اخبار قوه قضاییهویژه

رئیس دیوان عدالت اداری : استقلال نهاد وکالت را خدا، عقل و قوانین به رسمیت شناخته است

وکلاپرس _ رئیس دیوان عدالت اداری ضمن تاکید بر اینکه همه مسئولان قوه قضاییه طرفدار استقلال وکیل مدافع هستند گفت: استقلال نهاد وکالت را خدا، عقل و قوانین به رسمیت شناخته است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حکمتعلی مظفری (رئیس دیوان عدالت اداری کشور) در همایش بزرگداشت سالروز ” استقلال نهاد وکالت ” و روز وکیل که با رویکرد پاسداری از استقلال “نهاد وکالت و ضرورت دفاع از حقوق ملت” برگزار شد اظهار داشت: استقلال کانون‌های وکلای دادگستری ریشه دار و موضوع عقلایی است و هیچ گونه تردیدی در آن نیست.

بیشتر بخوانید:

رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: امروز همه مسئولان قوه قضاییه از شخص اول این قوه تا همه رده‌های آن طرفدار استقلال وکیل مدافع هستند و این گونه نیست که بگویم بیایید استقلال وکلا را به رسمیت بشناسید.

مظفری در ادامه خاطر نشان کرد: استقلال نهاد وکالت را خدا، عقل و قوانین ما به رسمیت شناخته و چیزی نیست که با برخی اظهار نظر‌ها و مصوبات خدشه دار شود.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور ادامه داد: در عین اعتقاد به استقلال وکیل، اما در این نهاد و همه جا نیازمند نظارت هستیم.

قوه قضائیه ‌استقلال وکلا را در هر زمان به رسمیت می‌شناسد

مظفری بیان کرد: عقل و قانون حکم می‌کند وکیل در جریان دادرسی با شجاعت از موکل و حق دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت می‌شناسد.

وی ضرورت حاکمیت قانون در جامعه را مورد تاکید قرار داد و ثمرات آن در انسجام ملی، محلی، شفافیت امور، حقوق شهروندی و پاسخگو کردن مسئولان را بر شمرد.

بیشتر بخوانید:

رئیس دیوان عدالت اداری کشور افزود: قانونگرایی و تن دادن به قوانین باید در کشور نهادینه شود و مردم اجرای آن را در جای جای کشور حس کنند و حکمرانی خوب در گرو قانونگرایی است و اگر می‌خواهیم خدمتی بکنیم همه باید تن به قانون بدهیم و مردم در جای جای نظام اجرای آن را حس کنند.

وکلا به قانونمداری در جامعه کمک می کنند

مالک رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی) هم در این همایش منصب وکالت و قضاوت را از شئون رسالت‌های انبیایی توصیف کرد و گفت: وکالت از جمله مشاغلی است که در آن وکیل سوگند می‌خورد در همه حال پاسدار حق و عدالت باشد و به قانونمداری در جامعه کمک کند.

وی  قانون‌محوری و قانون‌مداری را مهمترین اصل اجتماعی دانست و گفت: اگر قانون در جامعه به صورت کامل ساری و جاری شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه تمام حرف و عمل ما باید بر اساس قانون باشد، افزود: قانون باید در همه حال فصل‌الخطاب همه افراد باشد.

حدود شرعی به اندازه قانون اهمیت دارد

رحمتی با اشاره به اینکه رعایت حدود شرعی به عنوان یکی از ارکان نظام حقوقی کشور به اندازه قانون اهمیت دارد گفت: اگر این ۲ در کنار هم رعایت شوند به خروجی مهمی خواهیم رسید به نام اخلاق که اگر هر یک از کارگزاران این موضوع را مد نظر قرار ندهند جامعه به جایی نمی‌رسد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: برگزاری یک انتخابات باشکوه همراه با امنیت و رقابت سالم برای ما یک تکلیف و وظیفه است.

تقویت نهاد وکالت به عنوان نهاد دفاعی مستقل با وکلای مستقل به تقویت قوه قضاییه می‌انجامد

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به شکل گیری و به فراز و نشیب‌های این نهاد مدنی گفت: تقویت نهاد وکالت به عنوان نهاد دفاعی مستقل با وکلای مستقل در کنار دادگستری مستقل با قضات مستقل به طور فزاینده به تقویت قوه قضاییه می‌انجامد.

حسن فرهودی نیا افزود: اگر مفروض آن باشد که فرشته عدالت به واسطه ۲ بال متوازن قضاوت و وکالت محقق شود، نباید تحت هیچ شرایطی بال وکالت آن تضعیف شود.

بیشتر بخوانید:

قانون تسهیل شان وکالت را تنزل داده است

وی با انتقاد از قانون موسوم به تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار به پیامد‌های زیان بار این قانون اشاره کرد و گفت: در این قانون شان وکالت “هم سنگ سایر مشاغل و صنوف ” تنزل داده شده است که گویی قانونگذاران ” وزانت ستانی ” و ” تخفیف ” این حرفه را مدنظر داشته و دارند، اما غافل از اینکه مردم با ” درک شهودی ” به خوبی می‌دانند که وکالت همانند قضاوت در کنار هم و به دنبال یکدیگر هستند و هیچ شباهتی با مشاغل کسب و کار ندارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

‫۸ دیدگاه ها

  1. آیا باید رشته حقوق در دانشگاه های دولتی مقطع کارشناسی بشود رشته حقوق بین الملل یا (علوم سیاسی و حقوق) که تقریبا نماد دادگستری بین المللی می باشد بشوند

  2. از موانع بزرگ بر سر راه فارغ التحصیلان حقوق و بازنشستگان حقوقی دستگاه ها کانونهای وکلا هستند مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس سی سال کار عملی حقوق در دادگاه ها بعد همه اینها را کانون با یک امتحان و معماهای پیچیده رد میکند این یعنی چی

    1. اینکه میگه مسوولان جوابگو هستند خیلی خنده داره
      تنها کلمه ای که معنی نداره تو دستگاه عدالت اداری.

    2. وقتی هر کسی بخواهد با هر رشته بی ربطی به حقوق می‌تواند در این موسسات مالی آموزشی لیسانس حقوق بگیرد یا اینکه فارغ التحصیل حقوق از دورقوزآبادها با بهشتی و تهران یک آزمون می‌دهند، کانون وکلا باید هم سخت بگیرد، البته استاندارد.چطور است اصلا روند آزمونی و صدور پروانه را از کانون گرفته به اداره محترم آب و فاضلاب اعطا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا