اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

اصل ماده ۴ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در خصوص آزمون سردفتری تصویب شد

وکلاپرس- نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصل ماده ۴ طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار را با ۱۶۵ رای موافق تصویب کردند و تبصره آن را برای اصلاح به کمیسیون جهش ارجاع دادند.

به گزارش وکلاپرس، در نشست علنی امروز(۲۰ مهر ۱۴۰۰) مجلس شورای اسلامی نمایندگان با اصل ماده ۴ طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار و ارجاع تبصره‌ یک ماده ۴ و تبصره دو مواد ۵ و ۶ طرح تسهیل به کمیسیون جهش تولید موافقت کردند.

 

بیشتر بخوانید: آثار پذیرش نظریه بازار خدمات حقوقی در طرح تسهیل مجوز کسب‌ و کار در نشست علمی پژوهشکده شهر دانش بررسی شد

 

ساعت ۱۰:۵۷ دقیقه امروز، عبدالرضا مصری(نایب رییس مجلس شورای اسلامی) که جانشین محمدباقر قالیباف برای اداره مجلس شده بود، ماده ۴ طرح مذکور را به رأی نمایندگان مجلس گذاشت و این ماده با موافقت ۱۶۵ نفر از ۲۱۰ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

وضعیت آرای نمایندگان مجلس به اصل ماده ۴ طرح تسهیل مجوز کسب و کار
وضعیت آرای نمایندگان مجلس به اصل ماده ۴ طرح تسهیل مجوز کسب و کار

اصل ماده ۴ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به شرح ذیل است:

ماده ۴- ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۵ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید.

 داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند.

 هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده ۶۹ این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.

تبصره ماده ۴ طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار:

تبصره- برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده تا پایان دوره قانون مذکور حداقل شصت درصد (۶۰%)است.

لازم به یادآوری نیست که طرح مذکور پس از تصویب تمام مواد در مجلس، به شورای نگهبان برای بررسی انطباق یا عدم انطباق با شرع و قانون اساسی فرستاده شده و در صورت تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون خواهد شد.

‫۹ دیدگاه ها

  1. دیگه تو هرکوچه و خیابونی مث سوپر مارکت سردفتری باز میشه جای تاسفه که نماینده ی ملت صرفا دنبال تامین منافع خودشو و اطرافیانشه نه مردم

  2. وقتی سال ها آزمون سردفتری را به نفع سردفتران موجود برگزار نمی کنند و فقط به فکر منافع صنفی خود بودند حالا باید از طریق این طرح راه برای ورود متقاضیان و جوانان فارغ التحصیل حقوق باز گردد .

    1. تبریک میگیم به مجلس، از این به بعد عنوان فارغ التحصیل حقوق بیکار به وکیل بیکار تبدیل وضعیت خواهد داد.

  3. خیلی ممنون از نمایندگان عزیز،،امیدوارم شورای نگهبان هم به این طرح دید مثبتی داشته باشن،،تا این ناعدالتی بزرگ وانحصار از سراین رشته ها برداشته بشه…

  4. به احتمال زیاد شورای محترم نگهبان به عنوان مرجع رسیدگی و تائید کننده نهایی مصوبات قانونگذار و در واقع دادگاه قانون اساسی ایران بنابر ایراداتی که از حیث قانون اساسی بر این طرح ها ( جذب سردفتر و وکیل ) وارد است طرح را جهت اصلاحاتی مجدد باز گرداند و بعید می دانم به این زودی ها به قانون تبدیل شود . پس دوستان ذینع سعی کنید حسابی مطالعه داشته باشید که در آزمون هایی که قراره برگزار شود جا نمانید .

  5. خیلی ممنون از نمایندگان که لا اقل ی قدم برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی برداشتند این همه سردفتر مسن و بازنشسته و یک سری هم غیر موجه که جای جوانان و نیروهای جدید دانشگاهی رو اشغال کردن و به هر نحوی شده با چنگ و دندون دارن از جایگاشون منفعت میبرن. چ خبر تونه واقعا این همه جمع کردین بسه تونه

  6. انحصار باید شکسته بشود. پزشکی، وکالت، سردفتری و… . هر کسی بتواند وارد رشته بشود اما فقط افراد آموزش دیده و توانمند و ماهر خارج بشوند.

  7. به جای لیسانس بیکار سردفتر بیکار خواهیم داشت با این تفاوت که الان یک نفر یا با عائله تحت تکفل است ولی بعد با هزینه اداره یک دفتر روبرو خواهد شد با کلی هزینه و معطلی که نه راه بازگشت خواهد داشت ونه امید به اینده الان هم عده ای استعفا داده اند ایکاش سازمان ثبت امار ارائه دهد دفتر خانه در حال سرابی بیش نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا