensure accountability and justice)

شورا از اسرائیل می خواهد که:

به اشغال سرزمین های فلسطینی تحت اشغال خود از سال ۱۹۶۷، از جمله قدس شرقی پایان دهد

فورا محاصره نوار غزه و سایر انواع مجازات های دسته جمعی را لغو کند.

خواستار آتش‌بس فوری در غزه، دسترسی فوری و کمک‌های بشردوستانه اضطراری، و بازگرداندن فوری نیازهای اساسی به مردم فلسطین در غزه است.

از همه کشورها می خواهد که برای جلوگیری از ادامه انتقال اجباری فلسطینی ها به داخل یا از غزه، اقدام فوری انجام دهند.

از همه کشورها می خواهد که فروش، انتقال و انحراف تسلیحات، مهمات و سایر تجهیزات نظامی به اسرائیل را متوقف کنند.

از همه دولت‌ها می‌خواهد که به ارائه کمک‌های اضطراری به مردم فلسطین ادامه دهند

از همه کشورها می‌خواهد که اطمینان حاصل کنند که آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک بودجه قابل پیش‌بینی پایدار و کافی برای انجام وظایف خود دریافت می‌کند.

از مجمع عمومی دعوت می‌کند تا به دولت سوئیس توصیه کند فوراً کنفرانس طرف‌های عالی متعاهد کنوانسیون چهارم را درباره اقدامات لازم برای اجرای کنوانسیون در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله بیت‌المقدس شرقی، تشکیل دهد.

از کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق در مورد اراضی اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی و اسرائیل درخواست می کند تا درباره فروش مستقیم و غیرمستقیم اسلحه، مهمات، قطعات، اجزا و اقلام دوگانه به اسرائیل و تجزیه و تحلیل عواقب قانونی این نقل و انتقالات تحقیق کند و  گزارش خود را در این خصوص در جلسه پنجاه و نهم شورا ارائه کند.

 از دبیرکل درخواست می‌کند که از در دسترس بودن همه منابع اضافی، از جمله از طریق منابع داوطلبانه، لازم برای توانمندسازی کمیسیون تحقیق برای اجرای مأموریت خود اطمینان حاصل کند.

از دفتر کمیساریای عالی درخواست می‌کند تا پرسنل، تخصص و تدارکات اضافی لازم را در دفتر کشور فلسطین اشغالی مستقر کند تا در مورد نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی که در اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی انجام شده است، مستندسازی کرده و آن ها را پیگیری کند.

 از کمیساریای عالی حقوق بشر درخواست می کند که در مورد اجرای قطعنامه حاضر در جلسه پنجاه و هشتم خود به شورا گزارش دهد.

نتایج رای گیری:

نتایج رای گیری به شرح زیر است:

موافق (۲۸): الجزایر، بنگلادش، بلژیک، برزیل، بوروندی، شیلی، چین، ساحل عاج، کوبا، اریتره، فنلاند، گامبیا، غنا، هندوراس، اندونزی، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لوکزامبورگ، مالزی، مالدیو ، مراکش، قطر، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان، امارات متحده عربی و ویتنام.

مخالف (۶): آرژانتین، بلغارستان، آلمان، مالاوی، پاراگوئه و ایالات متحده.

رای ممتنع (۱۳): آلبانی، بنین، کامرون، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، فرانسه، گرجستان، هند، ژاپن، لیتوانی، مونته نگرو، هلند و رومانی.

بیشتر بخوانید:

در مورد حقوق کودک: احقاق حقوق کودک و حمایت اجتماعی فراگیر

(Rights of the child: realising the rights of the child and inclusive social protection)

شورا از کشورها می‌خواهد:

تصویب کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل‌های اختیاری آن را بررسی کنند و خواستار تلاش‌های مجدد برای استقرار کامل آنها توسط همه طرف‌ها شد.

 اطمینان حاصل کنند که همه کودکان به حمایت اجتماعی فراگیر دسترسی دارند.

شورا از دبیرکل درخواست می‌کند که ظرفیت‌های دفتر کمیساریای عالی را  به منظور پیشبرد جریان اصلی حقوق کودک، به‌ویژه مشارکت کودکان و حمایت از کودکان، ارائه مشاوره و کمک فنی در مورد مسائل مربوط به اجرای حقوق بشر کودکان به ایالت‌ها و همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط سازمان ملل متحد. گسترش دهد.

شورا همچنین از کمیساریای عالی درخواست می کند تا گزارشی در مورد جریان سازی حقوق کودک در سراسر سازمان ملل متحد، از جمله در مورد اجرای یادداشت راهنمایی دبیرکل، تهیه کند و این گزارش را در پنجاه و نهمین جلسه خود به شورا ارائه کند.

در نهایت، شورا از کمیساریای عالی درخواست می کند تا گزارشی در مورد حقوق کودک و نقض حقوق بشر کودکان در مخاصمات مسلحانه تهیه کند، گزارش را در قالبی قابل دسترس و دوستدار کودک در دسترس قرار دهد و گزارش را به سازمان شورای حقوق بشر در شصتمین جلسه خود، ارائه کند.

و از دفتر کمیساریای عالی درخواست می کند تا نشست سالانه حقوق کودک را در سال ۲۰۲۶ با موضوع حقوق کودک و نقض حقوق بشر کودکان در درگیری های مسلحانه ترتیب دهد.

نتایج رای گیری:

این بند بدون رای گیری به تصویب همه اعضا رسید.

 

در مورد حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین

(Right of the Palestinian people to self-determination)

شورا از اسرائیل می‌خواهد که:

فوراً به اشغال سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی پایان دهد و هرگونه مانعی را که بر سر راه استقلال سیاسی، حاکمیت و تمامیت ارضی فلسطین وجود دارد، جبران کند و حمایت خود را از راه حلی که در آن دو کشور فلسطین و اسرائیل که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند، تایید کند.

از همه کشورها می خواهد که تعهدات خود را مبنی بر عدم به رسمیت شناختن، عدم کمک یا مساعدت به اسرائیل با توجه به نقض جدی هنجارهای اجباری حقوق بین الملل توسط اسرائیل تضمین کنند.

و همچنین از آنها می خواهد که برای پایان دادن به این نقض های جدی و برگرداندن سیاست ها و اقدامات غیرقانونی اسرائیل، از طریق راه های قانونی، بیشتر همکاری کنند.

از همه دولت‌ها می‌خواهد تا اقدامات لازم را برای ارتقای تحقق حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و کمک به سازمان ملل در انجام مسئولیت‌هایی که در منشور سازمان ملل متحد در رابطه با اجرای این حق به آن محول شده است، اتخاذ کنند.

نتایج رای گیری

نتایج رای گیری به شرح زیر است:

موافق (۴۲): الجزایر، بنگلادش، بلژیک، بنین، برزیل، بلغارستان، بوروندی، شیلی، چین، کاستاریکا، ساحل عاج، کوبا، جمهوری دومینیکن، اریتره، فنلاند، فرانسه، گامبیا، گرجستان، آلمان، غنا هندوراس، هند، اندونزی، ژاپن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالاوی، مالزی، مالدیو، مونته نگرو، مراکش، هلند، قطر، رومانی، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان، امارات متحده عربی و ویتنام.

مخالف  (۲): پاراگوئه و ایالات متحده.

ممتنع (۳): آلبانی، آرژانتین و کامرون.

در خصوص حقوق بشر در سرزمین اشغالی سوریه

(Human rights in the occupied Syrian Golan)

شورا از اسرائیل می خواهد که:

از قطعنامه های مربوطه مجمع عمومی، شورای امنیت و شورای حقوق بشر، به ویژه قطعنامه ۴۹۷ (۱۹۸۱) شورای امنیت تبعیت کند.

از اسرائیل می‌خواهد که فوراً تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به شهرک‌سازی در سرزمین اشغالی سوریه را متوقف کند.

تعیین کند که تمام اقدامات و اقدامات قانونی و اداری اسرائیل  که به دنبال تغییر ماهیت و وضعیت حقوقی سرزمین اشغالی سوریه است، بی اثر خواهد بود.

از دبیرکل درخواست می‌کند که قطعنامه حاضر را به اطلاع کلیه دولت‌ها، ارگان‌های ذیصلاح سازمان ملل متحد، آژانس‌های تخصصی، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برساند تا آن را تا حد امکان به طور گسترده منتشر کند و در این مورد گزارش خود را در پنجاه و هشتمین جلسه شورا ارائه دهد.

نتایج رای گیری:

نتایج رای گیری به شرح زیر است:

موافق (۲۹): الجزایر، بنگلادش، بنین، برزیل، بروندی، شیلی، چین، کاستاریکا، ساحل عاج، کوبا، جمهوری دومینیکن، اریتره، گامبیا، غنا، هندوراس، هند، اندونزی، قزاقستان، کویت، قرقیزستان مالزی، مالدیو، مراکش، قطر، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان، امارات متحده عربی و ویتنام.

مخالف (۱۴): بلژیک، بلغارستان، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، ژاپن، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالاوی، مونته نگرو، هلند، پاراگوئه، و ایالات متحده.

ممتنع (۴): آلبانی، آرژانتین، کامرون و رومانی.

بیشتر بخوانید:

در مورد شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و در سرزمین اشغالی سوریه

Israeli settlements in the Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem, and in the occupied Syrian Golan)

شورا از اسرائیل می‌خواهد که:

به تمام تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کند و فوراً تمام اقداماتی را که باعث تغییر در شخصیت، وضعیت و ترکیب جمعیتی سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی و سرزمین اشغالی سوریه می‌شود، بدون تأخیر متوقف کند و به آن پایان دهد.

از همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که اطمینان حاصل کنند که اقداماتی را انجام نمی‌دهند که به توسعه شهرک‌ها یا ساخت دیوار در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله بیت‌المقدس شرقی کمک کند.

از کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق در مورد اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و اسرائیل درخواست می کند تا گزارشی در مورد هویت شهرک نشینان و همچنین گروه های شهرک نشین و اعضای آنها که در اقدامات تروریستی دست داشته اند یا به آنها ادامه می دهند و  خشونت یا ارعاب علیه غیرنظامیان فلسطینی و اقدامات انجام شده توسط اسرائیل و کشورهای ثالث تهیه کند. گزارش آن را در جلسه پنجاه و نهم شورا ارائه کند.

از دبیرکل درخواست می کند که منابع لازم برای تهیه گزارش درخواستی را تخصیص دهد.

از کمیساریای عالی حقوق بشر درخواست می کند تا در جلسه پنجاه و هشتم خود در مورد اجرای مفاد این قطعنامه به شورا گزارش دهد.

نتایج رای گیری:

نتایج رای گیری به شرح زیر است:

موافق (۳۶): الجزایر، بنگلادش، بلژیک، بنین، برزیل، بوروندی، شیلی، چین، کاستاریکا، ساحل عاج، کوبا، جمهوری دومینیکن، اریتره، فنلاند، فرانسه، گامبیا، غنا، هندوراس، هند، اندونزی ژاپن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لوکزامبورگ، مالزی، مالدیو، مونته نگرو، مراکش، هلند، قطر، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان، امارات متحده عربی و ویتنام.

مخالف (۳): مالاوی، پاراگوئه و ایالات متحده آمریکا.

رای ممتنع (۸): آلبانی، آرژانتین، بلغارستان، کامرون، گرجستان، آلمان، لیتوانی و رومانی.

منبع: روابط عمومی سازمان ملل متحد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا